חברת נמלי ישראל הודיעה היום (ד') כי נמל המפרץ, הראשון מבין שני הנמלים הפרטיים החדשים, יתחיל לפעול ב-1 בספטמבר.

"פתיחת הנמל תחולל מהפכה במשק כולו. זהו הנמל הכי חדיש בעולם, המילה האחרונה בתחום טכנולוגיית הנמלים", אמר מנכ"ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל. "מדובר בהשפעה דרמטית על כולם החל מהתעשיינים ועד הצרכן הישראלי בהפחתת יוקר המחיה, שכן כמעט כל המוצרים, כולל חומרי הגלם שמשמשים את התעשייה הישראלית מגיעים דרך שערי נמלי הים".
1 צפייה בגלריה
נמל המפרץ
נמל המפרץ
נמל המפרץ
(צילום : רענן כהן)
אולם לקוחות הנמלים התלהבו קצת פחות. עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר כי "פתיחת הנמל הצפוני אינה מייתרת את הצורך לייעל בתקופה זו את עבודת נמל אשדוד ולהוסיף עוד 50 עובדים זמניים לפחות לעוד תקופה של חצי שנה, שכן ייקח זמן עד אשר נמלי הים החדשים יוכלו לעבוד במלוא התפוקה".
לין הוסיף כי "עדיין לא נמצא פתרון לפריקה וטעינה של מטען כללי, ונכון לתקופה זו זמן ההמתנה של אניות אלה מחוץ לנמלים עלול להגיע אף ליותר מחודש והמשמעות היא תוספת של עלויות כבדות ליבואנים, העלולות להיות מתורגמות בסופו של דבר למחיר המוצרים הסופיים".
גם איתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות, הדגיש כי "הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד הם נמלי מכולות בלבד, אין בהם רציפים ו/או ציוד פריקה למטעני גרעינים ותבואות. הם ניבנו כנמלי מכולות בלבד. ומשום כך, אין באופק פתרון למשבר הפריקה הקשה של התבואות ומוצרי הגרעינים כמו תירס וסויה בנמלים. אנחנו מברכים אמנם על פתיחת נמל המפרץ, אך מוטרדים מהשאננות של ממשלת ישראל לגבי אספקה שוטפת וסדירה של התבואות ומוצרי הגרעינים, שהם הבסיס למאכל האדם ולהזנת משק החי".
נמל המפרץ הוא אחד ממיזמי התשתיות הגדולים בישראל. הושקעו בו למעלה מ-5 מיליארד שקל בתשתית, בכבישים לנמל ובציוד הפעלה, והוא יאפשר לראשונה לאוניות ענק באורך של 400 מטר וברוחב של 62 מטר הנושאות 18 אלף מכולות ויותר, לעגון בישראל. לקראתן נבנו בו רציפים באורך של כ-800 מטרים ובעומק של כ-17.3 מטר מתחת לפני הים.
את הנמל תפעיל SIPG הסינית, שזכתה במכרז להפעלתו. הזכייה של חברה סינית מעוררת זעם בקרב הממשל האמריקני, המודאג מניסיונות ההשפעה הסיניים באזור, ומהקשר ההדוק בין פעילותה הכלכלית והביטחונית.
עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל, אמר כי "הפעלת הנמל החדש ביחד עם נמל הדרום שצפוי להיפתח אף הוא במחצית השנייה של 2021, תעניק מענה לצרכי המשק, תוביל לתחרות, לשיפור וייעול השירות בענף הנמלים בישראל".