הידעתם שבקרוב מותגי השמפו והמרכך הד אנד שולדרס של פרוקטר אנד גמבל יתייקרו ביותר מ-20%? גם פנטן יתייקר בשיעור דומה, ובנוסף יתייקרו באחוזים בודדים עד דו ספרתיים: אריאל, טייד, פיירי ומוצרי מזון כמו סטארקיסט אוריאו ומילקה - כולם ביבוא או בהפצה של חברת הענק דיפלומט. אולם, לדיפלומט יש הרבה מתחרים במותגים שלה עצמה. בישראל מתנהל יבוא מקביל (לא רשמי ועקיף, אבל חוקי) שוקק של מוצריה.
היבואנים המקבילים (חורי, בית הצעצוע, איינשטיין צור, פארמה דיל, סקטור אפיקים ואחרים) מוכרים יותר בזול מדיפלומט (אם כי במבצעים המחירים לעיתים קרובות משתווים) ולמרות שגם הם העלו מחירים - הם עשו זאת בשיעור מתון יותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אנשים עורכים קניות בסופרמרקט בסידני, אוסטרליה
אנשים עורכים קניות בסופרמרקט בסידני, אוסטרליה
"הצרכנים לא מכירים את שני יבואני הענק של ישראל שתפסו טרמפ על עליות המחירים בעולם. הם עושים מה שהם רוצים כדי לשמור על רווחיות גבוהה, כי יש להם חסות מונופוליסטית של מדינת ישראל"
(צילום: Shutterstock)
אדם פרידלנדר, מבעלי רשת הפארם גוד פארם, טוען שגם ההתייקרות הזאת של היבוא המקביל תקוזז בקרוב בשל הירידה בשער האירו. "זה נכון שגם היבוא המקביל של מוצרי דיפלומט התייקר ב-5%-8%, אבל לא ב-23%. ועוד יותר מכך: כל העסקאות שסגרנו הן באירו, כלומר אפקטיבית - המחיר של המוצרים יירד שוב בזכות הירידה בשער האירו. לא האמנו ששער האירו יצנח ככה. קניתי אירו בפחות מ-3.5 שקלים. לפני כן הוא היה 3.8 שקלים. זה סיפור גדול וזאת ירידה של 10%. הדולר לעומת זאת עלה".
אחד היבואנים המקבילים אמר ל-ynet: "כבר העלינו מחירים בכמה אחוזים בודדים ולא נעלה שוב. אף על פי כן, אנחנו עדיין יותר זולים מדיפלומט.
"דיפלומט לא מעלה מחירים כי אין ברירה, היא מעלה מחירים כי היא רוצה לשמור על אותה רווחיות ולא לשחוק אותה", אומר אותו יבואן מקביל. "הרווחיות שלה גבוהה! אם בדיפלומט היו מוותרים על שמץ מהרווחיות הזאת - זה היה מסייע לצרכן".

