ברקע המחסור בידיים עובדות בענף הבנייה, שהחריף בעקבות המלחמה, נודע ל-ynet כי ממסקנות ראשונות של צוות המנכ"לים הבין-משרדי להבאת עובדים זרים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי עולה שלמעלה מ-6,000 עובדים לענף צפויים להגיע מהודו לישראל במהלך החודשים אפריל-מאי.
הצוות נמצא בעיצומה של עבודת מטה לשיפור המענה למחסור בעובדים זרים בענפי המשק השונים. מתברר, כי אחד מהחסמים הראשונים שעלה בעבודת הצוות הוא הקושי בהטסת עובדים מהודו שמוינו והוגדרו כמתאימים לעבוד בישראל.
הקושי נובע מהמחיר הגבוה של טיסה מהודו: כ-950 דולר לצד אחד, מה שמשליך על התמחיר. כרגע יש בהודו 23 אלף עובדים שעברו בחינות לענף הבנייה מטעם משרד הבינוי והשיכון. מהם הזמינו קבלנים ישראלים 8,000 עובדים שמיועדים לעבודה.
על מנת להאיץ את הגעת העובדים ההודים לישראל, הוחלט שרשות האוכלוסין וההגירה תוציא "רכבת אווירית" של טיסות שכר (צ'רטר) מהודו לישראל.
2 צפייה בגלריה
עובדים הודים ב נתב"ג
עובדים הודים ב נתב"ג
עובדים הודים בנתב"ג
(צילום: יובל חן)
על מנת לצמצם את עלויות טיסות השכר, שהן יקרות יותר מטיסות סדירות, הוחלט לסבסד את טיסות אלו ב-300-350 דולר לכרטיס, כך שעלותן תהיה דומה לעלות של טיסה סדירה.
הודות למימון משותף של משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון צפויים להגיע מהודו יותר מ-6,000 עובדים במהלך אפריל ומאי. מדובר במספר הגדול ביותר של עובדים זרים שיגיעו לישראל לענף הבניין בפרק זמן קצר.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי
מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי
מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי
עד מלחמת "חרבות ברזל" הועסקו במשק הישראלי כ-310 אלף עובדים לא ישראלים – כמחציתם פלסטינים וכמחציתם זרים. עם פרוץ המלחמה נאסר על הרוב המוחלט של העובדים הפלסטינים לעבוד בישראל, וחלק מהזרים, בעיקר בענף החקלאות, עזבו את המדינה. לכן נפגעה קשות הפעילות בענפי הבינוי והחקלאות, שבהם העובדים הלא ישראלים היו ערב המלחמה כשליש וכמחצית, בהתאמה, מהמועסקים. בתגובה ניסתה הממשלה להגדיל במהירות את מספר העובדים הזרים, אך בבנק ישראל הבהירו לאחרונה כי למרות הגדלת מכסת העובדים הזרים לענף, עד כה קצב הגעתם לישראל נמוך מאוד.
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ טענו לאחרונה, כי "בהודו, סרי לנקה, אוזבקיסטן ומולדובה ישנם קרוב ל-20 אלף עובדים זרים, אשר נבחנו ואושרו לעבודה על ידי התאחדות הקבלנים הממתינים להגיע לישראל. עד כה פחות מ-1% מהם הגיעו לכאן. ענף הבנייה והתשתיות קורס, המשק איבד כבר מיליארדי שקלים, משקי בית של 250 אלף עובדים ישראליים בענף בסכנה כלכלית, ולאלפי אנשי מילואים מהענף אין חברות לחזור אליהן, קצב הגעת עובדים הזרים לישראל עומד על פחות מ-1,000 בשבוע. ממשלת ישראל חייבת להתעשת ולוודא הגעתם המיידית של עשרות אלפי עובדי בניין ותשתיות לישראל". בתוך כך, עשרות עובדי בניין מהודו הגיעו לישראל השבוע במסגרת ההסכמים הבילטרליים בטיסה מיוחדת. את הבאים קיבלו נציגי רשות ההגירה והאוכלוסין ואנשי cimi, המרכז להגירה בינלאומית ולקליטה, הפועלים עבור רשות ההגירה ליישום הסכמים אלו.