גם אתם קיבלתם הודעה לאסוף את החבילה או שהיא תישלח בחזרה? תלונות הגיעו ל-ynet על דואר ישראל וחברות שילוח אחרות, בטענה שהודיעו ללקוחות שאם לא יאספו את החבילה היא תישלח בחזרה. אלה מסרים שבשגרה בקרב חברות השילוח, אך בימים אלה בהם סניפים סגורים ואנשים מגויסים, אבלים או חוששים לצאת מהבית - יש בהם טעם לפגם.
בדואר ישראל מרגיעים: "הכנסנו אוטומטית הארכה של אחזקת החבילות (אצלם מ.ק) מ-14 ימים ל-30, וכמובן שנאריך ככל שיידרש. לא מחזירים בימים אלו פריטים לשולח. בנוסף, התחלנו להעביר לריכוזי מפונים פריטים שהגיעו אליהם ונאספו אצלנו, בתיאום עם ראשי היישובים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
דואר ישראל
דואר ישראל
דואר ישראל
(טל אזולאי)

60 סניפים סגורים מתוך 340

ומה לגבי נקודות איסוף שנסגרו? לפי דואר ישראל, נכון להיום יש 60 סניפים סגורים מתוך 340, בשל הנחיית פיקוד העורף. רובם ממוקמים בעוטף עזה, שדרות וכן באזור גבול הצפון. לא כולם סגורים - יחידת הדואר באופקים למשל, פתוחה.
בנוסף, יש מספר יחידות שנסגרו בשל בעיית מיגון לא מספק לפי פיקוד העורף. לדוגמא, יחידת הדואר בלוינסקי ת"א נסגרה בשל בעיית מיגון, אך היא נפתרה ותיפתח במהלך היום. בסניף חשמונאים בת"א יש מיגון אבל רק לעובדים, לכן יעבדו בו במיון ובשירותי משרד פנימיים בלבד, ללא קבלת קהל. "פריטים שנמצאים שם יועברו ליחידות סמוכות. כמובן ששום דבר לא יוחזר לשולח", כך נמסר.
הסניף ביפו היה סגור בשבוע שעבר, השבוע הוא פתוח אך שעות הפעילות שלו שונו. סניפים כמו שערי גאולה בירושלים וקניון אביה בב"ש - סגורים. "למשל, אם יש סניף עם קיר שכולו זכוכית (ויטרינה בצד שפונה לרחוב), זה לא נחשב חדר סגור. במקרים כאלה מבקשים אישור על חדר פנימי, אם יש, או על חדר ממוגן במבנה סמוך (קניון, חניון וכו')", אומרים בדואר.
רוב סוכנויות הדואר במזרח ירושלים והמגזר הערבי פתוחות. יש כמה עשרות שפיקוד העורף הורה לסגור כמו מטולה וכל העוטף, ועוד בודדות שאינן ממוגנות מספיק לקבלת קהל. "אנחנו פועלים בימים האחרונים למצוא כל מיני פתרונות, כמו פתיחה של מקלטים/חניונים סמוכים על ידי עיריות ומרכזי קניות, תיאום עם חנויות סמוכות על מרחב משותף ועוד", מסרו בדואר. כאן ניתן להתעדכן לגבי מרכזים סגורים ופתוחים.

רוב מרכזי המסירה הפרטיים פתוחים

ומה לגבי מרכזי מסירה פרטיים? חלק מנקודות האיסוף הפרטיות - קיוסקים וחנויות למשל, היו סגורות בימים הראשונים, אך כעת רובן פתוחות. מי שסגר את בית העסק שלו עשה זאת בשל המצב והחבילות יישמרו אצלו כשחבילות חדשות לא ישונעו לבתי עסק סגורים.
התוצאה: מתוך 670 מרכזי מסירה - 40 סגורים. "חלקם סגורים כיוון שהם ממוקמים בעוטף. אחרים בשל הנחיות של הקניונים (חלק מהקניונים סגורים) וחלק אחר סגור מסיבות אישיות של בעל העסק. ניתן להניח שהמספרים יעלו אם תגבר המתיחות בצפון".

העובדים מצליחים לתפעל את השירותים

בדואר ישראל מנסים לשמור על שגרת עבודה, כך לפי החברה: "בדואר עובדות מאות יחידות דואר, דוורים, שליחים, מיון. יש לנו עובדים בצו 8, עובדים שנפגעו או יקרים להם נפגעו (נערכו כבר שלוש הלוויות של עובדי דואר מ.ק), הורים שנאלצים להישאר עם הילדים, אבל יש גם פחות תנועה, אז אין עומסים.
"הבוקר פתחנו מסגרת חינוכית בדואר לילדי העובדים, עם כמה עשרות ילדים שמתחברים ללימודים בזום, ונהנים מהפוגה, יצירה, הפעלות וכו', כדי להקל על ההורים שעובדים.
"העובדים מגיעים לעבודה באחוזים מאוד גבוהים, אבל חלק גרים באזורים מתוחים, וזה לא פשוט ועדיין מצליחים להפעיל את השירותים בצורה כמעט מלאה, בלי עומסים או זמני המתנה חריגים. יש לנו היום שלוש לוויות של עובדים, עובדים שבני זוגם בצו 8 ועדיין ההירתמות של העובדים מדהימה. מצליחים לשמור כאן על רציפות של השירות ולתת מענה גם לאירועים חריגים: למשל - עובדים זרים שהיו צריכים לקבל משכורת ב-10 לחודש אבל לא היו להם המסמכים הנדרשים כי הם ברחו מהעוטף - אז עושים הכל כדי לפתור את כל הבעיות ולקצר תהליכים".
גם בחברות השילוח הפרטיות מסרו כי לא יוחזרו חבילות בזמן הקרוב וכי חלק מהמרכזים סגורים בשל אילוצי עובדים לנוכח המצב. עקב כך, ייתכן איחור במשלוחים. בשבוע שעבר אתר אמזון חגג יומיים של פריים דיי - "חג" מבצעי המועדון שלו. לא מן הנמנע שהפעם, ישראלים לא השתתפו בהמוניהם בחגיגת הקניות.