אפילו בסופר-פארם מחפשים יבוא מקביל

יבואן מקביל אחר, שעוסק בסריקה עולמית של מוצרי פרוקטר אנד גמבל, מספר: "העליתי מחירים באגורות, אחרי שספקים בחו"ל העלו ב-5%. אני מייבא גם מוצרים שהם יבוא מקביל של שסטוביץ, יונליוור וליסטרין. בתחבושות אולווייז למשל היתה עליית מחירים כי יש 4-3 מפעלים שהכינו את חומר הגלם שנשרפו באוקראינה. אני בעד שדיפלומט ימשיכו להעלות את המחיר זה טוב לי. זה מגדיל את הפער.
"יבוא מקביל נמכר היום בויקטורי, יוחננוף, גוד פארם ואושר עד. אפילו בסופר-פארם מחפשים יבוא מקביל כדי להתמודד עם ההתייקרויות".
"אני מוכר מוצרי דיפלומט בעשרות אחוזים פחות. גם מוצרים של יבואנים אחרים: ליסטרין עלה פעם 39.90 שקל לצרכן והיום 14.90 שקל; דאודורנט אקס היה נמכר ב-19.90 שקל היום הוא נמכר ב-9.90 שקלים. זה לא יישאר ככה כי יוניליוור העלתה את המחיר בחו"ל בכ-12%, אבל זה עדיין לא 19.90 שקל".
אז למה בעצם דיפלומט מעלה מחירים בשיעור כה גבוה? "הצרכנים לא מכירים את שני יבואני הענק של ישראל שתפסו טרמפ על עליות המחירים בעולם. הם עושים מה שהם רוצים כדי לשמור על רווחיות גבוהה, כי יש להם חסות מונופוליסטית של מדינת ישראל. ברגע שיורידו את החסות הזאת ייפרצו הסכרים ונוריד אותם לברכיים. החסות הזאת זה כל דבר שמוציא לנו את הנשמה בלייבא כל מוצר שמצריך רישיון".
דיברו על רפורמת יבוא שתקל על יבוא מקביל. "נו באמת. היבואן הרשמי של ג'ילט או ליסטרין יכול לעשות בדיקה פעם בשנה ואותי מחייבים בבדיקה על כל משלוח שאני מביא, ככה שכל אצווה עולה לי 1,800 שקל. למה?
"דאו ג'ל של ג'ילט ודאודורנט ספיד סטיק נמכרו פעם ב-24.90 שקל, היום הם נמכרים ב-12 שקל. זה כי הבאתי לארץ כמעט חצי מיליון יחידות. למה אני צריך לעשות בדיקה על כל אצווה שאני מביא? למה הם לא צריכים לבדוק כל אצווה? ככה זה מונופול. אני צריך להביא שרשור של מסמכים - הם פטורים. מונופול פרטי בחסות המדינה שמאפשרת להם גם להעלות מחירים בחופשיות".
3 צפייה בגלריה
"דאו ג'ל של ג'ילט ודאודורנט ספיד סטיק נמכרו פעם ב-24.90 שקל, היום הם נמכרים ב-12 שקל בזכות היבוא המקביל"
"דאו ג'ל של ג'ילט ודאודורנט ספיד סטיק נמכרו פעם ב-24.90 שקל, היום הם נמכרים ב-12 שקל בזכות היבוא המקביל"
"דאו ג'ל של ג'ילט ודאודורנט ספיד סטיק נמכרו פעם ב-24.90 שקל, היום הם נמכרים ב-12 שקל בזכות היבוא המקביל"
(צילום: מירב קריסטל)
בכמה יכולת להוריד מחירים לולא המגבלות? "משחות שיניים יש רגולציה קפדנית וזה מובן לי, אבל תני תי להביא חופשי משחות שיניים ואני מרסק את המחיר ב-90%. לא ב-40%. אני מסובב סחורות בכל העולם, רק בישראל יש חסות מונופוליסטית. בלעדיה היבואנים הגדולים לא היו שולטים בשוק".
בכמה הייבוא המקביל זול יותר? הנה דוגמא. חוט דנטלי אורל בי נמכר ברשתות ב-21.9-13.9 שקל. בייבוא מקביל: 10 שקלים.
ג'ל גילוח ג'ילט נמכר בגוד פארם ב-12.90 שקל בלי שום מבצע. בשופרסל דיל הוא נמכר בימים אלה במבצע ב-13 שקל. מחיר רגיל ברשת 19.90 שקל, כשגם ברמי לוי מחירו 19.90 שקל, גבוה ב-54% מהמחיר הרגיל בגוד פארם, אבל כעת הוא נמכר בחלק מהסניפים במבצע 9.80 שקלים בלבד.
מה יקרה למחיר הזה באוגוסט? המחירים יעלו פר יחידה או שהמבצעים יצומצמו או יתייקרו. זה מה שקרה במילקה, מותג שדווקא יכול היה להוריד מחירים לנוכח עלייה דרמטית במכירות שלו בשל היעדרות שוקולד עלית מהמדפים. מבצעי מילקה 2 ב-10 שקלים הופסקו, ואם יש מבצע הוא יהיה 2 ב-12 שקל. המחיר ליחידה לא עלה אבל המבצעים כבר לא טובים כבעבר. מה צרכנים יכולים לעשות? לנסות לקנות מיבוא מקביל או להיגמל מהמותגים האלה עד שיירדו המחירים.

3 צפייה בגלריה
 מוצרי פיירי בגוד-פארם
 מוצרי פיירי בגוד-פארם
מוצרי פיירי בגוד-פארם
(צילום: מירב קריסטל)

"היבוא המקביל לא תמיד זול כמו שנהוג לחשוב"

יבואן מקביל לשעבר שמייעץ ליבואנים כעת מסביר שגם היבואנים האלה לא צדיקים. "היבואנים הרשמיים מצליחים לשלוט על חלק מהסחורה, כמו למשל אבקת כביסה אריאל. המפעל שמוכר אבקה עם כמות מלחים שמתאימה לתקן הישראלי מעדיף למכור ליבואן הרשמי.
"לרוב, יש גם יחסים טובים בינן היבואנים הרשמיים למקבילים: כשהיה יבוא מטורף של נוזל כלים פיירי לארץ, זה היה טוב לדיפלומט כי מפרסמים לו את המותג שבאמת הפך לנוזל הכלים הכי מצליח בארץ. הוא לא הפריע.
"היבוא המקביל לפעמים לא מאוד זול כמו שנהוג לחשוב והם עושים הרבה רווח על משחות שיניים ודאודורנטים למשל, אבל בגדול קשה לייבא יבוא מקביל לארץ. גם מבחינת רווחיות, גם כי רשתות גדולות לא רוצות לעבוד עם יבוא מקביל, כי הן חושבות בטעות שאין לו המשכיות. זה לא נכון. ברגע שעובדים עם רשת גדולה בהחלט תהיה ליבואן הרשמי גישה קבועה לסחורה.
"קושי נוסף הוא מבחינה רגולטורית. יש קבוצה מצומצמת וחזקה של יבואנים מקבילים שטוב לה שהרגולציה קשה בתחום. הם כבר מומחים, הם לא באמת רוצים שייכנסו אחרים לתחום".