פתיחת נמל המפרץ לפני חודש, גיוס העובדים הנוספים לנמל אשדוד והאצת הפעילות בנמל חיפה, הצליחו לקצר את פקק האוניות בנמלי ישראל בפחות מ-10%. לפי נתונים שחשף היום (ב') משרד התחבורה, התקצר הפקק מ-30 אוניות בממוצע בתחילת ספטמבר, ל-27.5 בתחילת אוקטובר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כפי שנחשף ב-ynet, ההבטחות לקיצור זמני ההמתנה הארוכים של האוניות, שמקפיצים את עלויות ההובלה ואת יוקר המחייה בישראל, לא מתממשות בינתיים.
2 צפייה בגלריה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
מכולות בנמל חיפה
(Bravo-Zulu Aerials)
המספרים שהציגו במסיבת עיתונאים שכינסה שרת התחבורה, מרב מיכאלי, אפילו נמוכים יותר מאלה שהציג אחר הצהרים אתר חברת נמלי ישראל: 45 אוניות מחוץ לנמלים הישראליים, מהן 20 באשדוד, 12 בחיפה, 8 בנמל מספנות ישראל וחמש בנמל דגון בחיפה, המשמש לפריקת מטעני גרעינים.
"העומס בנמלים היה אחד הדברים הראשונים שעסקנו בו", אמרה מיכאלי. "היו חששות כבדים לקטסטרופה בחגים, ולמרות זאת הצלחנו אפילו לקצר את ימי ההמתנה".
מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, אמרה כי "בגלל הזינוק במחירי המכולות ראינו מעבר של סחורות להובלה כמטען כללי, שהפריקה שלו איטית יותר. יקח עוד כמה חודשים עד שנמל המפרץ יגיע לקצב פעילות מלא ובינתיים הוא מסייע בייצוא של מכולות ריקות מישראל. עד סוף השנה יתחיל לעבוד גם נמל הדרום. הנמלים החדשים לא יעסקו בפריקת אוניות מטען כללי והנמלים הקיימים יתחרו על הפריקה שלהן, בקצב העבודה ובשירות".
2 צפייה בגלריה
(נתונים: משרד התחבורה)
במשרד התחבורה טוענים כי חלק מהפקק נובע משיא עונת הובלה הגרעינים, וכי ירידת קצב הייבוא בחודשים הבאים תסייע בקיצור הפקק. אבל בינתיים ברציפים מתעכבות גם אוניות שכבר החלו בפריקתן.
האוניה AEGEAN SPIRE, למשל, שהגיעה מארה"ב עם מטען של 28 טון מספוא לבהמות ונקשרה לרציף מספר 3 עוד ב-29 באוגוסט. אחרי יותר מחודש, הפריקה שלה טרם הסתיימה בגלל שהוקצו לה מנוף אחד בשתי משמרות ביום, במקום שלושה מנופים בשלוש משמרות. התוצאה: היא עדיין קשורה לרציף, וחברת האוניות תטיל על הלקוח קנס שיגיע ליותר מ-650 אלף דולר על זמן החריג.
מנמל אשדוד נמסר כי "משבר הקורונה הוביל למגמה גלובאלית של עומסים חריגים בנמלים מרכזיים ברחבי העולם. עומסים אלה באים לידי ביטוי בייקור חד בתעריפי ההובלה הימית והחכרת אוניות צובר.
"הנהלת נמל אשדוד פעלה ופועלת לאורך התקופה האחרונה ללא לאות להביא לצמצום ההמתנות, וגייסה באופן תקדימי כתשעים עובדים זמניים שיתגברו את מחלקת התפעול ויסייעו בצמצום התור התפעולי הקיים. מאז קליטתם של חמישים העובדים הראשונים נרשמה ירידה של כ-50% בתור התפעולי ואנו מאמינים כי קליטת יתר העובדים תחזק את מגמת צמצום ההמתנות".