לפי הערכות שונות, בשוק המטבע בישראל נמצאים כיום אלפי שטרות כסף מזויפים, רובם בערך של 200 שקל. אף כי ברוב המקרים הזיוף אינו מתוחכם, רבים נופלים בפח ורק בעת הפקדת השטרות בבנקים מתגלה להם כי רומו. אתמול (יום א') יצאו אנשי בנק ישראל לשוק מחנה יהודה בירושלים כחלק ממבצע הדרכות לבעלי עסקים שימשך בשבועות הקרובים. 15 בכירי מחלקת המטבע הדריכו את הסוחרים ובעלי הדוכנים בזיהוי סימני ביטחון בשטרות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתוני בנק ישראל עולה כי בתקופת הקורונה נרשם גידול עצום בשימוש בשטרות מזומנים - מ-87 מיליארד שקל במרץ 2020 ל-115 מיליארד שקל כיום. בבנק לא מוכנים לחשוף את כמות השטרות המזויפים שנמצאים כיום בשוק, אך אמרו כי 62% מהשטרות המזויפים שנתפסו הם בערך של 200 שקל ו-80% מהשטרות המזויפים נתפסים כאשר הם מופקדים במערכת הבנקאית - ואז למעשה מאבד המפקיד את כל כספו.
4 צפייה בגלריה
כסף מזומן
כסף מזומן
כסף מזומן
(צילום: שאטרסטוק)

4 צפייה בגלריה
זיוף שטרות
זיוף שטרות
זיוף שטרות
(באדיבות בנק ישראל)
4 צפייה בגלריה
זיוף שטרות
זיוף שטרות
חנות שערכה הדרכה וקיבלה תו
(צילום: דנית דיין, בנק ישראל)
לפני כשנה וחצי פרסמנו ב-ynet כי אחרי הגל הראשון של הקורונה, יצאו זייפני הכספים במבצעים חסרי תקדים, תוך ניצול המשבר הכלכלי העמוק. בין היתר הציעו בקבוצות טלגרם לרכוש שטרות של 20, 50 ו-100 שקלים בסכומים ששווים הרבה פחות. אחד הזייפנים הציע לרכוש שטרות של 10 אלף שקלים, בעלות של אלף שקלים בלבד. "בחיים לא יצליחו לזהות את זה, לא בחנות, לא בקניון, רק בבנקים", סיפר אז אחד הזייפנים. "הייתה אצלי בת 17 שקנתה 20 אלף שקלים באלפיים. היא פרטה את הכל בשוק הכרמל בתוך יומיים שלושה".


בבנק ישראל יפעלו בימים הקרובים בקרב כלל הסוחרים ובעלי העסקים המתבססים על מזומן ובין השאר ילמדו נהגי מוניות כיצד להבחין בשטר כסף מזויף מיד עם קבלתו.
לדברי אמיר ספרנוביץ', ראש אגף המזומנים בבנק ישראל, "כל מי שיעבור את ההדרכה יקבל תו תקן. מספיק שהמזייפים יראו את תו התקן, או יראו שבעל העסק בודק את השטרות והמוטיבציה שלהם להיכנס לבעל עסק זה תקטן". יצוין כי מפיצי שטרות מזויפים נשפטו בעבר לתקופות מאסר בפועל.
4 צפייה בגלריה
זיוף שטרות
זיוף שטרות
הנהלת מחלקת המטבע בהדרכות בשוק מחנה יהודה
(צילום: דנית דיין, בנק ישראל)
לדברי נורית פלתר איתן, ראש מחלקת ההסברה והקהילה בבנק ישראל, "המטרה היא להעמיק את הקשר עם הציבור הרחב והקהילה העסקית. זהו חלק מהאסטרטגיה של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, להנגיש את שירותי הבנק לכלל הציבור. תשלום בשטרות מזויפים מייצר נזקים כלכליים רבים למשתמשי המזומן - סוחרים, לקוחות, בתי עסק ואחרים. מנתוני המעקב והבקרה הנאספים בבנק ישראל עולה כי למעלה מ-90% מהשטרות המזויפים הנתפסים ע"י המערכת הבנקאית, מקורם בהפקדות בעלי עסקים. אלו אנשים שעובדים קשה מאוד בעבור פרנסתם ויש לקחת בחשבון כי מרבית ניסיונות הזיוף הם של שטרות של 200 שקל. אני מזמינה כל בעל עסק שמעוניין בהדרכה לפנות אלינו דרך הרשמה קלה באתר בנק ישראל ואנשי מחלקת המטבע בבנק ייצרו עימו קשר להדרכה".