האם התוכנית להעלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-65 תוך 11 שנים תצא מחוק ההסדרים? ל-ynet נודע כי בוועדה לקידום מעמד האישה, שנבחרה לדון בחוק העלאת גיל הפרישה לנשים ולהכין אותו לקריאה ראשונה בכנסת, מסתמן רוב להוצאת התוכנית. בדיון שהתקיים היום (ראשון) בוועדה התבטאו מספר חברות כנסת מהקואליציה נגד השארת התוכנית בחוק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ אעידה תומא סלימאן (חד"ש), הודיעה היום (ב') בדיון שיוחד לחוק בוועדה, כי "ניאבק להוציא מחוק ההסדר את נושא העלאת גיל הפרישה לנשים".
1 צפייה בגלריה
ועדה לקידום מעמד האישה
ועדה לקידום מעמד האישה
ועדה לקידום מעמד האישה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בתוך כך, ח"כ מיכל רוזין (מרצ) וח"כ נעמה לזימי (העבודה), שלחו מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן ובו דרשו להוציא את העלאת גיל הפרישה מחוק ההסדרים, כאשר עד כה עשרות ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה חתמו עליו.
בין השאר כתבה רוזין במכתב כי "אין לי בעיה עם העלאת גיל הפרישה, יש לי בעיה קשה בלדחות לנשים האלה את הקצבאות. זה אומר לקחת מהנשים האלה את הכסף שאין להן. במקרים רבים זה כסף שנועד לקיום. תקציב זה חשוב, אבל לא על חשבון השקלים האחרונים של נשים ומשפחות במצוקה.
"אני פונה לחברי באוצר: הרפורמה לא תעבור בחוק ההסדרים. יש לחוקק בנפרד ולהכניס לחוק מנגנונים הוגנים שיגנו על הנשים האלה, נשים שקצבת הזקנה הזאת זה כל מה שיש להן, נשים שנפלטו משוק העבודה, נשים שעבדו במקצועות שוחקים, נשים שנזקקות להשלמת הכנסה כי השכר שהן מרוויחות נמוך מאוד, אם יש בכם מינימום סולידריות חברתית אל תתנו יד לפגיעה הזאת, אל תיקחו את כבשת הרש. אני פונה אליך שר האוצר ואל כל חברי בקואליציה, את הסעיף הזה יש לפצל מחוק ההסדרים לאלתר".
השרה מרב מיכאלי (העבודה), שהשתתפה בדיון ועסקה רבות בעבר בגיבוש מתווה שלא יפגע בנשים העוסקות בעבודות שוחקות, אמרה כי "לא באתי למכור לכם שהגענו לתוצאה הטובה ביותר. אנחנו הבאנו נקודת פתיחה טובה בהרבה ממה שהיה קודם ועכשיו לכנסת יש עבודה".
הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ תומא סלימאן התכנסה לדיון פגרה מיוחד על מנת לדון במתווה שגיבש משרד האוצר להעלאת גיל הפרישה לנשים שנכלל במסגרת חוק ההסדרים. אי העלאת גיל הפרישה ב-1 בינואר הקרוב תגרום לקיצוץ כואב בפנסיות של עמיתי הקרנות הוותיקות.
יו"ר הוועדה ח"כ תומא סלימאן אמרה בדיון, כי "בחוק ההסדרים קראו לזה תוכנית לשוויון מגדרי. בעייני אי אפשר להתחיל עם השוויון המגדרי דווקא בנקודת היציאה משוק העבודה. עדיין נשים משלמות מחיר על תפיסה מוטעית, עדיין הן משתכרות 70% על אותה משרה, עדיין מאבדות בדרך חלק מהאופציות להתפתח בשוק העבודה. מיהרתי לעשות את הישיבה למרות הפגרה כי אני יודעת שאוטוטו יתחילו הדיונים בחוק ההסדרים.
"ההצעה הזו נידונה כבר 11 שנים וכל פעם שמביאים אותה נתקלים בקושי שלא היה מנגנון לתיקון המעוות. הפעם יש הצעה אחרת, אנחנו נשמח לשמוע את השרה, שאמורה לעמוד בראש קבינט לשוויון מגדרי שאמור לקום".
השרה מיכאלי: "11 שנה הנושא נידון והיה מאבק שהובילו אותו חברות כנסת מהאופוזיציה. כשאנחנו היינו באופוזיציה מצאנו שותפים בקואליציה כמו ח"כ משה גפני. היום כשאנחנו בקואליציה, האופוזיציה הנוכחית זה לא מעניין אותם, קולם נדם לחלוטין ולכן אנחנו צריכות להתמודד עם זה בעצמנו.
