עשרות אלפי בעלי עסקים ועצמאים יצטרכו להחזיר את המענקים שקיבלו במהלך משבר הקורונה על אף שלא היו זכאים להם. כך קבע הערב (ד') בג"ץ, כאשר דחה את העתירה של "הבית החברתי". יחד עם זאת, בהתחשב בנסיבות העתירה ובצל משבר הקורונה, לא חייב את העותרים בהוצאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
העמותה לצמצום פערים חברתיים הגישה את העתירה ודרשה להעניק פטור "מהשבת מענקי הקורונה שנלקחו בהתאם לחוקי הסיוע" ולפטור את מקבלי המענקים מתשלום הפרשי הצמדה בגין הסכומים שהועברו להם ביתר.
זאת, בין היתר בטענה בקשת ההחזר מהווה הפרה של "הבטחה שלטונית [...] אשר מקבלי המענק הנוסף הסתמכו עליה" וכי מדובר בהקשחה "רטרואקטיבית ושלא כדין" של תנאי הזכאות למענקים.
את העתירה שהוגשה נגד שר האוצר, רשות המיסים וועדות הכספים והכלכלה של הכנסת, דחו הערב שופטי בית המשפט העליון הנדל, ברון ואלרון, שסירבו להוציא צו ביניים וקבעו כי אין הצדקה לדחיית או למניעת החזרי המענקים ששולמו ביתר.
ברקע, רשות המיסים דורשת מאלפי בעלי עסקים ועצמאים להשיב לקופת המדינה מיליארדי שקלים, לאחר שאלה ניתנו להם אף שמחזורי עסקיהם לא פחתו בשיעורים הנדרשים - 25% ו-40% - כפי שנקבע בהתאם לתקופות משבר הקורונה.
הערב מסרו ברשות המיסים ל-ynet כי עד כה הוחזרו כבר כמיליארד שקלים על ידי עצמאים שקיבלו מענקים והחזרי הוצאות ביתר. 48 אלף בעלי עסקים אישרו כבר כי קיבלו מענקים שלא הגיעו להם, בסכום של 1.2 מיליארד שקל. עם זאת, ברשות המיסים מעריכים את הסכומים שהתקבלו שלא כדין במיליארדי שקלים נוספים.
בתוך כך, רשות המיסים אישרה בסוף חודש דצמבר דחייה בשלושה חודשים עד ל-31 במרץ השנה בהחזר המענקים שניתנו שלא כדין וכעת יהיה עליהם להחזיר את המענקים עד המועד שנקבע.
מהעמותה לצמצום פערים חברתיים נמסר בתגובה: "בניגוד להצהרת מנהל רשות המיסים לפני הגשת העתירה, הרי שבעקבות העתירה הודגש כי אין חובת החזרת מענקים באמצעות הסימולטור ולא ינקטו כלפי ציבור העצמאים הליכים כלשהם כמו כן, הובהר בעקבות העתירה, כי רשות המיסים תאפשר השגה פרטנית של כל העצמאים על דרישת השבה לפי סעיף 13 כשתצא דרישה כזו בעתיד. יחד עם זאת, בשל אי הוודאות במצב המשפטי שחל בפועל, אנחנו נגיש עתירה לדיון נוסף לבית המשפט העליון".