האינפלציה בבריטניה הגיעה ל-6.2% בחישוב שנתי - הרמה הגבוהה ביותר מזה שלושה עשורים. כך פרסם הבוקר (יום ד') המשרד שאמון על הסטטיסטיקה בממלכה. מדובר בנתון גבוה גם יחסית לתחזיות, שציפו לעלייה של 5.9%.
בנוסף, עליית המחירים הגבוהה שנרשמה היום עוד לא כוללת את מלוא ההשפעות מהמלחמה באוקראינה, שגורמות להעלאת מחירי התובלה והאנרגיה, מחסור בחומרים ובעובדים וצפויות להמשיך להעלות את מדד המחירים של בריטניה בחודשים הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפגנה בכיכר הפרלמנט בלונדון
הפגנה בכיכר הפרלמנט בלונדון
הפגנה בלונדון בעד אוקראינה
(צילום: רויטרס )
בשבוע שעבר חזה הבנק המרכזי של בריטניה כי הוא צופה שהאינפלציה השנתית תגיע ל-8% באפריל, עם חשש לאינפלציה דו-ספרתית בסתיו אם תהיה עלייה חדה נוספת במחירי האנרגיה.
בריטניה הייתה הראשונה ממדינות המערב שהעלו את הריבית בחודשים האחרונים, וככל הנראה פתחה את עידן העלאות הריבית של מדינות ברחבי העולם במטרה להתמודד עם האינפלציה שמתגברת מאז תמה תקופת הסגרים. בשבוע שעבר העלה הבנק המרכזי של בריטניה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, ל-0.75%. רצף העלאות הריבית בממלכה החל בדצמבר 2021.
בשבוע שעבר היה זה הבנק המרכזי של ארצות הברית שהצטרף לבריטניה, והעלה את הריבית לטווח של 0.25%-0.5% לראשונה מאז 2018 כדי להתמודד עם האינפלציה, שהגיעה בארה"ב כבר ל-7.9 בחישוב שנתי.
האינפלציה הממוצעת באירופה הגיעה בינתיים ל-5.9% בפברואר, עלייה משמעותית מאינפלציה בגובה 5.1% בינואר - במיוחד בעקבות התייקרות האנרגיה, שעלתה ב-32% בפברואר אחרי עלייה של 28% בינואר.
בישראל עומדת האינפלציה על 3.5% בחישוב שנתי - שיעור נמוך יחסית לשאר העולם, אך גבוה בפני עצמו ומעל היעד של בנק ישראל, שלפיו האינפלציה צריכה להיות בטווח שבין 1% ל-3%. גם בארץ צפויה העלאת ריבית ממש בקרוב, שכן לאחר העלאת הריבית בארה"ב והקפיצה באינפלציה בישראל בחודש האחרון התחזקו ההערכות שבנק ישראל יעלה את הריבית מ-0.1% ל-0.25% בהחלטת הריבית הקרובה, ב-11 באפריל.