זעם רב בקרב בעלי העסקים בעוטף עזה על משרד האוצר, שלא ביטל מיידית את כל התשלומים וחובת הדיווחים למאות העסקים ביישובים שנהרסו כליל, ושמאות עובדים שגרים בהם נהרגו או נעדרים. בעלי עסקים ורואי חשבון שמייצגים אותם הגיבו היום (ד') בזעם על הודעת רשות המיסים שתשלומים ודוחות יידחו ב-3-10 ימים.
"לא ראיתי עוד אטימות כזאת. אנחנו מקבלים עשרות פניות של בעלי עסקים ושל מי שמייצג אותם ששואלים אם באוצר לא מבינים מה התרחש בעוטף עזה. אנחנו נדאג לבטל את כל התשלומים והדוחות זמן רב אחרי שהמלחמה הנוראית הזאת תסתיים", אמר נשיא לשכת רו"ח, חן שרייבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
פגיעות ישירות באשקלון
פגיעות ישירות באשקלון
פגיעות ישירות באשקלון
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
תגובות חמורות להתנהלות רשות המיסים הגיעו ל-ynet וללשכת רו"ח. בין הטוענים לחוסר התחשבות והיגיון לקוי במשרד האוצר מצויים: רו״ח אריק קטורזה יו״ר מרחב הדרום של לשכת רו״ח, רו״ח יוליה זורובסקי בעלת משרד רו״ח בעוטף, רו״ח יניב גופדה, רו״ח אלכס פיסקין, רו״ח ירון רייכמן, מנכ״ל ברית פקוח בעלת משרדי רו״ח בקיבוצים בעוטף, ובעלי עסקים שעובדים שלהם נרצחו ונחטפו וביקשו לא לפרסם את שמם.
ואלה חלק מהתגובות להחלטות רשות המסים: "אין לי משרד.. הוא הופצץ..."; "איך אדווח? המפעל נשרף והעובדים נרצחו"; "חצי מהלקוחות שלי נקברו או קוברים אנשים"; "אין לנו אינטרנט' הכל נהרס. לא מוכנים לבוא לתקן"; "בתור עצמאי שגוייס למילואים ושעובד לבד - אין לי את האפשרות גם לדווח. אפסים באוצר. לא מבינים מה המצב בעוטף".
עוד תלונות שהגיעו: "חצי מהעובדים שלי נהרגו. שניים חטופים. כל המקום הרוס ונשרף וברשות המיסים נתנו לי ארכה של שבוע לדווח. להם לא נשרף המשרד. הם בסבבה"; "איפה שאני נמצא אין קליטה. אני בקושי מצליח לפתוח את הקבצים של העדכונים. על איזה דיווחים הדפוקים האלה חושבים?"; "הרשת בכלל נפלה פה. אף אחד לא מוכן להגיע לאשקלון לתקן משהו. איך נדווח?". בנוסף, רואי חשבון ניסו לפנות לבעלי עסקים והתברר שחלקם נהרגו או נפצעו קשה.
נשיא לשכח רו"ח חן שרייבר: "אנחנו דורשים שבמשרד האוצר יתעוררו. הרי הם בעצמם לא עובדים. רשות המיסים הוציאה הודעה שבמשך יומיים כל פקידי השומה סגורים. אתם מבינים? אין הוראות של להישאר בבית, אין הוראות חירום - אנחנו עובדים ודווקא הם סגורים. לא נותנים מענה ונותנים הקלות זמניות וחלקיות. זאת אטימות מוחלטת".
יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, מסר כי "שוחחתי עם מנהל רשות המיסים עו"ד שי אהרונוביץ על עדכון הכרחי ונדרש להקלות לבעלי עסקים שפורסמו אמש על ידי רשות המיסים. הסברתי כי לא יתכן, סביר או אף הוגן שבין ההקלות שניתנו תהיה דחיה של שלושה ימים בלבד בדיווחים השוטפים לרשות המיסים ובסך הכל 10 ימי דחיה בהטלת עיקולים והליכי אכיפה וגבייה. מנהל הרשות הבטיח לי שביומיים הקרובים יפורסמו עדכונים בנושאים שדנו עליהם".

חן שרייבר חן שרייבר צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

מנהל רשות המיסים החדש, עו"ד שי אהרונוביץ, אמר ל-ynet בתגובה: "כרגע דחינו אמנם רק בשלושה ימים עד שבוע תשלומים ודיווחים, אבל אנחנו בוחנים את המצב ומקיימים דיונים בנושא, ותוך ימים נודיע על דחייה נוספת. אנחנו ממש מבינים מה קורה. אני מבטיח שתהיה דחייה הוגנת". אהרונוביץ סייר היום בישובי עוטף עזה וראה בעיניו את הנזקים העצומים שנגרמו למקומות העבודה.
עם זאת, גורם ברשות המיסים הבהיר כי לא תהיה דחייה גורפת. "הרי לא נדחה את תשלומי המיסים לשופרסל או למפעל שמעסיק אלפי עובדים. בהחלט נתחשב בעסקים הקטנים".