משלמים יותר וביוקר, למרות שקונים פחות: המחירים לצרכן ממשיכים לעלות, כך לפי נתוני חברת סטורנקסט שמחוברת לקופות של רשתות השיווק. למעשה, לפי בדיקת החברה, הם הגבוהים ביותר מאז 2018 אז החלה החברה בבדיקת המחירים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדד המחירים של סטורנקסט נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז תחילת המדידה. הוא זינק ב-4.4 נקודות מדד לעומת התקופה המקבילה ב-2021. העלייה במחירים בולטת בעיקר בתחומי מוצרים לבית ומשקאות, עקב הרפורמות שנכנסו לתוקף בחודשים האחרונים והם צפויים לתרום לרמתו הגבוהה של המדד גם בהמשך השנה.
5 צפייה בגלריה
קונים בסופרמרקט
קונים בסופרמרקט
קניות בסופרמרקט. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: שאול גולן)
מבדיקת מחירי סל מוצרים ליום העצמאות עולה שמרביתם התייקרו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, למעט בשר, עוף ותחליפים מהצומח.
בקטגוריות רבות בסל זה, המכר הכמותי קטן לעומת המכר הכספי. ברובן הוא שלילי - כלומר, מציג ירידה וצמצום קניות לעומת אשתקד, אך המכר הכספי גדול יותר (גם אם ירד) - דבר שמעיד על עליית מחירים.
כך למשל, המכירות הכמותיות של מרשמלו ירדו ב-6.6% אך המכירות הכספיות של הפריט ירדו ב-0.7% בלבד, כלומר קנינו פחות מרשמלו והמכר הכספי שלו גם הוא ירד, אבל לא באותו שיעור כמו המכר הכמותי, מה שמעיד על התייקרות.
עוד דוגמא להתייקרות: המכירות הכמותיות של חמוצים ירדו ב-5.7% אך המכירות הכספיות דווקא עלו ב-0.6%. כלומר, קנינו פחות חמוצים אך שילמנו יותר. גם המכירות הכמותיות של פיתות עלו ב-4.3% והמכר הכספי שלהן גם הוא עלה אבל הרבה יותר - ב-13.6%. כלומר: קנינו יותר פיתות וגם שילמנו עליהן הרבה יותר.
לעומת זאת, קנינו פחות בשר ועוף שכן יש ירידה של 6.4% במכר הכמותי בקטגוריה ושילמנו עליהם פחות - על כך מעידה הירידה העמוקה יותר במכר הכספי בקטגוריה: 11.6%.
5 צפייה בגלריה
יום עצמאות העצמאות 74 מדינה מדינת ישראל דגל מגן דוד מטס מטוסים מטוס חיל האוויר
יום עצמאות העצמאות 74 מדינה מדינת ישראל דגל מגן דוד מטס מטוסים מטוס חיל האוויר
המכירות ביום העצמאות הסתכמו בכ-1.21 מיליארד שקל - עלייה של 0.8% לעומת 2021
(צילום: AFP)
חלק מהמוצרים לחג שהתייקרו הם משקאות קלים וכלים חד-פעמיים שהמדינה ייקרה והרשתות והיצרניות/יבואניות לעיתים הצטרפו לחגיגה וייקרו אותם עוד יותר. אחרים התייקרו בגלל עלייה בעלויות שינוע וחיטה.
בסך הכל, המכירות בחג הסתכמו בכ-1.21 מיליארד שקל - עלייה של 0.8% לעומת 2021. עיקר הצמיחה באה ממשקאות וממזון ביום החג עצמו.

עלייה של 7% במכירות בחודש מאי

כלל המכירות ברשתות השיווק במאי עלו ב-7%, תוספת של 299 מיליון שקל לכיס הרשתות לעומת מאי 2021 והסתכמו ב-4.6 מיליארד שקל. העלייה בחודש מאי נובעת מתוספת של ימי מכירה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה וכן בשל קניות שנערכו לקראת חג שבועות שחל בתחילת חודש יוני. בנטרול הפער בימי מכירה, חודש מאי 2022 היה מציג צמיחה מתונה יותר במכר - 3.5% בהשוואה למאי 2021. יחד עם זאת - עדיין מדובר בצמיחה משמעותית.
בהשוואה לתקופה מצטברת ינואר-מאי 2022 לעומת ינואר עד מאי 2021, יש ירידה במכירות של 0.1% - 11 מיליון שקל - גם בשל התמתנות צריכה בעקבות יציאה מסגרי הקורונה. בניכוי שינוי מדד המחירים (שעמד על 4.3%), מדובר בירידה ריאלית של 4.4% במכר. במזון יש ירידה ריאלית במכירות של 3.8%, במשקאות ירידה של 7%, במוצרים לבית ירידה של 12.2% ובטיפוח הפרט ירידה של 0.4%.
מרבית העולמות הנבדקים מציגים עלייה במכר הכספי בחודש מאי הנוכחי לעומת אשתקד. לעומת זאת, בתקופה המצטברת נרשמה מגמה מעורבת. בולטות הצמיחות במשקאות לא אלכוהוליים, חטיפים מלוחים, אביזרים לאירוח, תכשירי כביסה ואביזרים ומוצרי תינוקות. יש ירידה במכירות שוקולד בגלל סגירת מפעלי שטראוס עלית של 5.7% חודש מול חודש ושל 0.6% במצטבר מתחילת השנה. ירידה גם במכר הכספי של מוצרי חלב של 1.5% חודש מול חודש ו-4.1% מתחילת השנה.
5 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
ירידה במכירות שוקולד בגלל סגירת מפעלי שטראוס-עלית. עופרה שטראוס במסיבת העיתונאים לאחר הריקול הגדול
(צילום: שאול גולן)
עקב כך, שתי הספקיות החזקות בשוק תנובה ושטראוס מאבדות נתחי שוק. תנובה יורדת מנתח שוק כספי של 11.6% ל-11.2%, ירידה של 3.6%. שטראוס יורדת מ-10.6% ל-9.8% נתח שוק - ירידה של 3.2%. גם אסם בירידה קלה של 0.3%. היא מחזיקה 7.4% מהשוק. מחלבות גד יורדת ב-14% ומחזיקה נתח שוק של 1%.
החברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה קולה וטרה) דווקא מתחזקת ב-2.3% למרות ירידה במכירת משקאות עם סוכר ומחזיקה נתח שוק של 5.2%. טמפו גם מציגה עלייה מ-1.7% ל-1.8% נתח שוק: זינוק של 7%. יפאורה נחלשת ב-0.2%.
עוד מתחזקות: שסטוביץ, ליימן שליסל, זוגלובק, מ.לסר ופררו. נחלשו: יוניליוור, סנו, קימברלי קלארק, נטו, סוגת, ו-וילי פוד. גם דיפלומט ממובילות הדרישה להעלאת מחירים מתחזקת ב-3.8% ומחזיקה 3.9% נתח שוק.
סך הכל, נתח השוק של 20 הספקים השולטים בשוק המזון ומוצרי הצריכה עומד בתקופה המצטברת הנוכחית על 63.7% ומציג ירידה של 0.9 נקודות ביחס לתקופה מקבילה אשתקד.