"ככלל, יש הצעת חוק שלי שמונחת לביטול חובת פרישה, כי יש כאלה שזה לוקח להם את הסיבה לקום בבוקר. העלאת גיל פרישה לנשים שיכולות ורוצות לעבוד זה דבר רצוי ומבורך. אבל אי אפשר לעשות את זה בלי להגן על הנשים שתיפגענה בוודאות. יש נשים שעוד לפני הגילאים האלה לא עובדות משום ששוק העבודה פולט אותן החוצה, משום שהן עבדו במקצועות קשים ושוחקים. אין ספק שנשים עובדות במשרה כפולה, גם בבית, וזה עדיין לא מתומחר, ובמקביל העבודה השוחקת. לכן הדחייה של קבלת קצבת הזקנה זה מאוד פוגעני עבורן".
עוד ציינה השרה מיכאלי כי "בממשלה הנוכחית כן הצלחנו להביא מתווה שמשפר את המצב. האם הוא מספיק? התשובה היא לא. זה לא מה שהייתי מעבירה אם זה היה תלוי בי. אנחנו נכנסנו לממשלה הזאת עם הרבה מאוד כאבי בטן. זו לא ממשלה סוציאל דמוקרטית. היא כן ממשלה שהחליפה שלטון מושחת והרסני ולכן למרות המחירים הקשים שאנחנו משלמים מבחינת המחויבויות האידיאולוגיות שלנו, אנחנו ביודעין ויתרנו על היכולת הזו כרגע בשביל להחליף שלטון שההשלכות שלו היו הרסניות בהרבה".
עוד ציינה יו"ר מפלגת העבודה כי "עכשיו האתגר שלנו הוא לפרוט את זה לתקציב מיטבי. לא באתי למכור לכם שהגענו לתוצאה הטובה ביותר. זה מה שהצלחנו להגיע בממשלה, אבל יש כנסת בישראל. אנחנו הבאנו נקודת פתיחה טובה בהרבה ממה שהיה קודם ועכשיו לכנסת יש עבודה. אני מחזקת את ידיכם ללכת בכל הכוח שתפעלו להביא את מה שחסר".
ח"כ גפני (יהדות התורה): "בקדנציות הקודמות האוצר ביקש להביא את העלאת גיל הפרישה ואמרתי שיש התנגדות והבאתי חתימה של כל חברי הכנסת כולל דור הנפילים של חברות הכנסת שתמכו במהלך, אבל זה היה מותנה בכמה דברים מרכזיים. אמרתי שנביא את זה לדיון בוועדה על מנת למצוא פתרונות והאוצר לא הסכים ובצדק מבחינתו. הנושא הזה סופר קריטי. מקצועות שוחקים, נשים עניות, הכל בעיות שצריך לפתור. כדי לפתור אותם זה לא יכול להיות בחוק ההסדרים. אלה הנשים של כולנו, לא סקטור כזה או אחר והמציאות היא שאוצר לא רוצה לקיים על זה דיון כמו שצריך. בסוף האישה הזו שתיזרק לרחוב בלי לחם לאכול זה לא מעניין אף אחד ולכן אסור שזה יהיה בחוק ההסדרים".
ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד): "אני מסכימה שזו צריכה להיות חקיקה רגילה ולא בחוק ההסדרים. הצעתי לראש המפלגה שלי ולשרה לשוויון חברתי, להכניס סעיף גמישות שיאפשר לנשים תחנות יציאה החל מגיל 62".
יעל מבורך, מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי: "בהעלאת הגיל יש המון צדדים חיוביים. 50% מהנשים ייהנו או שמצבן לא יורע. מנגד 50% מהנשים ייפגעו, בעיקר אוכלוסייה שכבר נפלטה משוק העבודה. לכן היה לנו מאוד חשוב שתהיה חבילה תומכת - קודם צעדים שמצמצמים את הפגיעה. לגבי נשים שלא קרובות לפנסיה אבל החיסכון הפנסיוני שלהן נמוך יותר בגלל פערי שכר, אם נצמצם את הפער הזה נוכל לדאוג לפניסה יותר שוויונית. יש גם את עקרות הבית. המענה היום נוגע רק לאוכלוסייה הראשית. ניסינו למצוא פיתרון לנשים שנפלטו משוק העבודה, והמתווה של הכשרות מקצועיות שילוו בדמי קיום הוא מאוד חשוב וזו תוספת משמעותית למתווה".
ח"כ אמילי מואטי (העבודה): "החיים שלנו כנשים לא מתחילים בפנסיה. רוב ההורים שנאלצים לוותר על העבודה כדי להיות עם הילדים בבית אלה האמהות. אי השוויון מתחיל הרבה יותר מוקדם והפנסיה רק מקצינה את הסיפור הזה".
