מייקרים לכם מוצרים? אל תקנו: היבואניות שסטוביץ ודיפלומט והיצרנית והיבואנית קימברלי קלארק הודיעו שיעלו מחירים באוגוסט והצרכנים של המותגים שלהן (האהובים מאוד על ישראלים) ממש לא חייבים לשלם את המחיר. למה שנשלם למעלה מ-20% יותר על שמפו ומרכך הד אנד שולדרס ופנטן ו-13% יותר על המותג טונה ריו מארה שממילא יקר? ולמה שנשלם עד 10% יותר על האגיס כשיש שפע של תחליפים שכרגע לא מתייקרים?
מי שמעלה מחירים אמור לקבל תגובה צרכנית ראויה: ירידה במכירות, משום שאפשר לקנות תחליפים. אם קשה להיגמל - אפשר להמשיך לקנות את המותגים האלה, אבל אך ורק במבצעים. אפשר גם לעבור לקנות אותם בחנויות שמוכרות יבוא מקביל, או להזמין את חלקם מאמזון או באתרים שמציעים מוצרים זולים כמו בסט מובייל ו-ksp.
>>זיהיתם מוצר שמחירו עלה? ראיתם מוצר שמחירו זול יותר מהרגיל? עדכנו אותנו במייל האדום
9 צפייה בגלריה
בין המוצרים שמתייקרים
בין המוצרים שמתייקרים
בין המוצרים שמתייקרים
(צילום: מירב קריסטל)
גם מחירי סוגי הלחם המיוחד עלו, אז נקנה בינתיים לחם מפוקח בלבד, של חברות שלא ניפחו את משקל הלחם. לחם אחיד שלם או פרוס וחלה לא פרוסה לא התייקרו עדיין וגם כשיתייקרו הם עדיין יהיו זולים יותר מפיתות, לחמניות ולחם שיפון, כל עוד יישארו תחת פיקוח.

אין קשר ישיר בין התייקרויות התשומות למחיר לצרכן

הכוח הוא בידיים של הצרכנים גם אם המחירים בעולם עולים. למה? כי למרות הדעה הרווחת: אין באמת קשר ישיר בין המחיר לצרכן להתייקרויות בעולם. הרי כשהמחירים של הסחורות בעולם יורדים - הצרכן לרוב לא רואה ירידת מחירים אצל אותו ספק. מישהו זוכר מתי היתה ירידה במחירי הטונה, החיטה, האורז, הנייר, הפלסטיק בעולם? לא. כי היבואנים לא מדברים על זה, כדי שחלילה צרכנים לא ידרשו ירידת מחיר בהתאם. וכשהאירו מתרסק, יבואני המזון מורידים מחירים?
שלא תבינו לא נכון: היצרנים והיבואנים צודקים. חומרי הגלם, השינוע וההובלה, מחירי החשמל ושכר העבודה עלו והם בהחלט מהווים חלק נכבד ממחירי המוצרים, אבל זה רק חלק ממה שמרכיב את המחיר. המחיר הוא בעיקר פסיכולוגי: המקסימום שהצרכנים מוכנים לשלם. מה שמעניין את היצרנים והיבואנים הגדולים זו הרווחיות שלהם והם מעוניינים לשמור עליה או לנפח אותה.
9 צפייה בגלריה
יוני שסטוביץ נעם וימן
יוני שסטוביץ נעם וימן
יוני שסטוביץ, הבעלים והמנכ"ל של שסטוביץ, ונעם וימן, נשיא ומנכ"ל דיפלומט
(צילום: פביאן)
בניגוד לטענה הנפוצה שבישראל "שונאים עשירים" - לצרכנים ממש לא אכפת שהרווחיות הזאת תהיה גבוהה, כל עוד הם יכולים לשלם על מוצרים בלי שזה מכאיב להם מאוד בכיס וכל עוד הרווחיות לא אדירה לעומת הרווחיות על אותו מוצר בחו"ל. בנוסף, אלה לא חברות שמגלות סולידריות עם הצרכן הישראלי, אז למה שנגלה סולידריות איתן? על דיור אין לנו ברירה אלא לשלם, או למחות מול הממשלה. אבל שמפו אפשר לקנות מספק אחר.

