האחים יוסי ושלומי אמיר, מייסדי רשת הסופרים פרשמרקט - אותה מכרו לאחרונה לפז תמורת 2.1 מיליארד שקל, מפתיעים: השניים הגישו הערב (ב') הצעה לדירקטוריון שופרסל לרכישת 24.9% ממניות הרשת תמורת 2.4 מיליארד שקל, לפני חלוקת דיבידנד. בכך, מתברר כי השניים לא מעוניינים לפרוש משוק הקמעונאות, על אף שמכרו את מלוא אחזקותיהם בפרשמרקט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שוויה הכולל של של שופרסל בבורסה הוא 7.21 מיליארד שקל. האחים אמיר, שבימים אלה פורשים סופית מפרשמרקט, הציעו מחיר של 28 שקל למניית שופרסל - 3% בלבד מעל מחירה כיום העומד על 27.2 שקל למניה.
2 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
שופרסל היא חברה ללא גרעין שליטה. כלומר, אין בעל מניות אחד דומיננטי ומניותיה פזורות בין בתי השקעות, בראשם אלטושלר וחברות הביטוח מגדל והראל קופת גמל, המחזיקות עד 10% כל אחת.
ההצעה הוגשה למרות שבהסכם המכירה של פרשמרקט לפז האחים התחייבו לאי-תחרות למשך שלוש שנים. בהצעה לשופרסל נאמר כי העסקה כפופה לקבלת אישור צדדים שלישים (חברת פז) וכי "מימוש הצעה זו לא תגרום להפרת ההתחייבות מרשתנו לאי-תחרות".
על פניו, לא אמורה פז להתיר לאחים לרכוש את המתחרה הגדולה שלה - שופרסל, אלא אם יתברר למרבית הפלא כי פז עצמה מתכוונת להצטרף בהמשך לרכישה.
2 צפייה בגלריה
האחים שלומי ויוסי אמיר
האחים שלומי ויוסי אמיר
האחים שלומי ויוסי אמיר
(צילום: מורג ביטן)
האחים מציעים לרכוש את שופרסל כמות שהיא, ללא תהליך בדיקה כלכלית ודורשים מינוי של שבעה דירקטורים מטעמם וחלוקת דיבידנד לפני מכירה בסך 1.2 מיליארד שקל. חלוקת הדיבינד הענק יכולה להוות תמריץ לגופים המחזיקים במניה, לשקול מכירה.
האחים מציינים כי הצעה בתוקף ל-10 ימים בלבד ועל פניו נראה כי לדירקטוריון שופרסל אין שום אינטרס לאשר את כניסת השותפים, שיהפכו דומיננטים במהלך שאף ידרוש את פרישתם של חלק מהדירקטורים הקיימים. יחד עם זאת, יתכן והצעתם תאיץ כעת גורמים נוספים שהתעניינו ברכישת הרשת.
ההצעה מגיעה לאחר שלפני שבועיים זינקה מניית שופרסל ביום אחד בכ-10% במחזור ענק של 130 מיליון שקל והערכה היתה כי גורם אחד רכש את המניות. אחת השמועות, שלא הוכחה, היתה כי מדובר במשקיע צחי אבו.