אחרי שישיבת הנהלת מפעל טכנולוגיית להבים עם נציגי העובדים וההסתדרות הסתיימה ללא תוצאות, החליטו הוועד וההסתדרות על השבתת העבודה במפעלים בתפן ובנהריה החל מהשעה 12:30 ועד סוף יום העבודה כאות מחאה.
בהסתדרות טוענים כי בחברה האמריקנית לא מוכנים להתחייב על מכירת המפעל ושימור העובדים ומאשימים כי בפראט אנד ויטני מתמהמהים ביצירת הקשר והעברת הפרטים לחברות המתעניינות ברכישתו. בין החברות גם קבוצת AIAC האנגלית שמייצגת 73 מפעלים באנגליה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מחאת עובדי מפעל להבים
מחאת עובדי מפעל להבים
מחאת עובדי מפעל להבים
(צילום: דוברות ההסתדרות)
הפגישה בין הצדדים נערכה כחודש לאחר ההודעה על סגירת המפעל ופיטורי 960 מעובדיו. עד כה הביעו חמש חברות וקרנות השקעה ישראליות ובינלאומיות עניין ברכישת המפעל והצלתו.
"נראה שהתגובה הזאת נועדה למשוך זמן ולא לאפשר באמת את מכירת המפעל. הבהרנו שהסחבת הזאת לא מקובלת עלינו, ושההסתדרות והעובדים דורשים שפראט אנד ויטני ייכנסו מיידית למו"מ עם ארבע החברות המציעות", אמר יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות, אשר שמואלי. "אם לא תהיה היענות אחרי צעד זה, לא יהיה מנוס מלהשבית את החברה לגמרי. רק אתמול בערב קיבלנו הצעה מחברה אמריקאית שעוסקת בתחום ומעוניינת לרכוש את החברה.
"גם הצעה זו לא קיבלה התייחסות רצינית, אלא תגובה לקונית ממנכ"ל המפעל איגור קרפובינסקי שהוא יעביר את ההצעה להנהלה. עבר חודש מאז ההודעה על המגה-פיגוע התעסוקתי. אנחנו לא מוכנים לגרירת הרגליים הזאת בשעה שפרנסתם של מאות עובדים על הכף".
במקביל, מתמודדים נציגי העובדים, מול בעלי החברה, עם מכשול נוסף. הסכם השכר הקיבוצי תם, ובהנהלת המפעל לא מוכנים לדון בחידושו ללא הסכמות על מתווה, כולל תנאי שכר עדכניים לשנתיים הקרובות עד לסגירתו, במקביל להסכם פיצויים על פיטורי מאות העובדים. "אנחנו לא מוכנים לדבר כעת על העתיד, מעבר לשנתיים הקרובות. כל עוד העובדים מועסקים והמפעל עובד, עלינו להתמקד במה שקורה כעת, ולסגור הסכם קיבוצי חדש", הסביר סעיד.
בחודש שעבר, הודיע מרטין בולייה, סגן הנשיא לאסטרטגיית התפעול בחברת פראט אנד וויטני, במסגרת דיון בוועדת הכספים, כי "ניסינו לעניין רוכשים פוטנציאליים לקניית המפעל, ללא הצלחה, מאחר שאין לו היתכנות כלכלית, ועליו להיסגר. בעקבות הלחץ הציבורי ומאמצי ההסתדרות למציאת מתעניינים ברכישתו, הודיעו בחברה כי יעסקו בכך רק אחרי החגים, בחודש ינואר". עם זאת, יו"ר ההסתדרות במרחב הגליל המערבי, אשר שמואלי, ביטל בדיון את התשובה שנתן, ואמר כי "יש לנו שלוש חברות שמתעניינות ברכישת המפעל. שתיים מהארץ ואחת מחו"ל. הם אף פעם לא ניסו למכור אותו. הם רוצים לסגור כדי לקבור את כל המתחרים, לחסל. הם רוצים להיות הבלעדיים".
תגובת פראט אנד ויטני: "כפי שאמרנו בעבר, נבחן כל הבעת עניין ברכישת המפעל. פראט יצרה קשר עם כל הגורמים שהביעו בפניה התעניינות ראשונית ותמשיך להתנהל מולם ישירות. את המשא ומתן פראט תנהל רק מול הגורמים שפנו אליה ולא בשום פורום אחר. חשוב להבין שהבשלת תהליך של מכירה, ככל שתהיה כזו, אורכת חודשים ארוכים והתוצאות לא מובטחות. נציין שאין שינוי בהחלטה או בלוחות הזמנים ליציאת PW מפעילות להבי הקומפרסור במפעל BTL".