כשנה וחצי אחרי מעצרו המתוקשר, בין השאר בחשד להונאת משקיעי קריפטו בהיקף של מאות מיליוני דולרים, משה חוגג חוזר לעסקי המטבעות הדיגיטליים. בשבוע החולף הוביל וארגן חוגג כנס במרקש שבמרוקו לקידום חברת קריפטו חדשה בשם "Tomi". לדברי גורם הקשור לכנס, נכחו בו גם בעלי פסגות רני צים, אשר הסכים רק לומר בשיחה עם "כלכליסט" שהוא "מטייל במרקש", ובעלי בית"ר ירושלים ברק אברמוב, שרכש לאחרונה מחוגג את קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים ומסר בתגובה: "אני לא מדבר עם התקשורת".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
עד תחילת הכנס, שהתקיים בין יום שני ליום רביעי בשבוע שעבר, נעשה מאמץ מצידו של חוגג להצניע את הקשר שלו לאירוע, והוא נמנע מלקדם אותו תקשורתית, כמו גם מלחשוף את הקשר שלו למטבע. זאת, בשונה מדפוס פעילותו לפני הסתבכותו הפלילית, כאשר שיווק את פרויקטי הקריפטו הקודמים באמצעות דמויות מוכרות היטב כמו ליונל מסי, לאונרדו דיקפריו, סרינה וויליאמס, טובי מגווייר ולאנס ארמסטרונג.
1 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג
(צילום: עוז מועלם)
בפרסומים לכנס במרקש ובאתר הרישום אליו, שמו של חוגג לא הוזכר, וגם לא שמותיהם של שותפיו למיזם. ניסיונות לשוחח עמו או עם אנשיו לגבי הפרויקט והכנס נענו בשלילה. עם זאת, בהתכתבות עם מנהל מלון רויאל מנסור במרקש, הוא אישר שמארגן האירוע שנערך במלון היוקרה הוא משה חוגג. רק בתום הכנס, ביום רביעי בערב, הצהיר חוגג לראשונה שהוא קשור לפרויקט, כשצייץ בטוויטר: "אני נרגש מאוד להיות חלק מהפרויקט החשוב ביותר שראיתי מאז האתריום - טומי". בציוץ מקביל, בעמוד הטוויטר של טומי, נחשפו ארבעה מבין שמונת מייסדיו, ביניהם חוגג.
מבדיקת "כלכליסט" עולה שמאחר ועדיין מוטל על חוגג צו עיכוב יציאה מהארץ, כחלק מהתנאים המגבילים שהוטלו עליו מאז שחרורו ממעצר, הוא ביקש ביטול זמני של הצו לטובת היציאה לחו"ל. המדינה הסכימה ובית המשפט אישר לחוגג את ביטול עיכוב היציאה מהארץ בין ה-27 במאי ל-13 ביוני. כך גם נעשה במועדים קודמים שבהם חוגג ביקש לצאת לחו"ל.
בריאיון שהעניק חוגג לעיתון מקומי במרקש בשבוע שעבר, בו הוא מזוהה כמנכ"ל החברה, ציין כי מייסדי טומי הזרימו 10 מיליון דולר מהונם הפרטי. לא התקבלה תגובה מחוגג אם הוא מנכ"ל החברה.
נראה כי חוגג עובד על הפרויקט במשך חודשים ארוכים, והוא קשור באופן שטיבו אינו ברור למועדון כדורגל חדש בשם "טומי תל אביב". המועדון נרשם כעמותה ביוני 2022, בעוד שהתייחסות לפרויקט ניתן למצוא באותו הקיץ בשורה של ריאיונות שהעניק אדם בשם אברהם פיחה, שזיהה עצמו כמייסד-שותף וכמנכ"ל טומי. שני מייסדי המועדון הם לירן כהן, ששיחק עם חוגג בעונה שעברה במועדון "המכתש גבעתיים" בליגה ג', וזוהר חוגג, מקורבו של חוגג.
בספטמבר, פורסם שחוגג חתם כשחקן במועדון שמשחק בליגה ג'. מאז הוא משחק בקבוצה. כיום, בעמוד המועדון באתר ההתאחדות לכדורגל, כתובת אתר האינטרנט של המועדון מפנה לאתר פרויקט הקריפטו Tomi.com בלבד. לא ברור איזה פרויקט קם קודם ומחוגג לא התקבלה תגובה מה הקשר ביניהם ומתי הוקמו. בדצמבר 2022 יצאה הודעה לעיתונות לקידום גיוס כספים לפרויקט, תוך ששמונת מייסדיו שומרים על אנונימיות.
באתר הפרויקט מצוין כי לחברה יש שמונה משרדים ברחבי העולם, כולל בישראל, מלבד המשרד המרכזי בניו יורק, וכי "שימוש בשמותינו יכול להועיל במובנים רבים, אך יכול גם לסכן את ערכי הליבה של הפרויקט. אנחנו מאמינים שסאטושי נקאמוטו (ממציא הביטקוין - ע.ק, ו.א) בחר להיות אנונימי כי הוא רצה שאנשים ישפטו את היצירה ולא את היוצר, ואנחנו חושבים שהוא צדק בכך". בהודעה לעיתונות צוין כי הפרויקט "ממומן לחלוטין על ידי מייסדיו". ב-15 בינואר יצא הפרויקט להנפקת אסימונים ראשונית (ICO) במחיר 15 סנט כל אחד.
