חבילת התגמולים של אילון מאסק בטסלה, בשווי של יותר מ-55 מיליארד דולר, בוטלה בידי בית המשפט בדלאוור. השופטת קת'לין מק'קורמיק פסקה כי החבילה בסכום חסר התקדים אושרה בצורה "פגומה ביותר" על ידי דירקטוריון יצרנית המכוניות החשמליות, ופגעה בבעלי המניות. בעקבות הפסיקה נפלה מניית טסלה ביותר מ-4% אחרי סגירת המסחר בארה"ב.
לפי מק'קורמיק, מאסק שלט בדירקטוריון הודות לקשריו האישיים ולהשפעה שלו, זאת על אף שההחזקה שלו בטסלה עומדת על 22% בלבד. עוד הוסיפה כי הדירקטוריון לא הצליח להוכיח שמענקי המניות הוענקו במחירים הוגנים ובעקבות הליך הוגן. "מאסק היה המנכ"ל כוכב העל ושלט בהליך שהוביל לאישור הדירקטוריון של תוכנית התגמולים שלו", כתבה בפסיקה. לדבריה, למאסק היו קשרים קרובים עם הדירקטורים שהיו אמונים על המו"מ מטעם טסלה "ושלטו בתהליך שהוביל לאישור הדירקטוריון את חבילת התגמולים".
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: רויטרס)
החבילה במרכז הפסיקה אושרה ב-2018 והייתה הגבוהה ביותר שהוענקה אי פעם למנכ"ל של חברה ציבורית. הסכום המקסימלי שלה היה יכול לטפס ל-55.8 מיליארד דולר, אם טסלה תעמוד ביעדי הביצועים שנקבעו. חלק מבעלי המניות התנגדו לסכום הגבוה ותבעו את החברה, בטענה שמדובר בחבילת תגמולים מוגזמת שאושרה בעקבות לחץ מצידו של מאסק.
בפועל הפסיקה תתבטא בכך שמאסק יאבד יותר מ-303 מיליון מניות של טסלה, המייצגות קרוב ל-10% מהחברה, כך שההחזקה שלו תתכווץ ל-13%. זאת על אף שמוקדם יותר החודש דרש להעלות את מענקי המניות שלו כך שההחזקה שלו תגדל ל-25%. ביטול החבילה עלולה לפגוע גם במעמדו של מאסק כאדם העשיר בעולם. לפי פורבס, הונו של מאסק עמד בתחילת השנה על 251 מיליארד דולר בעוד שברנר ארנו, מנכ"ל ענקית היוקרה LVMH דורג שני עם הון של 201 מיליארד דולר. טסלה תידרש כעת להרכיב חבילת תגמולים חדשה.
"לעולם אל תרשמו את החברה שלכם במדינת דלאוור", כתב מאסק בפוסט ב-X לאחר הפסיקה. "אני ממליץ לרשום בנבאדה או בטקסס אם אתם מעדיפים שבעלי המניות יוכלו לקבוע".