עליות המחירים באנגליה ממשיכות לשבור שיאים: הבוקר (רביעי) פורסם מדד המחירים לצרכן בממלכה - והוא בקצב עלייה שנתי של 10.1% - הגבוה ביותר מאז פברואר 1982 וכמעט כפול מזה שנרשם השבוע בישראל. בחודש הקודם האינפלציה בבריטניה עמדה על 9.4% ומדובר בעלייה חודשית של 0.6%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האינפלציה בבריטניה היא מהגבוהות בעולם המערבי. אולם, המצב כאמור עוד צפוי להיות משמעותית יותר חמור ויש המעריכים כי האינפלציה בבריטניה עלולה אף לזנק לשיעור של 15% בתחילת שנת 2023. הצפי של הבנק האנגלי המרכזי הוא שהאינפלציה תעלה ל-13.3% באוקטובר.
1 צפייה בגלריה
בריטניה
בריטניה
בריטניה
(צילום: gettimyages)
הבנק המרכזי של אנגליה הזהיר עוד לפני פרסום כי הוא צופה שהאינפלציה תעלה עוד לאור השינויים במחירי האנרגיה, שהתייקרו פי שלושה לעומת התקופה אשתקד. "הפלישה הרוסית לאוקראינה היא הגורם המרכזי לעלייה באינפלציה", אמר לאחרונה הנגיד הבריטי, אנדרו ביילי. הוא כמובן התייחס לאותם מחירי אנרגיה שקפצו בעקבות המחסור בגז ונפט, שהבריטים היו מייבאים מרוסיה.
כמו כן, מחירי המזון עלו מאחר שאוקראינה, שנחשבת ליצואנית עולמית מובילה של תבואה, נאלצה לצמצם את הפעילות שלה לאור המלחמה, למרות שלאחרונה נחתם הסכם בתיווך טורקיה, בינה לבין הרוסים. בבריטניה מציינים כי גם המחירים על מכוניות יד שנייה, חומרי גלם, ריהוט ומוצרים, עלו בצורה משמעותית, ותרמו לקפיצה במדד.
בבנק המרכזי לא נשארים אדישים למצב ובתחילת אוגוסט הוחלט להעלות את הריבית ב-0.5%, ההעלאה הגבוהה ביותר מאז 1995. כעת, הריבית בבריטניה עומדת על 1.75%. מדובר בהעלאת הריבית השישית ברציפות עליה מכריז הבנק המרכזי הבריטי.
בחודש מאי האחרון הודיע על העלאה נוספת של 0.25%, וכבר אז עדכן כי הוא מוכן לפעול "בחוזקה" במקרה הצורך על מנת לעצור את האינפלציה הגואה. נראה שלאור העלייה הנוכחית באינפלציה, לא יהיה מנוס מהעלאה נוספת של הריבית.