קרן המטבע הבינלאומית העלתה את תחזית הצמיחה הגלובלית שלה לראשונה מזה שנה, זאת על רקע ההאטה בקצב האינפלציה בארצות הברית והסרת הגבלות הקורונה בסין, לראשונה מאז פרוץ המגפה.
התוצר הגולמי צפוי לגדול ב-2.9% בשנה הקרובה, גידול של 0.2% לעומת התחזית שניתנה באוקטובר. למרות זאת, עדיין מדובר עדיין בהאטה לעומת גידול של 3.4% ב-2022. התחזית הנוכחית של קרן המטבע היא שב-2024 הצמיחה תגיע ל-3.1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
טיימס סקוור. כלכלת ארה"ב תגדל ב-2023
טיימס סקוור. כלכלת ארה"ב תגדל ב-2023
טיימס סקוור. כלכלת ארה"ב תגדל ב-2023
(צילום: AP)
הקרן אף צופה האטה באינפלציה בעולם ל-6.6%, גבוהה ב-0.1% מהתחזית הקודמת, אבל עדיין הרבה פחות מ-8.8% בשנה החולפת. בשנת 2024 ההאטה תימשך וקצב האינפלציה יעמוד על 4.3%.
"התחזיות לא מבשרות רעות, וזה כשלעצמו חדשות טובות", אמר הכלכלן הראשי של קרן המטבע, פייר-אוליבייה גורינצ'ס. "אבל זה לא מספיק, יש עדיין כמה אתגרים שעומדים בדרכנו להחלמה אמיתית רחבה וארוכת טווח. המאבק באינפלציה עוד לא הסתיים".
החשש העיקרי של קרן המטבע הוא מעצירת ההתאוששות של סין, הסלמה של המלחמה באוקראינה ואפשרות שכלכלות מתפתחות וגם חזקות יותר ייכנסו למצוקת חובות. ועדיין, גורינצ'ס סיפק משפט חיובי מאוד: "אנחנו רחוקים מאוד מכל סממן של מיתון עולמי".
עוד כמה נקודות מעניינות מהתחזית הנוכחית: הקרן אמנם העלתה את תחזית הצמיחה שלה לשנת 2023 למדינות המתקדמות ל-1.2%, אבל הכלכלה הבריטית היא חריגה, כשהצפי הוא שהיא תתכווץ ב-0.6%. מנגד, כלכלת ארה"ב צפויה לצמוח ב-1.4%. בנוסף, הקרן רואה כי קיים סיכוי שארה"ב תימנע ממיתון בשנה הקרובה, למרות ששיעור האבטלה במדינה צפוי לעלות מ-3.7% ל-5.2%.
הקרן אף צופה שדרוג משמעותי במצבה של רוסיה, אחרי שהתחזית באוקטובר הייתה שהכלכלה שלה תתכווץ ב-2.4%. ובתחזית החדשה דווקא מדברים על צמיחה ב-0.3%. במקביל, ההערכה היא כי כלכלת המדינות המתפתחות, ואלה שמתעוררות מהמצב הקשה בו היו בעקבות הקורונה, תשתפר בצורה משמעותית והן יצמחו בקצב של 4% בשנה הקרובה, שדרוג של 0.3% לתחזית אוקטובר, ו-0.1% לעומת הגדילה בשנת 2022. כחלק מזה, התחזית של הקרן לגבי סין מעודדת - צמיחה של 5.2% ב-2023, 0.8% יותר מהתחזית הקודמת. אגב, חצי מהצמיחה בכלכלה העולמית צפויה להגיע בשנה הקרובה מסין והודו (צפי צמיחה של 6.1% ב-2023).