פשיטות חוקרי המס על ענפים שלמים במשק נמשכות, הן כדי להחזיר את ההרתעה לבעלי העסקים והן כדי לצמצם את הגירעון העצום המתמשך בתקציב המדינה. הפעם פשטו חוקרי המס על ענף שידוע כבעייתי בתחום תשלומי אמת של מיסים - ענף השיפוצים. לפי הערכות עדכניות של רשות המיסים, ההון השחור בישראל עומד כיום על כ-20% מהתוצר - כלומר כ-250 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במבצע ביקורות ארצית בענף השיפוצים המברר כי חמישית מהנבדקים לא רשמו הכנסות - שיעור גבוה וחריג מול רוב הענפים האחרים. לדברי חוקרי המס, התירוצים היו לא מקוריים במיוחד -"לא הספקתי לרשום", "זו רק מקדמה, אני רושם בסוף", "שכחתי את הפנקס בבית" ועוד.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מרשות המיסים נמסר, כי השבוע ערכו משרדי מס הכנסה בכל רחבי הארץ ביקורות ממוקדות אצל 117 בעלי עסקים בולטים בענף הקבלנות והשיפוצים ונמצא כי 21% מהם לא רשמו את הכנסותיהם כלל או בהתאם לחוק. הנתונים הראו כי באזור הצפון 27% מהנבדקים לא רשמו הכנסות, בעוד שבאזור הדרום שיעורם עמד על 19% ובאזור המרכז על 17%.
ביקורת אצל קבלן שיפוצים בצפון העלתה כי לא רשם הכנסות בסך 65 אלף שקל. הוא טען שלא הספיק לרשום הכנסה בסדר גודל כזה, שהמס עליה הוא עשרות אלפי שקלים. קבלן הובלות מחיפה שלא רשם הכנסה מיום הביקורת בסך 3,500 שקל טען כי "שכחתי את פנקס הקבלות בבית". קבלן לעבודות גינון מאזור קיסריה שלא רשם הכנסות בסך של כ-33 אלף שקל אמר כי "אחת לתקופה אני מתיישב ומוציא קבלות וחשבוניות". כמובן שזה מנוגד לחוק. 
ומה עלה בביקורות באזור הדרום? בדיקת חשבון בנק של קבלן שיפוצים שעד יולי היה בחל"ת וקיבל דמי אבטלה גילתה כי ביצע עבודות עוד בהיותו בחל"ת עבורן שולמו לו כ-50 אלף שקל. כמובן שגם עבור החל"ת קיבל כספים מהמדינה שלא כדין. קבלן לעבודות שיפוצים שמבצע עבודות ניקיון בשני מבנים "ניקה" ולא רשם את ההכנסות בסך 88 אלף שהתקבלו עבור עבודות הניקיון. רק המס עליהן היה מגיע לפחות ל-30 אלף שקל.
באזור המרכז עלה בבדיקת חשבון הבנק של קבלן שיפוצים מחולון כי הופקד צ'ק בסך 58,500 שקל ובוצעה העברה בנקאית בסך כ-56,800 שקל, שלא נרשמו בספרי העסק. קבלן השיפוצים טען כי הדבר נעשה בתום לב.
ברשות המיסים הסבירו כי מבצע זה נערך כחלק מפעילות נרחבת של הרשות כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים".
בינתיים נערכים ברשות המיסים לאכיפת פרק מתוך חוק ההסדרים שישפיע מאוד על אמצעי התשלום ומניעת העלמות מס במשק הישראלי. מיד לאחר אישור החוק יורשה לאזרחים לשלם רק עוד 6,000 שקל במזומן על רכישת מוצר או שירות במקום 11,000 שקל כיום. בעסקה בין אדם לחברו יופחת הסכום מ-50 אלף כיום ל-15 אלף שקל. רק ברכישת מכונית יורשה אזרח לשלם לחברו במזומן 50 אלף שקל. הוא לא יורשה לשלם סכום מעל 6,000 שקל במזומן בעת רכישת רכב חדש מחברה.
פורסם לראשונה: 13:41, 01.09.21