שיעור האבטלה בישראל ממשיך להיות נקודת האור בנתונים הכלכליים של המשק הישראלי. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ג') עולה כי שיעור האבטלה עלה מעט באוגוסט, אך הוא עדיין נמוך. לפי הלמ"ס, האבטלה עלתה באוגוסט ל-3.5% לעומת 3.4% ביולי, שהם 155,900 מובטלים לעומת 155,500 בחודש שעבר. הנתונים מנוכי העונתיות מציגים אפילו ירידה באבטלה - מ-3.4% ביולי ל-3.1% באוגוסט.
מנתוני הלמ"ס עולה, כי בחודש אוגוסט היו בישראל לפי ההגדרה הרחבה של רמת האבטלה, שכוללת גם את המתייאשים מלחפש עבודה, 205,300 אלף מחוסרי עבודה, שהם 4.5%, לעומת 206,500 אלף ביולי, שהיוו גם כן 4.5% אבטלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
שיעור התעסוקה מנוכה עונתיות, שהוא השיעור של המועסקים מכלל האוכלוסייה, עלה מעט באוגוסט, מ-61.5% ל-61.6%. כידוע, לפי הכללים הבינלאומיים, מובטלים נחשבים רק כאלה שחיפשו עבודה ולא מצאו מקום עבודה. לכן, בישראל מובטלים רבים לא נכללים כלל בנתוני האבטלה ובראשם חלק מהגברים החרדים ומהנשים הערביות שאינם מחפשים כלל עבודה.
מהנתונים עולה כי במשק הישראלי היו בחודש יולי 2023 כבר 7,071,800 ישראלים בני 15 ומעלה שיכולים היו לעבוד לפי הכללים הבינלאומיים. מתוכם היו בכוח העבודה 4,517,300 ישראלים ו-2,554,400 נשים וגברים לא נכללו בו. בסך הכל מועסקים במנשק כעת 4,361,500 ישראלים.
נתוני האבטלה הטובים מגיעים בתקופה שכמעט כל נתוני המשק הם שליליים: השקל נחלש, הריבית גבוהה, ההאטה במשק גוברת - מה שגורם לכך שההכנסות ממיסים יורדות ולכן הגירעון בתקציב עולה, המשבר בהייטק בשיאו והאינפלציה עדיין גבוהה בהרבה מהיעד שקבעה הממשלה.
גורמים כלכליים מציינים כי התחום האחרון שמגיב במקרה של האטה במשק והרעה במצב הכלכלי הוא תחום האבטלה, ש"מפגר" אחרי תחומים אחרים, שכן בעלי עסקים לא ממהרים לפטר עובדים מקצועיים גם כאשר המצב מורע והעובדים עצמם, שחוששים מהרעה במצב הכלכלי, לא מתפטרים גם אם לא טוב להם במקום העבודה, ורבים מתפשרים על עבודה שפחותה מכישוריהם.

שירות התעסוקה: שיעור הנשים שתובעות אבטלה עלה בקיץ

בתוך כך, גם שירות התעסוקה מפרסמים היום סקירה של שוק עבודה בחודש אוגוסט: לפי הנתונים, באוגוסט עלה מספר תובעי האבטלה בעיקר בהשפעת פיטורי הקיץ, מ-114,800 ביולי ל-116,600 באוגוסט. בשירות התעסוקה ציינו כי בהשוואה לאוגוסט 2019, לפני משבר הקורונה, מספר תובעי האבטלה גבוה יותר כעת על אף שמספר המשרות הפנויות גבוה יותר.
מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה לחודש אוגוסט עמד על 162.9 אלף - עליה של 0.4% לעומת חודש יולי. המספר שאינו מנוכה עונתיות, שהושפע מתופעת פיטורי הקיץ עמד על 170 אלף וירד ב-0.3% בהשוואה לחודש יולי.
יחד עם זאת מתברר כי מספר תובעי הבטחת ההכנסה ירד ב-2.9% ומוסיף לשמור על היקפים נמוכים מאוד, כ-48.4 אלף בלבד, אולם בשירות התעסוקה מעריכים שבהינתן שמספרם נע בסביבות ה-50 אלף מזה חודשים ייתכן שזהו הגבול התחתון של מספר תובעי הבטחת ההכנסה.
העלייה במספר דורשי העבודה בחודש אוגוסט נרשמה רק בקרב נשים. זאת, לעומת ירידה שנרשמה בקרב הגברים. לאחר חודשים בהם נע שיעור הנשים המובטלות סביב ה-53%, בחודשיים האחרונים עלה שיעורן ועמד באוגוסט על 56.1%. עלייה זו מבטאת, כך גורסים בשירות התעסוקה, את תופעת פיטורי הקיץ, כאשר הנפגעות המסורתיות ממנה הן בעיקר נשים. עם זאת, בהשוואה לאוגוסט 2022, שיעור הנשים השנה נמוך משיעורן בשנה שעברה שעמד על 57.4%.
בחינה השוואתית של התפלגות דורשי העבודה לפי משלחי יד מבטאת את השפעת פיטורי הקיץ על מצבת דורשי העבודה. ככלל, במרבית משלחי היד נרשמו עליות במספר דורשי העבודה בין החודשים יוני לאוגוסט. אולם, עליות משמעותיות מאוד נרשמו במשלחי יד הקשורים להוראה ולחינוך, המושפעים יותר מפיטורי הקיץ.
בקרב מורים בחינוך היסודי ומחנכים בחינוך הקדם יסודי נרשמה עלייה של 136.7% במספר דורשי העבודה, בקרב מטפלים בילדים וסייעים למורים ב-82.5% ובקרב בעלי משלח יד אחר בתחום ההוראה נרשמה עלייה של 67.2%.
באשר לענפי ההייטק, שהתאפיינו בעלייה עקבית במספר דורשי העבודה במשך חודשים ארוכים, נרשמה מגמה מעורבת - מחד, נרשמה ירידה של 0.6% בקרב מפתחי תכנה ומנתחי יישומים, אך מנגד נרשמה עלייה של 2.9% בקרב הנדסאי וטכנאי תמיכה ותפעול בטכנולוגיות ICT .