משרד האוצר פרסם היום (ג') את "מסמך ההתאמות הפיסקליות", שכולל שורה רחבה של צעדים שיגדילו את הכנסות המדינה בשנים הקרובות. הצעדים כוללים תיקון עיוותים במערכת המס, מיסים חדשים שנועדו להשפיע על ההתנהגות ומלחמה בהון השחור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין המיסים שנועדו לשנות את התנהגות הציבור, נמצא המס על השימוש בכלים חד-פעמיים, שיעמוד על כ-11 שקל לק"ג, וצפוי להניב הכנסות של 800 מיליון שקל בשנה. גם המס על משקאות ממותקים הוכנס למסמך זה - הוא יעמוד על 1.3 שקל לליטר משקה שיש בו יותר מ-5% סוכר. המס צפוי להכניס למדינה כ-300 מיליון שקל בשנה.
2 צפייה בגלריה
משקאות קלים
משקאות קלים
משקאות קלים
(צילום: מירב קריסטל)
כמו כן, כדי לחזק את מערכת הבריאות הציבורית, הוחלט לחייב את חברות הביטוח ואת קופות החולים לשלם למדינה 40% על כל תשלום שהן ישלמו לרופא או לבית חולים על רפואה פרטית. מהלך זה צפוי להביא לגידול בהכנסות של 940 מיליון שקל בשנה.
הוחלט להטיל מס בלו גם על חומרים ושמנים אחרים שאפשר למהול בתוך הסולר, מהלך שיביא למדינה הכנסות של כ-510 מיליון שקל בשנה.
מוצע לקבוע בחוק כי את דמי ההשתתפות העצמית עבור "רפואה יועצת" או "בדיקה במכון חוץ" ישלמו מיד עם קביעת התור בכדי למנוע את התופעה שאנשים לא מתייצבים לתורים. כמו כן, מוצע לקבוע שמי שהולך לרפואה יועצת ללא הפניה מרופא משפחה ישלם עוד 20 שקל על הפגישה. המשמעות היא: כדי ללכת לרופא מקצועי תהיה כדאיות כלכלית לקבל הפניה מרופא המשפחה.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר, אביגדור ליברמן, בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
(צילום: ניב קנטור)
בין המיסים שנועדו לתקן עיוותים ופרצות במערכת המס, ניתן למצוא הטלת חובה על תאגידים רב-לאומיים להעביר את תשלומי המע"מ על רכישות של ישראלים. כיום, ישראלי שצורך שירותים מחברה רב-לאומית (נטפליקס לדוגמה) הוא זה שחייב להעביר מע"מ על הרכישה לרשות המיסים, חובה שבדרך כלל לא מבוצעת. לפי ההצעה, החברה הרב לאומית תחוייב להעביר את המע"מ לרשות המיסים. המהלך יכניס לקופת המדינה 500 מיליון שקל בשנה.
עולם ההלוואות הממשלתיות לדיור ישונה באופן משמעותי: במקום 600 נקודות שהספיקו כדי לקבל זכאות להלוואה ממשלתית לדיור, יהיה צורך ב-2,000 נקודות לפחות. באוצר סבורים כי שוק המשכנתאות כיום משוכלל והריביות נמוכות ואין צורך בהטבה רחבה כל כך.
כמו כן, המסמך מציע כי "מס יסף", שהוא בשיעור 3% המוטל על הכנסות גבוהות במיוחד (מעל 648 אלף בשנת 2021) ינוכה במקור על ידי המשלם, כפי שמס הכנסה מנוכה במקור. האוצר מעריך כי קופת המדינה תכניס כך עוד 420 מיליון שקל בשנה.