הממשלה אישרה היום (א') את הצעת משרדי האוצר והתחבורה לתוכנית לסיוע תזרימי מיידי נוסף לחברות התעופה הישראליות.
מהמתווה עולה כי אל על, שעדיין מופיעה בדו"חותיה הכספיים הערת עסק חי, תקבל כעת סיוע של 30 מיליון דולר נוספים, בשתי פעימות, בתנאי שבעל השליטה בחברה, קני רוזנברג, יזרים גם הוא סכום זהה של 30 מיליון דולר, וכן יעמוד בהתחייבויותיו הקודמות למדינה - הזרמה של 43 מיליון דולר לחברה.
1 צפייה בגלריה
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
אל על
(צילום: ערן גרנות)
עוד נקבע במתווה כי הנפקת אל על בסך של 105 מיליון דולר, שהחברה הייתה מחויבת לבצע עד ה-7 ביולי 2021 - ולא בוצעה, תידחה עד לחודש ספטמבר 2022. נזכיר, כי בחודש יולי הודיעה אל על כי בשל המצב בענף התעופה היא דוחה את הנפקת המניות ואת הזרמת הסכום לו התחייב רוזנברג במסגרת ההנפקה, מה שהתפרש באוצר כהפרת חוזה.
לפי המתווה, הזרמת הכספים תתבצע בשתי פעימות, הפעימה הראשונה תהיה בסכום של כ-20 מיליון דולר והפעימה השנייה - כ-10 מיליון דולר. באוגוסט העריכו באוצר כי הסיוע יעמוד על 100-150 מיליון דולר, אולם הסכום פחת משמעותית בעקבות פתיחת השמים.
מתווה הסיוע כולל מגבלות על בעל השליטה והחברה: איסור על משיכת דיווידנד, רכישה עצמית של מניות ועסקאות בעלי עניין. החזקות המדינה יוגבלו ל-24%, ללא זכויות שליטה, בכדי למנוע את הלאמת אל על. הסכום ינתן לאל על בצורת אג"ח להמרה, ללא ביטחונות וללא ריבית.
המתווה הנוכחי מגיע כחצי שנה לאחר מתווה הסיוע הקודם, במסגרתו העבירה המדינה לאל על כ-210 מיליון דולר ולישראייר 16 מיליון דולר, כאשר העסקה כללה רכישת כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה, שאת עלותם שילמה המדינה לחברה מראש.
שתי חברות התעופה הקטנות, ארקיע וישראייר, בחרו שלא לקחת חלק במתווה הסיוע, ובמקום זאת הגיעו להסכמות עם משרדי האוצר והתחבורה כי יקבלו הלוואות בערבות המדינה. עם זאת, המדינה שומרת לכל אחת מהחברות הקטנות אופציה לסיוע של 7 מיליון דולר במתווה דומה לזה של אל על.
לדברי שר האוצר, אביגדור ליברמן, "מתווה הסיוע הנוסף יאפשר לחברות התעופה הישראליות לצלוח את הקשיים שחווה הענף ב-20 החודשים האחרונים ויחזק את מבנה ההון שלהן. במקביל שמרנו על כספי משלם המיסים כך שהחברות ישיבו את הכסף למדינה כשהמצב ישתפר והן ישגשגו".
שרת התחבורה, מרב מיכאלי אמרה כי "התעופה הישראלית היא נכס אסטרטגי-לאומי משמעותי למדינת ישראל והיא עברה טלטלות קשות בשנתיים האחרונות. לאור חשיבות ענף התעופה הישראלי, פעלנו יחד עם משרד האוצר להבטחת מתווה סיוע הוגן ומאוזן שמשלב בין האחריות שלנו כממשלה לבין האחריות של בעלי השליטה בחברות השונות. המתווה שהבאנו יועיל לציבור הישראלי בראש ובראשונה וכן ידאג ליציבות החברות והעובדות והעובדים בהן".