המותגים שיתייקרו ואיך תימנעו מלקנות אותם ביוקר

האגיס וטיטולים האגיס של קימברלי קלארק הוא המותג האהוב ביותר בישראל בחיתולים ויש לו גם גרסת פרימיום. המחירים של האגיס פרידום דריי נעים בין חצי שקל לחיתול ל-1.3 שקלים לחיתול. במבצעים, המחירים של האגיס נוחים אבל יש מותגים שנמכרים במבצע גם ב-50 וב-30 אג' לחיתול. אם המחיר במבצעים של האגיס ואחיו המוזל טיטולים יהפוך גבוה מ-60-50 אג' לחיתול - פשוט תעברו למותג אחר ותתרגלו לקנות אך ורק במבצעים. בחיתולים זה קל.
9 צפייה בגלריה
חיתולי האגיס
חיתולי האגיס
אם המחיר במבצעים של האגיס וטיטולים יהפוך גבוה מ-60-50 אג' לחיתול - תעברו למותג אחר. בחיתולים - תתרגלו לקנות אך ורק במבצעים
(צילום: מירב קריסטל)
שמפו ומרכך הד אנד שולדרס ופנטן אלה שניים מהמותגים הנמכרים והמוכרים ביותר בישראל. פערי המחיר בין הרשתות במותגים האלה של פרוקטר אנד גמבל ביבוא והפצה של דיפלומט, אדירים: אפשר לקנות אותם ב-15.90 שקל ללא מבצע ברשתות זולות, ב-11.90 שקל במבצע ואפילו ב-29.90 שקל ברשתות יקרות יותר. והנה הם עוד עומדים להתייקר.
לא רק שהפערים האלה הזויים אלא שהם גם נמכרים בנפחים שונים כדי שנתבלבל. להד אנד שולדרס יש גרסאות של 600 מ"ל ו-500 מ"ל ו-400 מ"ל ו-450 מ"ל. יש גם ג'ל רחצה ושמפו לגבר 375 מ"ל שנמכר ב-12-26 שקל ושפופרות של מרכך מרוכז יותר שנמכרות בטווח של בין 20 שקל ומעלה ל-10 שקלים ל-275 מ"ל.
9 צפייה בגלריה
קונים הד אנד שולדרס או פנטן רק כשהמחיר נע בין 2.3-3.2 ל-100 מ"ל
קונים הד אנד שולדרס או פנטן רק כשהמחיר נע בין 2.3-3.2 ל-100 מ"ל
קונים הד אנד שולדרס או פנטן רק כשהמחיר נע בין 2.3-3.2 ל-100 מ"ל
(צילום: מירב קריסטל)
מה עושים עם כל המגוון המבלבל הזה שבקרוב יתייקר ביותר מ-20%? קונים הד אנד שולדרס רק כשהמחיר נע בין 3.2-2.3 שקלים ל-100 מ"ל. כנ"ל לגבי מוצרי פנטן.
ואפשר כמובן לעבור למתחרים. יש כל כך הרבה מוצרי שמפו ומרכך זולים יותר שנמכרים ב-10-12 שקל ל-700 מ"ל. יש גם סוגי שמפו ומרכך שאפשר לקנות אונליין מאייהרב ואמזון - בזול.
שוקולד מילקה מבצעי 2 ב-10 שקלים הפכו למבצעי 2 ב-13 ו-2 ב-12 שקל? אז לא חייבים לקנות מילקה. יש הרבה מאוד תחליפים על המדף. הבעיה: רובם יקרים כמו ויותר ממילקה. חפשו מותג פרטי (מותגים ששייכים לרשתות השיווק) או חכו לקאמבק של עלית.
9 צפייה בגלריה
מילקה
מילקה
שוקולד מילקה ותחליפיו התייקרו. חפשו מותג פרטי או חכו לקאמבק של עלית
(צילום: Nurture Brands / Mondelez)
אבקת כביסה אריאל הריח שלה מצוין אבל יש לה תחרות רבה. אין סיבה לקנות אבקת אריאל אם היא יקרה. או ג'ל אריאל. או קפסולות אריאל. יש לאריאל מתחרות שמיוצרות בארץ ובחו"ל. השוואת מחירים קלה ואם אריאל יוצאת יקרה (יותר מ-5 שקלים ל-100 גרם אבקה) היא תושלך מהסל.
