השבוע השני של מלחמת "חרבות ברזל" יפתח בשורה של החלטות, תקנות וחקיקה כלכלית לעת מלחמה. מהיום (ראשון) יוכלו חלק מהאזרחים נפגעי המלחמה להגיש בקשות ראשונות לסיוע, בסכום לא גבוה של 1,000 עד 5,000 שקל. במשרד האוצר צפויים לגבש החל ממחר תוכנית כלכלית שתכלול שורה של צעדים, שרובם יחייבו את אישור ועדת הכספים של הכנסת, שתתכנס גם היא בתחילת השבוע. העלות ההתחלתית המשוערת של התוכנית תהיה כשני מיליארד שקל. בצהריים דווח על ידי מס רכוש כי עד כה דווחו 9,408 מקרים של פגיעות במבנים וברכוש.
ביקורת רבה מושמעת בימים האחרונים על תפקוד לקוי מאז תחילת המלחמה של משרד האוצר וועדת הכספים של הכנסת, ולא רק מגורמים פוליטיים. ארגונים ומוסדות חברתיים מאשימים את הממשלה והכנסת באטימות רבה, שכן החלטות רבות היו אמורות כבר להתקבל בעת מלחמה כה רחבת היקף, עם 360 אלף חיילי מילואים שגוייסו בפתאומיות ובדחיפות, עוד בתחילת השבוע שעבר. זאת, מיד כאשר התברר כבר בשבת וביום ראשון בשבוע שעבר המצב החמור בעוטף עזה וכבר הוכרז על ידי הממשלה עצמה כי מדובר במלחמה ארוכת ימים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
רכב בוער לאחר פגיעת רקטה, שדרות
רכב בוער לאחר פגיעת רקטה, שדרות
רכב בוער לאחר פגיעת רקטה, שדרות
(צילום: עמית שאבי)
ההחלטות שכבר התקבלו לוקות בחסר. כך החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לחלק מענקים ראשוניים לתושבי העוטף, מכלילה רק חלק מתושבי היישובים שנפגעו קשות מהמלחמה, וגם היא נמוכה. "מה בדיוק תעשה משפחה שעזבה את ביתה בעוטף עזה באלף שקלים", תהו חברי כנסת ואנשי ארגוני רווחה.
המענק שניתן יהיה לבקש החל מתחילת השבוע יהיה עד גובה של 5,000 שקל למשפחה, 1,000 שקל לאדם, רק לתושבי ישובים במרחק של עד 7 ק"מ מהרצועה. כך מתברר למרבה האבסורד כי תושבי אשקלון, עיר שספגה לצד שדרות את ירי הטילים המאסיבי ביותר, שחלק מתושביה כבר עזבו את העיר, לא נכללים בה כלל.
גם העיר אופקים ושורת מושבים, קיבוצים וישובים המצויים במרחק עד כ-15 ק"נ מהרצועה, שספגו ירי טילים רחב היקף ומקומות עבודתם סגורים או שלא ניתן לעבד את חלקותיהם החקלאיות, כאשר חלקם עזבו למרכז וצפון הארץ - לא כלולים בתוכנית הסיוע הראשונית. חלק לא קטן מהמשפחות שם, שנפגעו או עזבו, הן במצב כלכלי קשה ונתמכות של משרד הרווחה.
עד כה אישרה ועדת הכספים של הכנסת, שגם היא מתנהלת בעצלתיים, רק החלטה אחת, שולית ביותר, מהפחות חשובות בעת הזאת. לפי ההחלטה תינתן ערבות מדינה בהיקף של 6 מיליארד שקל לצורך הבטחת רציפות פעילות שלוש חברות התעופה הישראליות.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, פנה בסוף השבוע לבנקים בבקשה להתחשב במגוייסים למילואים ובתושבי עוטף עזה, ולעכב תשלומי החזר להלוואות בלי ריבית נוספת ולסייע בדחייה לנוטלי המשכנתאות המגוייסים.
כבר מחר צפוי דיון ראשון במשרד האוצר ואחר כך גם בקבינט החדש, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ בני גנץ, לגיבוש תוכנית שיקום התחלתית ל-20 ישובים בעוטף עזה, שנהרסו חלקם כמעט כליל. ההערכות הראשוניות הן שהנזקים שנגרמו למבנים ולרכוש בהיקף גדול בישובי העוטף מגיעים כבר לכ-3 מיליארד שקל וכי שיקום העוטף יעלה כ-10 מיליארד שקל לפחות בשנים הקרובות.
עוד ידונו השבוע באוצר ובוועדת הכספים של הכנסת - עם פתיחת מושב החורף של הכנסת - בסיוע ראשון לחקלאים, שכל חלקותיהם בעוטף ניזוקו קשות. כמו כן תגובש תוכנית ראשונית לסיוע לתעשייה ולבעלי העסקים הקטנים והבינוניים ולמסעדנים.
מה שנעשה עד כה על ידי הממשלה, למרות שזה כבר היום התשיעי למלחמה, הוא מועט ולרוב שולי, שעולה בסכומים כסף לא גבוהים לממשלה. הנה פירוט הצעדים שהוחלטו:
  • יועבר סיוע מיידי ראשוני לרשויות בעוטף עזה בהיקף נמוך מאד של 30 מיליון שקל.
  • יועברו מענקים של 1,000 עד 5,000 שקלים בלבד לכ-7,000 משפחות שפונו או נפגעו בישובים עד למרחק של 7 ק"מ מגבול הרצועה.
