האם אזרחים צריכים לשלם ריבית פיגורים כשהיום האחרון לתשלום עבור המדינה נופל על שבת או חג? השאלה הזאת עולה מבקשה לתביעה ייצוגית בגובה 3 מיליון שקל שהוגשה לביהמ"ש לעניינים מנהליים בת"א, על-ידי עורכי הדין ניצן גדות ודורון רדעי.
התובעים הייצוגיים הם זוג שנתבקש לשלם מס רכישה על עסקת רכישת נדל"ן בת"א. בשובר התשלום שהונפק עבורם ב-24 בנובמבר 2021, צוין כי המועד לתשלום השומה הוא עד ל-25 בדצמבר 2021, תאריך שחל ביום שבת. בני הזוג שילמו את שובר התשלום ביום ראשון, 26 בדצמבר 2021. ימים ספורים לאחר מכן קיבלו בקשה נוספת לתשלום של 13 שקל. מבדיקה שערכו עלה כי זה תשלום עבור ריבית. הם שילמו אותו ב-30 בדצמבר.
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים
רשות המיסים
רשות המיסים
(ארכיון)
לטענתם נתבקשו לשלם קנס שלא כחוק, שכן חוק הפרשנות מאריך אוטומטית את התקופה שנקצבה לתשלום מיסים או תשלומי חובה במקרה שהמועד האחרון לתשלום נופל על ימי מנוחה, פגרה או שבתון. נכתב שימים אלו יבואו במניין ימי התקופה "זולת אם הם הימים האחרונים שבתקופה". בכך נטען כי הרשות פועלת בסתירה גם לחוק המינהל ולחובת ההגינות המוגברת הנדרשת מרשות ציבורית.
בנוסף הם טוענים כי מדובר בהטעיה לפי חוק הגנת הצרכן כי היום האחרון לתשלום הוא לא 25 בדצמבר כי אין אפשרות לכאורה לשלם בשבת והצרכן מוטעה לחשוב שהוא יכול לשלם בתאריך זה. בכך היא מפרה גם את חובת הזהירות הנדרשת ממנה ויתכן אף שמדובר ברשלנות.
לטענתם, זהו מקרה של גביית סכומים ביתר משום שהנזק למבקשים לתבוע אולי מינורי, אך הרשות משלשלת לכיסה סכומים רבים שלא כדין וכל מי ששילם קנס דומה, זכאי לקבל מרשות המיסים השבת הכספים.
מרשות המיסים נמסר כי הרשות תגיב בביהמ"ש.