לידיעת תושבי המושבים במרכז הארץ: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז, בראשות מיכה גדרון, קבעה השבוע כי שטח המגורים בנחלות ביישובים כפריים לא יפחת מ-2.5 דונם. ההחלטה התקבלה במהלך דיון על התנגדויות שהוגשו לתוכנית המתאר של מושב עזריאל שבאזור השרון, שביקשה לקצץ את שטחי המגורים בנחלות ל-2 דונם. בכך, למעשה, קיבלה הוועדה את הערר שהוגש נגד התוכנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עזריאל הוא מושב בתחומי המועצה האזורית לב השרון. הוא ממוקם בגוש תל מונד, בין רעננה לנתניה, ממערב לכביש חוצה ישראל. בנחלות במושבים מוגדר שטח המיועד למגורים, כאשר לרוב מקובל להקצות 2.5-3 דונם למגורים, מתוך הבנה שזה השטח שמאפשר בנייה של שלוש יחידות דיור, המיועדות גם לבנים ממשיכים, לצד מבנים המוגדרים כפל"ח (פעילות למטרות לא חקלאיות) כמו צימרים, בתי אריזה, בתי מלאכה קטנים וכדומה.
1 צפייה בגלריה
 מושב עזריאל
 מושב עזריאל
מושב עזריאל
(צילום: רענן בן צור)
לאחרונה אושרה להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית המתאר של המושב, במסגרתה כאמור הוחלט, בין היתר, לצמצם את שטחי המגורים בתוך הנחלות מ-2.5-3 דונם ל-2 דונם. זאת על רקע מדיניות המחוז להגדיל את צפיפות הקרקעות במרכז הארץ כדי להתמודד עם הגידול בקצב האוכלוסייה. לוועדה הוגשו מספר התנגדויות, בין היתר של בעלי החלקות, שרואים עצמם נפגעים מהתוכנית.
תשעה מבעלי הנחלות הגישו התנגדות באמצעות עו"ד דקלה מוסרי טל ממשרד מוסרי טל עורכי דין, ובה הציגו מסמכים וטיעונים המראים כי במקרה שלהם קיימת הסתמכות מיוחדת על שטח של 2.5 דונם ו-3 דונם כשטח מגורים בנחלה, זאת על סמך היתרים, פעולות ואישורים של הוועדה המקומית, המועצה האזורית ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י).
עו''ד דקלה מוסרי טלעו''ד דקלה מוסרי טלצילום: דקלה שי
בעלי הנחלות טענו כי לאורך השנים מוסדות התכנון, המועצה ורמ"י אישרו בנייה ותכנון בנחלות, תוך שהם מתייחסים לשטח מגורים של בין 2.5 ל-3 דונם, וכך גם סומן בהיתרי הבנייה. בעקבות זאת, נטען, הסתמכו בעלי הנחלות על עמדתן של הרשויות ועל היתרי הבנייה שניתנו להם, ותכננו את הבנייה בנחלות, הן בשטח החקלאי והן בשטח המגורים. לטענתם, הפחתת שטח המגורים ל-2 דונם בלבד הייתה מעמידה אותם במצב בו הם אינם יכולים למצות את הזכויות המוקנות להם על פי התוכניות החלות במסגרת שטח המגורים.
לאחר שמיעת ההתנגדויות החליטה הוועדה לתת לתוכנית תוקף, עם שינוי בנוגע לשטח המגורים בנחלות. הוועדה הדגישה כי היא ערה לעמדה המוצגת בתוכנית המתאר, שבבסיסה עומד העיקרון של ניצול יעיל של הקרקע במרכז הארץ, אולם קיבלה את הטענה לפיה מאחר שלא מדובר בקרקעות ריקות, אלא ביישוב בנוי, מסתמן קושי לממש את הזכויות בשטח בנחלה שגודלה 2 דונם בלבד. לכן, קיבלה הוועדה את ההתנגדויות והוסיפה שלאור החלטה זו, יש מקום לבחינה חוזרת של תוכניות שטרם אושרו ביחס לישובים כפריים נוספים במחוז מרכז.
לדברי עו"ד מוסרי טל, "הדיון נגע לתוכנית המתאר של מושב עזריאל, אולם ההחלטה נוגעת גם ליישובים כפריים אחרים במחוז מרכז, שכן היא קובעת שקיים קושי במימוש שלוש יחידות דיור מגורים בשטח הקטן מ-2.5 דונם".
עמית יפרח, מזכ״ל תנועת המושבים, מסר: "בשנתיים האחרונות, בעבודה עקבית ויסודית של תנועת המושבים, רותם ידלין, ראשת המועצה גזר, ואושרת גני גונן, ראשת המועצה האזורית דרום השרון, נפגשנו עם שרת הפנים לשעבר, איילת שקד, יו"ר מטה הדיור לשעבר, עו"ד שלומי הייזלר, וסגניתו, שירה ברנד. עם תחלופת האיוש בוועדה המחוזית מרכז נפגשנו עם יו"ר הוועדה הנכנס, עו"ד גדרון, ועם מתכננת המחוז הנכנסת, יעל סלומון. לשמחתנו, נשאו מאמצנו פרי והוועדה חזרה בה מהחלטתה. כעת, כאשר אבן הנגף המרכזית הוסרה, ניתן לקדם תב"ע למושב במרכז עם חלקות מגורים בגודל המתאים על מנת לאפשר הקמתן של יחידות שלישיות בנחלה ולמצות את זכויותיהם".