9 צפייה בגלריה
אריאל ג'ל כביסה
אריאל ג'ל כביסה
אם אבקת כביסה של אריאל עולה יותר מ-5 שקלים ל-100 גרם אבקה - יש מתחרים זולים יותר
(צילום: מירב קריסטל)
נייר טואלט לילי ומולט קימברלי קלארק מתכוונת לייקר את מותגי לילי ומולט שמורת טבע וקלינקס. אז מה? בנייר טואלט יש מותג פרטי ויש חברה מתחרה ויש יבוא מטורקיה, הם נמכרים ב-60 אג' ומעלה לגליל. אמנם גם המתחרות שוקלות פה התייקרויות אבל יש בשוק מותגים זולים יותר מלילי ומולט, בטח במבצעים.
9 צפייה בגלריה
בנייר טואלט יש מותג פרטי, חברות מתחרות ויבוא מטורקיה. הם נמכרים ב-60 אג' ומעלה לגליל
בנייר טואלט יש מותג פרטי, חברות מתחרות ויבוא מטורקיה. הם נמכרים ב-60 אג' ומעלה לגליל
בנייר טואלט יש מותג פרטי, חברות מתחרות ויבוא מטורקיה. הם נמכרים ב-60 אג' ומעלה לגליל
אורז יסמין מאסטר שף האורז הזה נמכר ב-13.50-8.90 שקל. ויליפוד, מיה ורמי לוי מוכרים יותר בזול, אז אם המותג מתייקר: קנו אותם (אחרי השוואת מחירים כמובן).
מוצרי צ'וקטה אלה מוצרי ממתקים זולים למדי, למשל שוקולד מריר 85% מוצקי קקאו 100 גרם נמכר ב-10-4.90 שקלים ליחידה. קשה למצוא מחירים כאלה אבל אם המחיר יעלה - בקלות תוכלו לעבור למותג פרטי או לקנות צ'וקטה רק במבצעים.
9 צפייה בגלריה
מדובר בממתקים זולים למדי, אך אם המחיר יעלה - תוכלו לעבור למותג הפרטי או לקנות רק במבצעים
מדובר בממתקים זולים למדי, אך אם המחיר יעלה - תוכלו לעבור למותג הפרטי או לקנות רק במבצעים
מדובר בממתקים זולים למדי, אך אם המחיר יעלה - תוכלו לעבור למותג הפרטי או לקנות רק במבצעים
טונה סטארקיסט זה מותג הטונה המצליח בישראל כנראה. אבל יש לו הרבה מתחרים, כמו מותג פרטי, פילטונה. סטארקיסט הוא מותג שגובה לעיתים קרובות פרמיה על עצם מותגיותו. רביעיית 160 גרם נמכרת ב-30-20 שקל. החברה משווקת גם רביעיית 140 גרם במחיר דומה (לבלבל צרכנים?). אם המותג הממילא לא זול יתייקר עוד יותר, אפשר לקנותו במבצעים בלבד או להימנע - עד שהיבואנית דיפלומט תחוש בירידה במכירות ותוריד שוב מחירים כדי שנחזור אליה. אם נחזור.
9 צפייה בגלריה
אם המותג הממילא לא זול יתייקר עוד יותר - אפשר לעבור למתחרים
אם המותג הממילא לא זול יתייקר עוד יותר - אפשר לעבור למתחרים
אם המותג הממילא לא זול יתייקר עוד יותר - אפשר לעבור למתחרים
(צילום: מירב קריסטל)
אוריאו כמה חבל שמתכוונים לייקר את המותג הזה שהפך לאהוב כל כך בישראל. יש לו כל כך הרבה ורסיות כשהקלאסית מביניהם נמכרת ב-14-5 שקלים ל-44 גרם כפול 4 יחידות. יש לאוריאו חיקויים זולים יותר ויש עוגיות אחרות שאפשר לקנות במקום. למשל תוצרת הארץ. אפשר לקנות לוטוס אבל נחשו מה? הן של אותו יבואן (דיפלומט) והן גם מתייקרות.