על רקע הזינוק הצפוי הלילה במחירי הדלק ל-7.72 שקלים לליטר אוקטן 95, שר האוצר אביגדור ליברמן אמר הבוקר (שלישי) בכנס לשכת רואי החשבון באילת כי הוא מתכוון להאריך את הפחתת המס על הדלק בחצי שקל שאושרה בשלב זה עד סוף יולי, בעוד חודשיים או שלושה "בהתאם למצב בשטח". הוא לא התייחס לאפשרות של הפחתה נוספת מעבר לחצי שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הורדת המס על הדלק לשלושה חודשים באפריל עולה לקופת המדינה 870 מיליון שקל ובשל עליית המחיר, אומדן ההכנסות לעוד שלושה חודשים צפוי לעלות עוד כמיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: ניב קנטור, shutterstock)
עוד אמר ליברמן כי במשרד האוצר ביקשו ממשרד האנרגיה לבדוק האם יש אפשרות לחשב את מחיר הדלק פעם בשלושה חודשים. במשרד האנרגיה לא פסלו, אך אמרו שמדובר בחישוב בעייתי. "יש עם זה בעיות, אנחנו בודקים את זה", הבהיר.
מחיר הדלק יזנק הלילה (בין שלישי לרביעי) ב-66 אגורות ל-7.72 שקלים לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי (כולל מע"מ). מדובר במחיר הגבוה ביותר מאז 2013, ובעלייה של 20% בשנה ושל 10% ביחס לחודש הקודם.
המחיר הגבוה אי פעם שנרשם היה ב-2012, אז ליטר דלק עלה 8.25 שקלים. מבחינת הזינוק עצמו מחודש מאי לחודש יוני, שעומד על 66 אגורות - מדובר בזינוק החד ביותר מזה 13 שנה, מאז יוני 2009.
ליברמן הורה להפחית את מס הבלו על הדלק בחצי שקל באמצע החודש שעבר בשל ההתייקרויות הרבות, והבטיח לבחון הפחתה נוספת אם ההתייקרות תימשך. ללא הסבסוד, המחיר היה עולה בחודש הבא ל-8.22 שקלים - שלוש אגורות מתחת לשיא של כל הזמנים.
מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, מנה בפנינו ארבע סיבות לעלייה הדרמטית במחיר: הראשונה היא לדבריו עלייה של כ-20% במחיר הנפט, חלק גדול ממנה ממש בימים האחרונים. השנייה היא עלייה של 1% בממוצע שער החליפין, שירד בימים האחרונים לעומת הרמה הגבוהה באמצע החודש. השלישית היא העלייה במע"מ בעקבות עליית מחירי הדלק, והרביעית היא העלייה במחיר הבנזין בארה"ב ממש בסוף השבוע, לקראת חופשות ונסיעות ארוכות טווח של בעלי מכוניות בסוף השבוע הארוך, שכן יום הזיכרון האמריקני חל אתמול.
סך הכנסות המדינה ממיסי דלק היו אמורים להסתכם השנה בכ-26 מיליארד שקל והם יקטנו כעת לכ-24 מיליארד שקל. הפער מכוסה בינתיים בכספים הנוספים שגבתה רשות המיסים מעבר לתחזיות מאז ראשית השנה. העודף המצטבר בתקציב הגיע השנה כבר ל-32 מיליארד שקל, כך שהארכת תקופת הפחתת המס לא צפויה לגרום נזק ממשי לקופת המדינה.
בתוך כך, ליברמן אמר בכנס כי יעלו את הקצבאות לגמלאים וניצולי שואה בתקציב הקרוב. "‏מינימום לכל גמלאי יעמוד על כ-4,200 שקל בחודש. כשנכנסו לממשלה הסכום עמד על כ-3,200 שקל ובתקציב האחרון העלינו אותו לגובה 70% משכר המינימום. בתקציב בקרוב נעלה ב-500 שקל נוספים ובכך נשלים עלייה של למעלה מ-1,000 שקל בשנה. בנוסף, אנחנו מעלים ב-1,500 שקל את המענק השנתי לניצולי השואה. עם כניסתנו לממשלה המענק עמד על 4,000 שקל, ובתקציב האחרון העלינו אותו ב-60%. תוך שנה המענק מוכפל ל-8,000 שקל".