עשרות אלפי עצמאים נדרשו לאחרונה להחזיר מענקים שקיבלו בעת תקופת משבר הקורונה והתברר כי למעשה לא הגיעו להם, משום שמחזור עסקיהם לא פחת בשיעור הנדרש. אחד מהם הוא הקומיקאי והסטנדאפיסט אדיר מילר, שהגיש ערעור על החלטת רשות המיסים לחייבו להחזיר חלק ניכר מהמענקים. ערעורו של מילר נדחה עתה על ידי ועדת ערר לענייני הקורונה במשרד המשפטים ועל כן יידרש להחזיר סכום של קרוב ל-400 אלף שקל לקופת המדינה.
חברה בבעלות מילר הגישה בקשות לקבלת מענקי הוצאות קבועות בתקופות הזכאות במשבר הקורונה החל מחודש מרץ 2020. החברה קיבלה על סמך תביעותיה 367,734 שקל עבור החודשים מרץ-אפריל, בהם בוטלו למעשה כל הופעותיו של הסטנדאפיסט. בהמשך, ביקשה החברה מענקים נוספים, שנדחו, בסך כולל של 744,824 אלף שקל. כעת הוחלט בוועדת הערר כי החברה תידרש גם להחזיר את המענק שקיבלה על מרץ-אפריל בסכום של 367 אלף שקל, שבתוספת ריבית והצמדה מגיע להחזר של קרוב ל-400 אלף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אדיר מילר
אדיר מילר
אדיר מילר
(צילום: ענת מוסברג)
בהחלטת ועדת הערר, בראשות עו"ד ערן עסיס, נאמר בין השאר כי "אין ספק כי המקרה שלפנינו מדגים בצורה ברורה מהו פער קיצוני ומופרז. ההוצאות הקבועות של העוררת, לפי רשות המיסים, הן בסך של 46,313 שקל, ואילו המענק המבוקש גבוה יותר מפי 16 - 744,824 שקל".
הוועדה קבעה כי "המענק הכולל שקיבלה העוררת (החברה בבעלות של אדיר מילר – ג.ל.) גבוה בהרבה מההוצאות הקבועות שלה. המענק הכולל שקיבלה העוררת ממילא מכסה מעל ומעבר להוצאותיה הקבועות, והחלטת רשות המיסים להפסיק את המענקים היא מאוזנת ואף מיטיבה עם העוררת".
עוד קבעה ועדת הערר כי "המענק אינו נועד להוות סיוע אישי וסוציאלי, בדמות של 'הבטחת הכנסה' המחליפה את ההכנסות שהיו אמורות להיות לבעל המניות בעסק".
בנוסף נכתב כי "העסק של העוררת, המהווה מסגרת לפעילותו העסקית של הקומיקאי אדיר מילר, אינו כורע תחת נטל ההוצאות ואינו מצוי בסכנה להמשך פעילותו. ניתן לשער שגם אילו היו הכנסות העוררת יורדות לאפס, העסק שהיא מפעילה יכול היה להמשיך להתקיים. זאת, להבדיל כמובן מעניינו האישי של מר מילר כבעל המניות בעסק, אשר כמובן חווה ירידה בהכנסותיו האישיות, ואולם לא לכך מכוונים המענקים שבנדון".
בהחלטת הוועדה נכתב: "אנו דוחים את הסעד העיקרי שהתבקש בערר, וקובעים כי ההחלטה לבסס את המענקים לתקופת הזכאות הנדונה על ההוצאות הקבועות של העוררת בפועל ולא להוסיף על המענק שכבר התקבל בתקופת הזכאות מרץ-אפריל 2020 - תעמוד בעינה".
לצד זאת קיבלה הוועדה את טענת מילר לכך שהחברה בבעלותו זכאית למענק פגיעה ממושכת בסכום של 44,128 שקל, הנגזר מהמענק שהיא קיבלה בפועל. כעת החברה שבבעלות מילר תוכל לערער תוך 45 יום לבית המשפט המחוזי.
יצוין, כי בסך הכל קיבלו 400 מאות אלף עסקים בישראל מענקים בסכום כולל של 40 מיליארד שקל. עשרות אלפי עסקים נדרשו עד כה להחזיר מיליארדי שקלים. מרשות המיסים נמסר, כי עד עתה הוחזרו כבר יותר ממיליארד וחצי שקלים לקופת רשות המיסים.

אדיר מילר בתגובה: "עשו לי עוול גדול"

בסרטון שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו התייחס מילר להחלטה ואמר: "עשו לי עוול גדול ואני חייב להגיב. כל האתרים מפרסמים כאילו אני דרשתי מרשות המיסים כסף הרבה יותר ממה שמגיע לי. זה פשוט מקרה של הרצחת וגם ירשת.
"הסיפור נורא פשוט: בשנת 2020 אומנים לא הופיעו, בא רואה החשבון ואמר 'מדינת ישראל אומרת שמי שמאבד מעל 40% הכנסה מגיע לו מענק', אתה אדיר איבדת 90% הכנסה כי אתה לא הופעת שנה'. הגשנו את המענקים וקיבלנו אותם.
"לפתע רשות המיסים רוצה את המענקים חזרה והטענה היא שזה לא מענקים על אובדן הכנסות, אלא מענקים על הוצאות, ולך אדיר מילר - אין הוצאות, כי אתה סטנדאפיסט בודד. לכן לא מגיע לך כלום. רואה החשבון שלי פנה אליהם בועדת ערער ואמר להם 'רגע אז אומן שאיבד 95% מההכנסות לא מגיע לו כלום?', אמרו 'לא, רק מענק הוצאות'. אמרנו 'בסדר, נחזיר הכל באהבה'. אבל להוציא ידיעה לכל העיתונות שכאילו אני חזיר שמבקש כסף, להציג אותי ככה, זה כבר לא יפה.
"קהל יקר שלי, מעולם לא ביקשתי משהו שלא מגיע לי, בחיים לא. מילאנו טופס והגשנו, עכשיו רוצים את הכסף בחזרה - באהבה, נשלם. אבל לא להציג אותי כאיזה מישהו שדורש משהו שלא מגיע לו אלא יותר אתכם, רשות המיסים, ששילמתם לאנשים ועכשיו אתם לוקחים לא רק לי, אלא למאות בעלי עסקים את הכסף חזרה. ככה לא מתנהגים".