מלצרים שנעלמו באמצע הארוחה ולא חזרו, סועדים שהמתינו יותר מחצי שעה רק בשביל לקבל חשבון, ובעיקר - זוגות או אנשים שאוכלים לבד במסעדות - ורואים איך נותני השירות מתעלמים מהם לטובת שולחנות עם סועדים רבים שצפויים לתת טיפ גבוה. שורת התופעות הזו כיכבה בדיון סוער באתר Reddit, שבו ניסו לענות על השאלה המיתולוגית: עד כמה גרוע השירות צריך להיות כדי שלא תשאירו בכלל טיפ?
השאלה נוגעת באחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת, בעיקר על רקע "תרבות הטיפים" ששוטפת מקומות רבים בעולם, בעיקר בארה"ב, בהם נותני שירות מבקשים טיפ גם על מזיגת משקאות בבר או הזמנה בקופה ברשתות מזון. בארה"ב יש במקומות רבים מסך שמופנה לעבר הלקוח שבו הוא מתבקש להקליד מהו גובה הטיפ שהוא מעוניין לשלם, וזאת לפני שהוא מצמיד את כרטיס האשראי או הטלפון לביצוע התשלום עצמו.
בדיון באתר Reddit סיפרו גולשים על מקרים שבהם הם החליטו לא להשאיר טיפ בכלל או סכום מינימלי שיבטא את האכזבה שלהם מהשירות. משתמש אחד סיפר כי "אכלתי לבד ארוחת צהריים והמלצרית 'שכחה' ממני ובילתה את כל זמנה ליד שולחן עם קבוצה גדולה. לאחר שסיימתי חיכיתי 20 דקות לחשבון ובסוף פניתי למלצר אחר כדי שאוכל לצאת משם". גולש אחר השיב לו שהוא היה משאיר "סנט אחד כדי להעביר מסר".
העברת סנט אחד, או סכום נמוך במיוחד, נקרא "טיפ טרולינג" והמהלך הזה נועד להעביר מסר למלצרים, כדי שיידעו שהשירות היה גרוע ולא עמד בציפיות. בהקשר הזה, כתב אחד הגולשים: "אם השירות גרוע מספיק כדי שהטיפ יהיה אפס, המלצר כבר יודע שהוא פישל. אם לא, הוא לא במקצוע הנכון". אחר הסכים, והוסיף: "אם אני משאיר טיפ של 5%, זה בעצם מסר שאומר שאתה גרוע".
גולש סיפר שלא נתן טיפ בכלל אחרי שמלצרית "בטעות" חייבה את הכרטיס שלו ב-50% יותר מהחשבון שלו והתעקשה שההפרש יכול פשוט להיות הטיפ שלה. "נאלצתי להתווכח איתה כדי שהיא תבטל את החיוב העודף, והיא לא הסכימה, עד שהמנהל התערב"
רבים הסבירו שמלצרים שלא מקדישים להם תשומת לב הם הבעיה העיקרית שלהם בנושא. "אם אני צריך לחכות 15 דקות למים, ו-15 דקות לחשבון אחרי שביקשתי אותו במסעדה שלא עמוסה, אז הטיפ שלי יורד בצורה דרסטית," כתב משתמש אחד, שנזכר איך היה הלקוח היחיד בארוחת צהריים ועדיין חיכה זמן רב לחשבון.
גולש אחר סיפר שלא נתן טיפ בכלל אחרי שמלצרית "בטעות" חייבה את הכרטיס שלו ב-50% יותר מהחשבון שלו והתעקשה שההפרש יכול פשוט להיות הטיפ שלה. "נאלצתי להתווכח איתה כדי שהיא תבטל את החיוב העודף, והיא לא הסכימה. רק כשהמנהל התערב, חוייבתי על הסכום הנכון וכתבתי בפירוש על החשבון - אין טיפ, בעקבות ההתנהגות הזאת".
אחר סיפר שהוא לא נתן טיפ כי המלצרית הוציאה אותו מדעתו: "10 דקות לקבל משקאות, עוד 20 דקות לקבלת מנות שהגיעו קרות לשולחן, ועוד 15 דקות של נפנופים והתעלמות רק כדי לקבל חשבון. היא העדיפה להיות בטלפון ולצחוק עם מלצרית אחרת מאשר לבוא לשולחן. לא השארתי לה כלום, בלי שום רגשות אשמה".
אחד הגולשים סיפר שבעקבות עליית מחירי המזון והבילוי במסעדות הוא כבר לא משאיר טיפים בכלל: "המחירים עלו בשנים האחרונות ב-50%. זוג יוצא למסעדה ומוציא מעל 100 דולר. אני לא משאיר עוד 20 דולר רק עבור מישהו שהביא מנות לשולחן. אני משלם רק על מה שאני חייב". גולש אחר אמר שהוא מרחם על נותני השירות ושתידרש התנהגות גסה במיוחד או "ממש אלימות פיזית" כדי שהוא יבחר לא להשאיר שום טיפ. אחר הדגיש: "אני לא משאיר כלום אף פעם. המלצר אמור לסכם את נושא השכר שלו עם מנהל המסעדה, לא איתי".
במקרה אחר מלצרית התעמתה עם שולחן שלא השאיר לה טיפ אחרי שהם קיבלו את המנות באיחור רב וחלק מהסועדים אכלו בזמן שאחרים עוד חיכו דקות ארוכות. המלצרית טענה שהיא לא אשמה ב"פאשלות של המטבח" אבל הסועדים השיבו שהיא "הפנים של המסעדה" והחוויה שלהם הייתה גרועה.
בכתבה בנושא באתר newsweek נכתב כי מסעדות ברחבי ארצות הברית מוסיפות לעתים קרובות דמי שירות באופן אוטומטי לחשבון, במיוחד לקבוצות גדולות, אבל החיובים האלה אינם נחשבים לטיפ אישי למלצר. "הם לא יכולים להכריח אותך לתת טיפ אם אתה עושה את זה אופציונלי," אמר ברוס מקאדאמס, פרופסור בבית הספר לניהול אירוח, אוכל ותיירות באוניברסיטת גואלף. "אבל אם אתה קובע שיש חיוב שירות ומוסיף את זה לחשבון, זה חוקי והלקוח נדרש לשלם".
סקרים מראים שרוב האמריקנים היו מעדיפים שלא יחייבו אותם לתת טיפ ושהנושא יישאר לבחירת הלקוח. לפי ניוזוויק, סקר מספטמבר 2024 מצא ש-73% מהמשיבים רצו שטיפים יהיו אופציונליים, בעוד שרק 22% העדיפו להפוך אותם לחובה. על רקע זה יש לזכור שיש מקומות רבים שבהם הטיפ הוא חלק מהמשכורת של נותן השירות, ובלעדיו הוא יסתפק בשכר המינימום שמשלמים בעלי העסק.







