הבנק האנגלי המרכזי הודיע היום (ה') על העלאת ריבית של 0.5% - החדה ביותר מאז 1995. בכך, הריבית בבריטניה מוכת האינפלציה עומדת כעת על 1.75%. ההערכות כעת הן שבריטניה תיכנס למיתון ברבעון האחרון של השנה שיימשך גם בשנה הבאה. בסך הכל, הכלכלה הבריטית צפויה להתכווץ בכ-2.1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, הבנק גם העלה את תחזית האינפלציה שלו ל-13.3% בחודש אוקטובר הקרוב, בעיקר בשל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והזינוק החד במחירי האנרגיה שהתחרש בעקבותיה. בבנק מזהירים כי מחירי הנפט לא צפויים לרדת לפני 2023.
1 צפייה בגלריה
לונדון
לונדון
האינפלציה ממשיכה להשתולל. לונדון
(צילום: Shutterstock)
האינפלציה בבריטניה היא מהגבוהות בעולם המערבי ועומדת כיום על 9.4%. יחד עם זאת, כאמור, המצב עוד צפוי להיות משמעותית יותר חמור ויש המעריכים כי האינפלציה בבריטניה עלולה אף לזנק לשיעור של 15% בתחילת שנת 2023.
עליות המחירים החדות במדינה הן אלו שמובילות את הבנק המרכזי להמשיך להעלאות את הריבית בחדות, על אף החשש הגדול ממיתון.
מדובר בהעלאת הריבית השישית ברציפות עליה מכריז הבנק המרכזי הבריטי. בחודש מאי האחרון הודיע על העלאה נוספת של 0.25% והודיע כבר אז כי הוא מוכן לפעול "בחוזקה" במקרה הצורך על מנת לעצור את האינפלציה הגואה.
בתוך כך, גם הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד") הודיע בשבוע שעבר על העלאת ריבית נוספת וחדה במיוחד בגובה 0.75%. בכך, שיעור הריבית בארה"ב עומד כיום על טווח של 2.25%-2.5%. בעולם הפיננסי מעריכים אנליסטים כי הריבית בארה"ב תזנק עד לשיעור של 3.5% בסוף השנה, וכי העלאות הריבית יימשכו ברצף בכל ההחלטות בשנת 2022.
עליות המחירים והלחץ הציבורי הובילו את הממשלה במדינה להגיב במהלך שנוי במחלוקת, במסגרתו הודיעה על חבילת סיוע של 15 מיליארד פאונד עבור מיליוני משקי בית. כל משקי הבית במדינה יקבלו לחשבונות הבנק 400 פאונד כדי להתמודד עם ההתייקרויות, אולם הסיוע היותר משמעותי צפוי להיות בדמות מענק חד-פעמי נוסף בגובה 650 פאונד שיגיע לפי הערכות ללמעלה משמונה מיליון משקי בית בעלי הכנסה נמוכה.
לכאורה, על אף שמענקים מסוג זה עשויים להקל באופן מסויים על חלק ממשקי הבית, הם גם עשויים לעודד את הצריכה במשק, מה שעלול להוביל בדיוק לתוצאה ההפוכה מהרצוי - עליות מחירים נוספות.
ברקע, לפני כחודש הודיע על התפטרותו ראש ממשלת בריטניה לשעבר, בוריס ג'ונסון, לאחר שיותר מ-50 שרים ובעלי תפקידים בממשלתו התפטרו בצל "מסיבות הקורונה" ופרשת פינצ'ר, שבה קידם ג'ונסון לתפקיד בכיר את איש המפלגה כריס פינצ'ר תוך שהוא מתעלם לכאורה מטענות שהועלו נגדו בעבר להטרדות מיניות.