פרשת זיהום הסלמונלה בקו הייצור של אבקת חלב ממפעל תנובה: אבקת החלב המזוהמת של תנובה התגלגלה לשלושה מפעלים ועד שמונה מפעלים ומפיצים. כל אלה קיבלו אבקת חלב מתנובה מתאריכי הייצור עליהם משרד הבריאות הכריז כמחייבי איסוף יזום מהמפעלים: 25-9 באוגוסט. המשרד ותנובה מסרבים לגלות לציבור את שמות המפעלים והמפיצים, אם כי ל-ynet נודע שמתוך השמונה, יש חמישה מפעלים ישראליים ושני מפיצים, שלא מפיצים את האבקה בישראל. סביר להניח שרובם כבר השתמשו באבקה במוצריהם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זיהום הסלמונלה במפעל לייבוש החלב בתנובה, התגלה בתאריך אחד בלבד מבין עשרות האבקות שנבדקו: 9 באוגוסט. תנובה שיווקה את האצווה המזוהמת מיום ייצור זה לשלושה מפעלים תעשייתיים. אחד מהם הוא תנובה עצמה, שגם היא עושה שימוש באבקת חלב במוצריה. לפי החברה כל שלושת הלקוחות חיממו את האבקה לפני השימוש באופן שמשמיד חיידקים (טיפול תרמי הדומה לפיסטור). כל הלקוחות כבר השתמשו במלוא האבקה לפני 5 חודשים.
1 צפייה בגלריה
מפעל תנובה
מפעל תנובה
תנובה
(צילום: אביהו שפירא)
האצוות הנוספות ששווקו עד 25 באוגוסט, הן אצוות לא נגועות, אך משרד הבריאות החליט ליידע את המפעלים גם לגביהן. המשרד ביקש לערוך איסוף יזום ועצירת יציאת המוצרים שיוצרו מהן, באופן שמגדיל את מספר המפעלים לשמונה. לפי גורמים בשוק, מבין החמישה האלה, רק מפעלי ייצור מזון לבע"ח לא חיממו את האבקה. המפעלים אמורים כעת גם לבדוק את סביבת הייצור שלהם.
תנובה היא המשווקת היחידה בארץ של אבקת חלב תוצרת ישראל, אותה היא משווקת למפעלים תעשייתיים ומפיצים. בין היתר היא משווקת אבקת חלב גם למתחרות שלה שטראוס/יטבתה וטרה.
כך למשל, בזמנים של מחסור בחלב גולמי החברות משחזרות אבקה לחלב ומייצרת ממנה חלב ומעדני חלב. באבקת חלב משתמשים גם בממתקים וגלידות, עוגות ומזון לתינוקות. תחליפי חלב לתינוקות בארץ מכילים אבקת חלב נוכרי ולא אבקת תנובה.
הבדיקה בתנובה נערכה על ידי החברה ומשרד הבריאות במסגרת חקירת הזיהום במפעל שטראוס, אחרי שעלה חשד לזיהום בקו הייצור של אבקת חלב של תנובה. החשד עלה בעקבות מציאת שק אבקה מזוהם במפעל השוקולד של שטראוס אך כיוון שהמפעל עצמו היה מזוהם לא היה ברור מה זיהם את מה.
הבוקר נמצאה בדיקה חיובית לסלמונלה בתנובה אך מתאריך ייצור אחר לגמרי מזה שנמצא במפעל שטראוס.
לפי תנובה, כל האצוות של אבקת חלב תנובה שהתגלו כמזוהמות בשטראוס נבדקו אחרי כן בתנובה (ארבע דגימות שונות) והתגלו כנקיות במפעל תנובה. תנובה גם בדקה אותן בעצמה.
לפי החברה, נעשו עשרות רבות של בדיקות לאורך כל התקופה ומשטחי עבודה רבים של ציוד תהליכי. כל הבדיקות יצאו תקינות.
לשאלה איך כן התגלתה אצווה נגועה אין לתנובה תשובה. החברה מעבירה את החלב שלה חמש בדיקות פיסטור ואת מוצריה מעבירה לכאורה בדיקות אינדיקטיביות ובדיקות סקר. יחד עם זאת כמו רוב החברות, תנובה לא בודקת כל מוצר ומוצר וזיהום עלול לקרות ולהתפספס כך.
לפי משרד הבריאות, בדיקות של מוצרים סופיים שהשתמשו באבקת החלב כחומר גלם יצאו עד כה תקינים וללא זיהום.
עוד מסר משרד הבריאות כי ערך עשרות רבות של בדיקות במעבדות שונות על מנת לוודא את היקף הזיהום. יצוין כי בדיקות סביבתיות עדכניות במפעל תנובה נמצאו תקינות. משרד הבריאות אף הודיע כי הוא ממשיך בחקירה מול מפעלים שקיבלו את האצוות בתקופה זו.
בנוסף הנחה משרד הבריאות את המוסדות המקבלים אבקת חלב לא להשתמש במוצר כמקדם ביטחון עד לסיום התחקיר.