  • נדחו עד לתקופה של 3 חודשים תשלומי קרן ההלוואות לעסקים בינוניים וקטנים. במהלך תקופת ה"גרייס" ישלם הלווה את תשלומי הריבית על ההלוואה בלבד.
  • כל עסק יהיה רשאי לבקש שחרור יחסי של הבטוחה שהועמדה כנגד ההלוואה בערבות מדינה ובלבד שבמועד הגשת הבקשה להלוואה שולמה כסדרה.
  • עסקים המבקשים להגיש בקשה לקבלת הלוואה בערבות מדינה ואין ברשותם דוחות כספיים מבוקרים לשנת 2022 יוכלו להגיש כחלופה מאזן בוחן ודוחות מע"מ.
  • עובדי מדינה יוכלו לתרום את סכום ההשתתפות בארוחות שמקבל כל עובד (כמה עשרות עד כמה מאות שקלים) למען כוחות הביטחון ותושבי העורף.
  • הוארכה תקופת מועד הגשת דוחות המס של מוסדות הציבור מסוף אוקטובר לסוף נובמבר.
  • ניתן פטור מתשלומי מכס ומע"מ על תרומות ציוד מיהדות התפוצות ותורמים מחו"ל במהלך המלחמה, עד לסיומה.
  • קרן הפיצויים של מס רכוש תשלם מקדמות למשפחות בעוטף עזה בלבד (אך לפי שעה לא בישובים אחרים) שבתיהם נפגעו ב"חרבות ברזל".
  • החשב הכללי ינחה מתן שי למתנדבי המילואים מתוך עובדי המדינה ולעובדי מדינה שהם הורים, ילדים או בני ובנות זוג של משרתי מילואים וחיילים בשירות סדיר. טרם נקבע שווי השי.
  • רשות המיסים פתחה ערוץ מקוון לטיפול מהיר בפניות דחופות של משרתי מילואים בענייני חובות או תשלומי מס וקבלת החזרים.
  • רשות המיסים הרחיבה את הזכאות לזיכוי במס בגין תרומות למאמץ המלחמתי לפי סעיף 46 לפקודה העומדת על יותר מסכום של 190 שקל. גם תרומות שאינן קשורות לפעילות עמותה, אלא לפעילות המלחמתית, תזכה מעתה בהנחת מס של 35%.
  • מועד הגשת הדיווח התקופתי של עסקים על מע"מ לספטמבר השנה, ניכויים ומקדמות מס, יידחה בשלושה ימים בלבד ל-26 באוקטובר. לא יוטלו קנסות פיגור בהגשת דוח לדוחות שיוגשו עד 23 בנובמבר. בעקבות ביקרת חריפה ביותר על הדחייה הזעומה שהשמיעו לשכות רו"ח ויועצי המס הובטח ברשות המסים שהדחייה תוארך.
  • יינתנו אורכות להגשת דוחות שנתיים לחברות מ-31 באוקטובר עד ל-30 בנובמבר. האורכה ליחידים תהיה עד 31 בדצמבר במקום 30 בנובמבר.
  • מועד הגשת הצהרות הון יוארך עד ל-31 בדצמבר.
  • רשות המיסים תדחה הליכי הוצאה לפועל ומימושי עיקולים עד ל-20 באוקטובר בלבד. יש כוונה להאריך את המועד.
  • תושבי עוטף עזה שלא הגישו דיווחים תקופתיים לספטמבר במועד יקבלו ביטול מלא של קנסות, הפרשי הצמדה וריבית לחודש זה.
  • הביטוח הלאומי מסייע ומלווה את הפצועים והמשפחות מהמלחמה והם מקבלים סיוע ראשוני בסידורי לינה סמוך לבתי החולים, נסיעות וזכאות לאובדן הכנסה. למשפחות השכולות מהמלחמה יסייעו במימון להבאת קרובים מחו"ל, השתתפות ברכישת קבר והסעות להלוויה.
  • הביטוח הלאומי הקל בביטוח מתנדבים בארגוני הגג ובמועצה להתנדבות בתקופת מלחמת "חרבות ברזל". המדובר בהתנדבות לטיפול חינוכי וחברתי למשפחות, קשישים, נכים, חולים ומשפחותיהם, טיפול במשפחות שכולות ועזרה לקיבוצים ולישובים חקלאיים בשמירה, ביצורים, עבודות בענפי המשק או הדרכה, טיפול בחיילים ומשפחותיהם, סיוע בעבודות ביצורים, מחסני חירום ועבודות במחנות צה"ל ומתקני המשטרה.
  • הוארכו קצבאות הנכות הזמנית באופן אוטומטי וקצבאות הסיעוד לתושבי הדרום בלבד. לנכים הקשים ההארכה היא ל-6 חודשים וליתר הזכאים ל-4 חודשים. קצבת סיעוד זמנית הוארכה עד ל-30 בנובמבר.
  • הביטוח הלאומי הודיע שלא יבוצעו עיקולים ויבוטלו קנסות והצמדות לעצמאים שמצויים באזורי לחימה ולא יצליחו לשלם כעת את המקדמות כחוק.
  • תשלומי המקדמות של דמי הביטוח הלאומי עבור העצמאים ומי שאינם עובדים, שמועד החיוב הוא 15 באוקטובר, לא יחוייבו בקנסות והצמדות והתשלום עבורם יהיה שבועיים לאחר תום הכרזת מצב המלחמה.
פורסם לראשונה: 20:01, 14.10.23