מחיר הדלק יעמוד הלילה (בין שני לשלישי) על 6.86 שקל לליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי, עלייה של אגורה אחת בלבד בהשוואה למחירו ביולי.
המחיר היה אמור לעלות משמעותית יותר בשל התייקרות מחירי הנפט בעולם והן בשל העליה החריגה בשער הדולר שהושפעה בין היתר מאי היציבות הפוליטית סביב החקיקה, אך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו שמגדיל את הפחתת המס על מחיר הדלק ל-89 אגורות לליטר. בכך, למעשה ממשיכים בממשלה את "השיטה" שבה נקטו כדי למנוע התייקרות לצרכנים.
העלות למדינה באובדן הכנסות ממיסים בשל כך תעמוד על כ-231 מיליום שקל רק באוגוסט, ובשלב זה לא ברור מהו המקור התקציבי לכך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מאז אפריל 2022, על רקע העלייה במחירי הדלק, חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקניה ומס הבלו החלים על בנזין. הפחתה זו אמורה הייתה להצטמצם בסוף חודש יולי, כך שתחול הפחתה של 13 אגורות בלבד במחירו של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הפחתות מס, אשר תעמוד בתוקף עד סוף השנה.
כאמור, על מנת למנוע את העלייה הצפויה במחיר הבנזין, מורים הצווים שנחתמו כעת כי במהלך חודש אוגוסט 2023 תחול הפחתה במס אשר תביא להפחתה של כ-89 אגורות לליטר במחיר לצרכן, אשר תוקפה יפוג בחצות הלילה שבין ה-31 באוגוסט ל-1 בספטמבר.
גורמים בכירים באוצר הבהירו לאחרונה שהם מתנגדים בתקיפות להמשך סבסוד הדלק בעיקר למכוניות הפרטיות (ניתן לסבסד דלק לתעשייה) שכן הסבסוד מסייע בעיקר לשכבות החזקות. כ-80% מהדלק בתחנות ממולא על ידי ארבעה העשירונים העליונים בעוד ששלושת העשירונים האחרונים הם רוב המשתמשים בתחבורה הציבורית המסובסדת ממילא.
לדבריהם, הארכת ההפחתה בשל העובדה שנרשמת כעת ירידה משמעותית בהכנסות ממיסים תביא להגדלה נוספת בגירעון. לפי משרד האוצר, הפסד הכנסות המדינה ממיסים בשל הההפחתה באפריל עמד על 130 מיליון שקל, בשל מאי על 50 מיליון שקל נוספים, בשל יוני על 176 מיליון שקל וכעת ביולי על 75 מיליון שקל נוספים. באוגוסט, כאמור, הצפי הוא להפסד של 231 מיליון שקל. עם זאת, זינוק במחיר הדלק משפיע גם על מדד המחירים לצרכן והיה מקפיץ עוד את האינפלציה.
נזכיר כי כדי לקבוע את מחיר הדלק בתחנות, כמו בכל סוף חודש, במשרד האנרגיה מחשבים במשך חמישה ימים בכמה התייקרה או הוזלה, בממוצע, חבית נפט בעולם ובעיקר באגן הים התיכון, וגם בהסכמים שיש לישראל עם הספקיות, שלעיתים קשורים בעוד כמה וכמה ענייני סחר אחרים שהשתיקה יפה להן. כך מחשבים גם את שערו של הדולר מול המטבע הישראלי בסוף החודש, בהשוואה לחודש הקודם, ומבצעים את החישוב הסופי בכמה יש לייקר או להוזיל את מחיר הדלק בתחנות ולמפעלים. בחודשים האחרונים כאמור, אחרי שמתבצע חישוב זה, בממשלה מתאימים את הפחת המס כדי שהמחיר לצרכן לא יעלה.