עם ההודעה על הגיוס, במרץ 2023, זינק האסימון למחיר של 4.2 דולר. כיום האסימון נסחר לפי שווי של 4.9 דולר, ושווי שוק של כ-190 מיליון דולר. בשיאו בשבוע שעבר, עם חשיפת מייסדיו במרוקו מחירו זינק ל-6.6 דולר. המטבע נסחר במספר מצומצם של בורסות קריפטו, ואינו בשימוש רחב. הוא מוחזק על ידי כ-9,300 ארנקים, עם כ-40 מיליון מטבעות במסחר, מתוך היצע של 112 מיליון מטבעות. 10% מהמחזיקים במטבע הם בעלי 66% מכל המטבעות הנסחרים.
ב-21 במרץ יצאה הודעה לעיתונות לפיה טומי גייסה 40 מיליון דולר בסבב בהובלת DWF Labs ובהשתתפות Ticker קפיטל, Piha Equities והמשקיע היפני קוז'י הירוקדו, שלכאורה הפסיד כ-38 מיליון דולר בקריסת צלזיוס הישראלית. החברה הסינגפורית DWF Labs החלה לעשות לעצמה שם בחודשים האחרונים כמשקיעה במספר פרויקטים בשוק הקריפטו, אך תחקיר של מגזין CoinDesk שפורסם באפריל, מצא כי היא למעשה לא משקיעה הון באותן חברות או פרויקטים, אלא רוכשת אסימונים מונפקים של פרויקטים קיימים, בהנחה על מחיר השוק, במטרה לתמוך בפרויקט.
בשיחה עם המגזין איששו בחברה את הטענה: "כשאנחנו משתמשים במילה 'השקעה', הדבר הכי חשוב בעינינו הוא שאם אנחנו רוכשים את האסימונים והם משתמשים בכספים להמשך פיתוח, זו השקעה", אמר סטפנו ורג'יל, שותף בחברה. באתרה, משווקת עצמה DWF כמי שמסייעת להגביר את נזילות ונפח המסחר של אסימונים בפרויקטים וכמי שתסייע בטיפול בשיווק ומדיה. מנציגיו של חוגג לא התקבלה תגובה האם מדובר בגיוס הון או מכירת אסימונים. Piha Equities נוסדה ב-2015 ורשומה בברוקלין. בהודעה לעיתונות נמסר מהחברה כי הם "נרגשים להצטרף למשפחת טומי ולתמוך בגישה החדשנית שלה לממשל אינטרנט".
לפי "הנייר הלבן" באתר טומי, הפרויקט נועד לשמש אלטרנטיבה מבוזרת לאינטרנט "המצונזר או הנשלט על ידי רגולציה ממשלתית או כוח תאגידי, או שניהם". מטרת טומי היא להשיב למשתמשי אינטרנט בעלות על הנתונים שלהם, חופש דיבור, מידע וקניין, באמצעות ניהול הרשת על בסיס רשת הבלוקצ'יין וניהול הפרוטוקולים עליה על ידי קהילה (או ארגון מבוזר המכונה DAO). עוד מצוין במסמך הראשוני כי לפרויקט קיים צוות מייסד, שמחזיק שליטה בפרויקט למשך ארבע שנים לפחות. הצוות יפוצה על פעילותו לאחר הנפקת האסימונים. 18% מהאסימונים יוקצו לצוות המייסד, 7% נוספים למשקיעים מוקדמים, 33% נוספים לצוות הליבה, המפתחים והמשווקים, ו-42% מהאסימונים לציבור.
חוגג, בעל השליטה בקרן סינגולריטים, נעצר על ידי המשטרה בנובמבר 2021 בפרשת "המשחק הגדול", ביחד עם בעלי מניות נוספים לשעבר ונושאי משרה בקרן. זאת, בחשד להלבנת הון, עבירות מס, קשירת קשר לפשע, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ורישום כוזב במסמכי תאגיד. לחוגג עצמו יוחסו בנוסף עבירות מין, סמים ומוסר חמורות.
על פי חשד המשטרה, הוא גייס מאות מיליוני דולרים למיזמי קריפטו תוך מצגי שווא, כאשר ביחד עם אחרים גנב לכיסו חלק מהכספים. חוגג, שהכחיש את החשדות נגדו, שהה במעצר חודש ובהמשך שוחרר למעצר בית, אותו סיים לאחר שהפקיד ערבויות אישיות גבוהות מההלוואות שלקח. כיום הוא משוחרר בתנאים מגבילים, ביניהם צו עיכוב יציאה מהארץ (הוא נדרש לבקש אישור מראש לנסיעות ודירת הוריו ניתנת כבטוחה למדינה להבטחת שובו), איסור יצירת קשר עם המעורבים בפרשה, ערבויות כספיות, תפיסת חשבונות בנק, מטבעות דיגיטליים, מכוניות יוקרה ועוד.
התיק ממתין להחלטה לגבי הגשת כתב אישום. חוגג, מבחינתו, מרגיש שנעשה לו עוול בפרשה, בין השאר מצד התקשורת, ומעדיף לשמור מרחק ממנה.