מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, אמר היום (ג') בוועדת הכספים כי "אנו בוחנים את טיפול המדינה בהון השחור".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיון הוועדה בנושא תקציב משרדו לשנת 2022, אמר המבקר כי במסגרת הביקורת על טיפול המדינה בהון השחור, "אנחנו בודקים לראשונה את פעילות הגופים הממשלתיים השונים לעניין יעילות הרגולציה, אופן יישום איסור הלבנת הון, אכיפה ומודיעין".
1 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
(צילום: משרד מבקר המדינה)
"פורסם כי ההון השחור מהווה כרבע מהתוצר", הוסיף המבקר. "בנק ישראל פרסם כי ב-2020 זינק אחוז המזומן ב-17.5% לכ-105 מיליארד שקל, נתון המצריך בדיקה. אנחנו מוודאים שכולם עושים את עבודתם בנוגע להון השחור, ורואים חשיבות של גביית מס אמת מכל הנישומים במדינה".
עוד ציין המבקר כי בביקורת, שהתקיימה לאחרונה, מצא משרד המבקר שרשות המיסים לא פועלת באופן אקטיבי להעברת החזרי מס בגובה של 3.6 מיליארד שקל שנצברו בידיה. "מצד אחד מועלם מהמדינה הון שחור, שיכול לשמש גם את ארגוני הפשיעה, ומצד שני לא מוחזר הון לנישומים. מס אמת צריך להיגבות מכל הכיוונים".
לאחרונה, בכירי רשות המיסים נקבו בסכומים של 50 עד 100 מיליארד שקל כהון שחור בישראל. בעולם אף טוענים שההון השחור מגיע ל-20% מהתוצר, דהיינו בישראל לכ-280 מיליארד שקל.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "אני מברך על הצעד הזה. גם כאן בוועדה דיברנו על הנושא. לגבי הכסף שנמצא בידי רשויות המדינה ולא מועבר לציבור, קיבלתי על כך פניות מצד חברי הכנסת, ונקיים דיון כדי לבחון איך יגיע הכסף לאזרחים".
בתוך כך, ועדת הכספים אישרה את תקציב מוסד מבקר המדינה לשנת 2022. הצעת תקציב משרד המבקר לשנת 2022 מסתכמת ב-394 מיליון שקל. המבקר ציין כי נוכח משבר הקורונה פעל המשרד באחריות והגידול בתקציבו עומד על אחוז אחד בלבד. חברי הכנסת הציגו תחומים שונים שלעמדתם ראויים לבחינת המבקר, וקראו למבקר לפעול לשילוב רחב ומהיר של עובדים ממגזרים שונים במשרדו.