תושב ירושלים נעצר בחשד להעלמת הכנסות של יותר מ-11 מיליון שקל שהופקו לכאורה מעסקאות של המרת מטבעות וירטואליים. לפי החשד, הוא לא דיווח על הכנסותיו בגין פעילות זו והגיש דו"ח כוזב, במטרה להתחמק מתשלום מס.

ברקע המעצר עומדים הסיכומים בין שר האוצר אביגדור ליברמן ליו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי על הוצאה של שורת חוקים מתוך חוק ההסדרים, בהם הכוונה לחייב בדיווח לרשות המיסים על כל מי שמחזיק במטבעות וירטואליים בסכום העולה על 200 אלף שקל. ברשות המיסים החליטו כי לפי החוק הקיים ניתן להאשים מי שלא דיווח על רווחים גבוהים בעבירה של השתמטות מתשלום מס ומרמה בדו"ח השנתי ולכן בוצע מעצר זה היום וצפויים עוד מעצרים.
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים מגבירה את הלחץ על מחזיקי המטבעות הווירטואליים
רשות המיסים מגבירה את הלחץ על מחזיקי המטבעות הווירטואליים
רשות המיסים מגבירה את הלחץ על מחזיקי המטבעות הווירטואליים
(צילום: shutterstock)
למעצר קדמה חקירה סמויה שנערכה ביחידת יהלום ברשות המיסים בשיתוף היחידה הארצית לשומה ברשות המיסים, שהתמקדה בתושבי ישראל המחזיקים בארץ במטבעות וירטואליים וסוחרים בהם, תוך גריפת רווחים גבוהים. מהחקירה עלה שמו של תושב ירושלים כמי שביצע לפי החשד פעולות רבות מאוד של קניות ומכירות של נכסים וירטואליים שונים החל משנת 2017, וזאת ללא דיווח לרשות המיסים על רווחים אלה.
במהלך החקירה הסמויה נמצאו לכאורה עסקאות רבות של המרת מטבעות וירטואליים כדוגמת ביטקוין, אית'ריום, לייטקוין ועוד, בהיקף של מיליוני שקלים. כמו כן אותרו כתובות של ארנקים דיגיטליים אשר משויכים לחשוד, והשימוש בהן נועד על פי החשד, לטשטש את זהותו כבעלים של הכספים. אתמול הפכה החקירה לגלויה, בוצע חיפוש בביתו, נתפסו חומרי חקירה רבים, והחשוד עוכב לחקירה.
ממצאי החקירה מעלים חשד כי הסוחר במטבעות הווירטואליים לא הגיש את הדו"ח השנתי עבור שנת 2017, למרות שהיו לו הכנסות מהמרת מטבעות וירטואליים בסכום גבוה של כ-5 מיליון שקל לפחות. כמו כן עולה כי בדו"ח שהגיש החשוד עבור שנת 2018, הצהיר רק על הכנסות בסך כ-43 אלף שקל מהכנסתו כשכיר ועל הכנסות שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי בסכום של כ-33 אלף שקל.
לפי החשד, החשוד לא כלל בדו"ח זה כל דיווח על הכנסות שהיו לו מעיסוקו במטבעות קריפטו בסכום של לפחות כ-6.3 מיליון שקל, ולא סימן כי היו לו הכנסות ממימוש מטבע וירטואלי. זאת, למרות שנדרש בכך ואף קיים שדה ייעודי לדיווח מסוג זה בדו"ח. בכך מסר דיווח כוזב לרשות המיסים.
עוד עולה מבקשת המעצר כי בתחילת חקירתו טען החשוד שלא ביצע שום מכירה, ולאחר שהוצגו לו מסמכים שינה גרסתו וטען כי ביצע מכירות בודדות, לדבריו, אף שהכספים הועברו מחשבונו, ואף כי הצהיר כלפי הבנק כי מדובר בחשבון שהוא הנהנה הסופי היחיד. לטענתו, מדובר בפעולות שביצע אחיו שהוא תושב חוץ, ומדובר בכספים ורווחים של אחיו. בנוסף לעבירות המיוחסות לחשוד, עלה במהלך החקירה כי הוא גם הפעיל חנות מקוונת למכירת ספרים, מבלי לפתוח עסק כחוק, ומבלי לנהל פנקסי חשבוניות וקבלות, או לדווח על הכנסותיו כנדרש.
החשוד הובא היום בפני בית משפט השלום בראשון לציון ששחרר אותו בתנאים מגבילים.
יצוין, כי רשות המיסים מנהלת לאחרונה חקירות נוספות לגילוי סוחרים במטבעות וירטואליים שעל פי החשד גורפים רווחים גבוהים החייבים במס ולא מדווחים על כך כדין בדו"חות השנתיים לרשות המיסים.