בשיא עונת היצוא של תוצרת חקלאית כמו תבלינים ופרחים לקראת הכריסמס, אל על ביטלה במפתיע טיסות מטען לאירופה שנועדו לתחילת דצמבר, והמגדלים חוששים להיתקע עם הסחורה בארץ – מה שיגרום לנזק של עשרות מיליוני שקלים.
המגדלים פנו בסוף השבוע לשר החקלאות עודד פורר ולשרת התחבורה מרב מיכאלי, ודרשו מהם להתערב מיידית. "זו מכת מוות, פגיעה חמורה במגדלים והפסד של מיליוני שקלים. לקוחות חו"ל יאבדו את האמון במגדלים הישראלים לגבי אספקה רציפה", התריעו החקלאים.
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על בואינג 787 דרימליינר ממריא מ נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
מטוס אל על בואינג 787 דרימליינר ממריא מ נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
המגדלים חוששים להיתקע עם הסחורה בארץ. מטוס אל על (אילוסטרציה)
(צילום: AFP)
באל על, שהודיעו למגדלים על הפסקת הטיסות לפני שבוע, נימקו את הצעד ב"עבודות תחזוקה". חברת התעופה הלאומית מפעילה את טיסות המטען היומיומיות בחכירה רטובה, כלומר באמצעות חברות זרות (הדבר מאפשר לה להטיס מטען בכל ימות השנה, כולל שבתות וחגים), אבל לאור הביקושים האדירים לטיסות מטען מסין ומשאר אסיה, החברות הזרות מעדיפות לטוס למזרח הרחוק, וההערכה היא כי אל על מתקשה להשיג מטוסים או נדרשת לתשלום גבוה בהרבה ממה שנגבה ממנה עד כה עבור חכירה.
אנה מלר, יו"ר אגודת מגדלי התבלינים ממושב נעמה, אמרה כי "אל על הודיעו ליצואנים מהיום למחר שהם מבטלים את הטיסות לתחילת דצמבר ולא נתנו אפילו תאריך לחידוש. אם היו באים לפני חצי שנה היינו מוצאים פתרון. אנחנו אובדי עצות. רק עכשיו התחלנו להתאושש ממשבר הקורונה והענף חזר לעצמו. יצוא התבלינים מסתכם ב-70 מיליון אירו בשנה, כשהכריסמס מהווה 30% עד 40% מהמכירות השנתיות שלנו. יש מגדלים שייאלצו לסגור את המשק אם יישארו עם הסחורה. הנזק כפול – אם לא נספק אותו לחג, הלקוחות יעזבו אותנו".
גורם באל על מסר כי "החברה עושה מאמצים למציאת פתרון".
בתוך כך, הממשלה צפויה להצביע היום (א') על המתווה לסיוע נוסף לאל על שגיבש משרד האוצר. מהמתווה עולה כי אל על, שעדיין מופיעה בדו"חותיה הכספיים הערת עסק חי, תקבל כעת סיוע של 30 מיליון דולר נוספים, בשתי פעימות, בתנאי שבעל השליטה בחברה, קני רוזנברג, יזרים גם הוא סכום זהה של 30 מיליון דולר, וכן יעמוד בהתחייבויותיו הקודמות למדינה - הזרמה של 43 מיליון דולר לחברה.
עוד נקבע במתווה כי הנפקת אל על בסך של 105 מיליון דולר, שהחברה הייתה מחויבת לבצע עד ה-7 ביולי 2021 - ולא בוצעה, תידחה עד לחודש ספטמבר 2022.