נציגי משרד האוצר באגף תקציבים הסבירו לוועדה כי "להעלאת גיל הפרישה יש תועלות אדירות גם במאקרו וגם במיקרו. נשים היום חיות יותר שנים. לגבי סוגית חוק ההסדרים, מעטים הנושאים שהיה בהם עיסוק ציבורי, פוליטי, פרלמנטרי כמו הסוגיה הזאת. לא מדובר בסוגיה פשוטה, אבל היא נידונה לעומק. חוק ההסדרים זה אמנם שם דמיוני אבל בסוף זו התוכנית הכלכלית. אין שום כוונה לעשות מחטף אלא דיון מעמיק ורציני. נוטים להציג את זה כביטול קצבת הזקנה, אני לא כופר שיש את הגילאים המסויימים. לפי המחקרים שלנו ושנעשו בעולם, למהלך יש משמעויות רחבות יותר. צריך למקד את המאמצים למציאת פתרונות לבעיות הקונקרטיות". ח"כ יעקב אשר תמה: "ובזה אתה רוצה לדון בוועדת כספים שהיו"ר שלה הוא ממפלגתו של שר האוצר?".
ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן): "לא נוכל לאשר את זה בדוחק. ראוי לעצור ולחשוב האם להמשיך במסלול של חוק ההסדרים. לא להכניס לתוכו רפורמות כ"כ משמעותיות. אנחנו במציאות חברתית וכלכלית אחרת. גם אם יהיה עיכוב של מספר חודשים". ח"כ נירה שפק הוסיפה: "אנחנו לא חותמת גומי".
יו"ר הוועדה ח"כ תומא סלימאן אמרה בסיכום הדיון: "נפנה ליו"ר הכנסת להוציא את זה מחוק ההסדרים. מטילים את נטל השוויון המגדרי דווקא על הקורבן במקרה הזה. מקומם אותי שנתנו לנושא הזה את הכותרת שוויון. מה שיש שם בפנים זה אנטי תזה של שוויון מגדרי. זה נושא שמחייב דיון מעמיק והוא מסועף. יש לנו צורך בתשובות לשאלות רבות. יתקיים דיון המשך. ניאבק להוציא אותו לאלתר מחוק ההסדרים, ונחתים את כלל חברי וחברות הכנסת בבקשה שזה ייצא מחוק ההסדרים, ושיעבור חקיקה נפרדת".

ויכוח בוועדה על הסכום שיוקצה למאבק באלימות נגד נשים

בדיון הוועדה לקיום מעמד האישה ולשוויון מגדרי שהתקיים היום, הודיע רכז תחום רווחה במשרד האוצר, עלי בינג, כי החל מ-1 בינואר 2022 יוקצו בבסיס תקציב המדינה 155 מיליון שקלים בשנה לתכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים.
בתגובה אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן: "לפי החלטת הממשלה, הסכום אמור לעמוד על 200 מיליון כבר היום, ובשנה הבאה 250. היכן שאר הכסף?". בינג: "סוכם על הדרגתיות. נתחיל בהקצאה הנוכחית ונבחן אותה. אלה סכומים נכבדים"
בתגובה הזדעקו יו"ר הוועדה וחברות הכנסת גבי לסקי ונעמה לזימי: "אתה לא רציני. מדובר בחיי נשים. מתקצבים מחלף בכסף רב יותר".
סמנכ"לית משרד הרווחה והשירותים החברתיים, איריס פלורנטין: "אנחנו נמצאים במקום טוב. קיבלנו כספים רבים שיאפשרו לנו לעשות עבודה רצינית". פלורנטין פירטה את התכנית הנגזרת מתוספת התקציב: הצבת שוטרים בתוך מרכזי "אלומה", כוננות לעובדים סוציאליים ברשויות המקומיות למענים מידיים, העברת תקציבים למשרד החינוך לתכניות לימוד בכל בתי הספר ועוד.
המשנה למנכ"ל המשרד לבטחון פנים, אליעזר רוזנבאום אמר כי הוא "מאוכזב שמתוך התוכנית בת ה-155 מיליון שקלים, רק 10 מיליון שקלים יופנו אלינו. אנחנו בפער משמעותי מול משרד האוצר".
היו"ר תומא-סלימאן: "אני רואה זאת בחומרה. אמרו שתהיה ממשלת שינוי. אנחנו דורשים יחס אחר לחייהן של הנשים. זו אינה התוספת הראויה לתכנית וסדרי העדיפויות שנקבעו אינם נכונים. עד כמה הצוות המקצועי של משרד הרווחה היה מעורב? אני בספק רב. אין זה ראוי שמשרד האוצר הוא זה שייקבע. בנוסף, אין דגש ראוי לטיפול ברצח נשים ערביות. יש תוספת רבה לטיפול בגברים האלימים ותוספת תקנים לשוטרים בכל פינה, אבל אנחנו מאבדים את הנשים הנפגעות".