"מטרתנו היא להוריד את האינפלציה למטרת 2% - ואנחנו נעשה זאת. אנחנו מוכנים להעלות את הריבית עוד אם נצטרך ולהשאיר אותה גבוהה לאורך זמן - עד שהאינפלציה תרד לרמת היעד". כך אמר היום (ו') ג'רום פאוול, יו"ר הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או ה"פד"), בכנס הנגידים השנתי שהתקיים בג'קסון הול ויומינג שבארה"ב, בו השתתף גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
עוד לדברי פאוול, "חודשיים של נתונים טובים הם רק ההתחלה במה שאנו צריכים כדי לבנות ביטחון בכך שהאינפלציה יורדת לכיוון הרמה הרצויה. אינפלציית הליבה עדיין גבוהה ויש לנו עוד דרך ארוכה. הורדת האינפלציה לרמה של מתחת ל-2% צפויה לגרור תקופה של פעילות כלכלית מואטת ושל צמיחה מתחת לממוצע. בהתחשב בדרך שאותה עברנו עד כה, אנו מוכנים להמשיך בזהירות בפגישות הקרובות, בהן נבחן האם להמשיך להעלות את הריבית או לחכות למידע נוסף".
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: AP)
ברקע, הדולר התחזק היום אל מול השקל בכ-0.74% ושערו היציג נקבע על 3.8 שקלים בדיוק. האירו התחזק גם הוא מול המטבע המקומי, אם כי בשיעור נמוך של כ-0.1% בלבד, ושערו היציג נקבע על 4.0974 שקלים. לאחר נאום יו"ר הפד: הדולר נחלש מעט אל מול השקל והשווקים בארה"ב הגיבו תחילה בעליות שערים, אך כמעט מיד המגמה התהפכה.
בחודש יולי האחרון הכריז הפד על העלאת ריבית נוספת ו-11 במספר מאז מרץ 2022 - בשיעור של 0.25%. בכך, הריבית בארה"ב עומדת כיום על טווח של 5.25%-5.5% - הגבוהה ביותר זה 22 שנה. בהחלטה אחת לפני כן הותיר הבנק המרכזי את הריבית בארה"ב ללא שינוי - לראשונה לאחר 10 העלאות רצופות - אם כי כאמור חזר להעלות את הריבית שוב כבר בהחלטה האחרונה.
החלטת הריבית הבאה של הפד צפויה ב-20 בספטמבר, בעוד החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תהיה ב-4 בספטמבר, בה האנליסטים מעריכים - לפחות נכון לעכשיו - כי הוועדה המוניטרית בראשות פרופ' ירון תכריז על העלאת ריבית נוספת של 0.25%, מה שאומר ששיעור הריבית הבסיסי 5% ולשיעור ריבית פריים של 6.5%, בהתאם.
נכון לחודש יולי האחרון, האינפלציה השנתית בארה"ב עומדת על שיעור של 3.2% (לעומת 3.3% בישראל). אולם, אינפלציית הליבה - אשר אינה כוללת את השינויים במחירי המזון והאנרגיה שנחשבים לתנודתיים במיוחד - עמדה בארה"ב על שיעור שנתי משמעותית יותר גבוה של 4.7%, ומדד המזון עלה אף בשיעור יותר גבוה של 4.9% בשנה האחרונה.
בתוך כך, הבורסות בארה"ב רשמו בשבועות האחרונים ירידות שערים, אולם מתחילת השנה המדדים המובילים עדיין רשמו עליות מרשימות: מדד S&P 500 - המאגד 500 מהחברות הגדולות בארה"ב -עלה בכ-15%, מדד הטכנולוגיה נאסד"ק זינק בכ-30% ומדד דאו ג'ונס רשם עלייה מתונה יחסית של כ-3%.
זאת, בניגוד לבורסה המקומית אשר ביצועיה מתחילת השנה משמעותית פחות מרשימים, ברקע המהפכה המשפטית, המחאה הנרחבת נגדה והחששות סביב ההשלכות על הכלכלה והחברה הישראלית: מדד ת"א 35 עלה בכ-3% מתחילת השנה ומדד ת"א 125 בכ-4%.