"צמחנו מהר, בהתאם לקצב ציפיות המשקיעים. השוק תמחר פי ארבעה חברות שצומחות גם במחיר הפסד, מחברות מרוויחות אבל ללא צמיחה. פתחתי 7,000 חדרי מלון בשמונה שנים. בעלי מניות שהשקיעו בנו אמרו לנו 'אנחנו רוצים לראות שאתם גדלים פי שניים כל שנה, גם אם תפסידו'. זה היה הנרטיב". כך אמר ל-ynet ולממון רפי מוסרי, שהקים יחד עם דניאל רודשינסקי את רשת מתחמי האירוח סלינה, לאחר שבסוף השבוע המניה שלה צנחה ב-41% ביום אחד בבורסת ניו יורק והשווי שלה נחתך כבר ב-99% מהשיא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
סלינה, שהייתה חלוצה בתחום ההוסטלים לנוודים דיגיטליים בדרום אמריקה, מאכזבת כעת את המשקיעים. שוויה של החברה שהונפקה רק לפני שנה, באמצעות מיזוג לתוך ספאק, לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר - עומד כיום על 46 מיליון דולר בלבד. בשיאו הוא עמד על 5 מיליארד דולר. למרות כל זאת, אומר מוסרי: "אנחנו נצא מזה בגדול".
2 צפייה בגלריה
מייסדי סלינה
מייסדי סלינה
מייסדי סלינה
(צילום: נאסד"ק)
הרקע לשפל בסלינה הוא הפסדיה המתמשכים וחוסר שביעות רצון של המשקיעים. ברבעון הראשון של 2023 הציגה סלינה הפסד בסך 30 מיליון דולר, בעוד סך המזומנים בקופתה היה 23 מיליון דולר בלבד. בכל שנת 2022 ההפסד המצטבר של סלינה הסתכם בסך של 200 מיליון דולר וגרעון מצטבר בהון העצמי בסך 735 מיליון דולר.
הירידה החדה בסוף השבוע הגיעה בעקבות תשקיף שהגישה החברה ומאפשר לבעלי המניות לממש מוקדם מהצפוי את מניותיהם שהיו חסומות מאז ההנפקה, מה שיכול להתפרש כחוסר אמון מצידם בעתידה של החברה או לפחות בביצועי המניה. בנוסף מימוש כמות כה גדולה של מניות שיצאו למכירה סביר שיגרום לירידה נוספת במחיר המניה.
יש לציין כי להנפקה הגיע סלינה עם 163 אתרי אירוח ב-16 מדינות. לאחרונה הודיעה סלינה על תוכנית התייעלות הכוללת פיטורי 350 עובדים ברחבי העולם וסגירת מתחמי אירוח מפסידים במקסיקו, בארה"ב, ביוון, באוסטריה ובקוסטה ריקה.
הסגירה עוצרת רשמית את מדיניות ההתרחבות המהירה שאפיינה את החברה ברחבי העולם. ב-2022 פתחה סלינה 18 אתרים חדשים. חלק מההתרחבות המהירה, שכעת בעוכריה, נועדה כדי להכין את החברה להנפקה ולהרשים את המשקיעים במסת הפעילות ולא נעשתה משיקולים כלכליים נטו.

צמיחה מהירה מדי

האקזוטיקה בסיפור של יוצאי הסיירת מוסרי ורודשינסקי - שני ישראלים שפתחו הוסטל בפנמה בג'ונגל ליד הים והביאו בשורה לטיילים בדרום אמריקה, לראשונה חללי עבודה וחיבור לאינטנרט - שבה את הלב, והביא לשגשוג הרשת בדרום אמריקה ולהפיכת המייסדים לסיפור הצלחה.
הבעיה הייתה כשהם החלו לרכוש מלונות בחו"ל, או כמו שהגדיר זאת אחד מבכירי ענף התיירות: "כשאתה בערסל ליד הים בקוסטה ריקה הכל נראה טוב, אבל כשאתה במלון באירופה וארה"ב הציפיות והסטנדרטים שונים".
על בעלי סלינה נמתחה ביקורת על כך שאימצו מדיניות דומה לזו של אדם נוימן מ-WeWork - צמיחה מהירה מאוד על חשבון רווחים תוך כדי צבירת הפסדים שהביאה לבסוף את WeWork לקשיים עד התרסקות. סלינה ברוחו של נוימן מכרה "חלום" והקפידה לא להגדיר עצמה כ"רשת בתי מלון", אלא כ"רשת לייף סטייל" וכ"סטארטאפ דיגיטלי בתחום האירוח".
בישראל, לדוגמה, סלינה פתחה מאז הקורונה 15 אתרי נופש. גורמים בענף אמרו ל-ynet ולממון: "סלינה החלה לאסוף מלונות בקצב מטורף. מדובר במלונות לא רווחים ולא מנוהלים רק כדי להגיע למסה ולהנפיק בשווי של פתאל. ההבדל שלפתאל לקח 20 שנה לבנות את האימפריה. לא ניתן להוסיף 20 מלונות בשנה ולצפות שהניהול יהיה מוצלח".

"שינוי אסטרטגיה"

מוסרי מבהיר כי בכוונתם לשנות אסטרטגיה: "כשהתחלתי עסקים העולם היה בעידן כסף זול וריבית אפס. חברה בצמיחה גם אם צברה הפסדים, קיבלה שווי יותר גדול מחברה רווחית שלא צומחת. עכשיו העולם השתנה, הריבית גבוהה ואנחנו משנים אסטרטגיה לטובת הדרישות החדשות של המשקיעים - רווחיות על חשבון צמיחה. הוצאות המטה שלנו ב-2019 היו 70 מיליון דולר וכעת ירדנו ל-26 מיליון דולר עם נפח פעילות פי שלושה, מה שמראה על התייעלות שממשיכה כל הזמן".
מוסרי מדגיש כי הוא ורודשינסקי לא משכו עד כה כסף מהחברה ולא התפתו לאקזיט. "להיפך, השקענו בחברה ביום ההנפקה 20 מיליון דולר, ועכשיו כשאפשרו לנו למכור לא מכרנו. רק חלק קטן מבעלי מניות מכר בסוף השבוע. יש לנו 2,000 עובדים שמשקיעים את הנשמה עד שמגיעה התקשורת בישראל עם נרטיב שלילי. העובדים שיודעים את האמת שואלים אותנו מה הם יודעים שאנחנו לא? אנחנו סטארטאפ בן שמונה שנים בלבד ששרד קורונה, ששינה את ההסתכלות על ענף האירוח בכל העולם. צריך סבלנות ולחבק חברות ששרדו משבר.
"סלינה משלימה בקרוב גיוס של 185 מיליון שקל. הבאנו שותף אסטרטגי, גאס, מתחום החינוך שמביא עמו דאטה אדיר על סטודנטים וצעירים קהל היעד של סלינה, והתחייבות להשקעה של 30 מיליון דולר בחברה שיתנו לנו רוח גבית. סגרנו אתרים מפסידים. בחודש הקרוב נוציא תחזית לשוק. כל האנרגיה שלנו לכיוון הרווחיות ואנחנו אופטימיים", טען.