ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית במסגרת חוק ההסדרים את הצעת החוק המאריכה את הוראת השעה לעניין הקפאת השכר הממוצע במשק גם בשנת 2022. ההקפאה תחסוך למדינה סכום גבוה של חמישה מיליארד שקלים וכמו כן אמורה להפחית העלאה בינואר הקרוב של מחירי החשמל והארנונה, אם יוחלט על העלאה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעוד שייתכן ששכר המינימום לא יוקפא הפעם, וייקבע במסגרת עסקת החבילה בין המעסיקים להסתדרות, שכר כל הבכירים במגזר הציבורי כמו גם חברי הכנסת יוקפא לשנה נוספת בעקבות ההחלטה. לדרישת הוועדה הוחרגו מקבלי קצבאות ומענקים שונים, שיזכו למרות ההקפאה לעדכון בן 2.45% בקצבתם.
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה בכך לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שנולדה עם תחילת משבר הקורונה, והאריכה את הוראת השעה לעניין השכר הממוצע במשק גם לשנת 2022, כך שהשכר הממוצע לפי חוק הביטוח הלאומי בשנה זו יישאר זהה לזה שבשנים 2020 ו-2021. זאת במסגרת פרק י' בחוק ההסדרים.
המוסד לביטוח לאומי מפרסם מידי שנה בחודש ינואר עדכון לשכר הממוצע. החוק מגדיר את אופן חישוב "השכר הממוצע" אשר משמש בסיס לחישובים ולעדכונים שונים. בחוק מוגדרים שני סוגי שכר ממוצע: האחד משמש למטרות שונות כמו עדכון שכר בכירים, עדכון שכר המינימום ועוד; וחישובו מתבסס על ממוצע השכר למשרת שכיר בשלושת החודשים האחרונים שלגביהם היו נתונים בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביום שקדם ליום העדכון. סוג השכר השני, משמש לחישוב בסיסי הכנסה לגבייה, בסיס למבחני הכנסה ועוד, והוא כולל גם מרכיב נוסף של פיצוי.
בעקבות הסגרים וההגבלות על עסקים ומקומות עבודה נוכח משבר הקורונה בחודשים מרץ-מאי ובחודשים ספטמבר ואוקטובר 2020, ההשפעות על התעסוקה נמשכו גם בחודשים שלאחר מכן. בחודשים ינואר ופברואר 2021 הוטל סגר שלישי. כתוצאה מהטלת הסגרים ומצמצום פעילות המשק פוטרו והוצאו לחופשה ללא תשלום מאות אלפי עובדים, רובם בעלי שכר נמוך יחסית. עקב כך, בשנת 2020 עלה השכר הממוצע במשק באופן חד, שכן בחישוב השכר הממוצע לא נכללו מאות אלפי עובדים בעלי שכר נמוך יחסית שלא עבדו באותה תקופה. עלייה חדה בשכר הממוצע, אם כי פחות מבשנת 2020, נרשמה גם בשנת 2021.
ככל שהשכר הממוצע היה מתעדכן בינואר 2021, הרי ששיעור העדכון היה גבוה משמעותית מהממוצע בשנים האחרונות. לאור זאת אישרה הכנסת את חוק השכר הממוצע (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש), התשפ"א-2020, שקבע כי בשנת 2021 השכר הממוצע לפי חוק הביטוח הלאומי יהיה זהה לזה שעודכן לאחרונה בחודש ינואר 2020.
בהצעת החוק שאושרה כעת נקבעה הארכת הוראת השעה גם לשנת 2022, כך שהשכר הממוצע לפי חוק הביטוח הלאומי בשנה זו יישאר זהה לזה שבשנים 2020 ו-2021.
בנוסף הוסכם לדרישת הוועדה כי מקבלי מענקים וקצבאות בגין הגזזת, הפוליו ועירוי דם (נגיף האיידס) - יוחרגו מההקפאה, ויקבלו תוספת של 2.45 אחוזים. בנוסף החליטה הוועדה, בעקבות בקשה של חברי הכנסת ינון אוזלאי ושלמה קרעי, ובתמיכת היו"ר ח"כ אלכס קושניר, לכלול במסגרת ההחרגה והעדכון בן 2.45% גם את התשלום המיוחד בעד ילוד, תגמולים לחסידי אומות העולם, תגמול ילד שהתייתם עקב מעשה אלימות במשפחה, מענק לאסירי ציון, מענק לוותיקי מלחמת העולם השנייה, מענק בר מצווה ליתומים נפגעי תאונות עבודה, והוצאות קבורה לנפגעי פעולות איבה.
מההסתדרות נמסר בתגובה: "השכר הממוצע במשק, כהגדרתו בסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי, הוקפא כבר בשנה האחרונה כדי לייצב את תקציב המדינה ועל מנת למנוע את העיוותים שנוצרו בתקופת משבר הקורונה. הקפאה זו, שחלה על מנגנון העדכון האוטומטי של שכר המינימום, אינה קשורה כלל לשכר המינימום שהושג בהסכמים ועודכן בהוראת שעה ל-5,300 שקל בחודש.
"ההסתדרות, שהייתה שותפה לחיזוק המשק והעובדים לכל אורך המשבר, תמשיך לפעול באחריות גם במסגרת עסקת החבילה, שבה אחת מדרישות ההסתדרות היא העלאת שכר המינימום בהוראת שעה ל-6,000 שקל בחודש".
יצוין שבאוצר מתנגדים לפי שעה להעלאה בשיעור כזה כבר בקרוב ולכן ההעלאה המוצעת תתפרס כנראה על פני 2-3 שנים.