בלעדי: "מרכז השליטה האזרחי למלחמה", היחידה המיוחדת שהוקמה בקול תרועה, בליווי מסיבות עיתונאים, על ידי ראש הממשלה ושר האוצר, לניהול האזרחי של המלחמה, בראשות פרויקטור מיוחד - פוזר בשקט וללא כל הודעה רשמית על כך. העובדים המעטים שכבר גויסו ל"משימה" הועזבו, ו-10 מיליון שקל שהושקעו ביחידה בוזבזו לריק. כך נודע ל-ynet. הפרויקטור טל בסכס התפטר לפני שבועות אחדים, כאשר התברר לו שאין לגוף החדש שום סמכויות ותפקיד ממשי שקשור לניהול האזרחי בהקשר למלחמה.
ימים אחדים לאחר פרוץ המלחמה, באמצע חודש אוקטובר, החליטו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקים את המרכז לאחר שמבקר המדינה קבע שהטיפול בעורף נכשל. לכן הוחלט למנות פרויקטור מיוחד לניהול היחידה החדשה. תחילה הוחלט למנות לתפקיד את אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר, וגם נציב הכבאות הראשי לשעבר, דדי שמחי, היה מועמד.
נתניהו סמוטריץ'

כעבור ימים אחדים מונה לתפקיד במפתיע מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, אולם משהבין שמדובר בתפקיד חסר כל משמעות אמיתית ולאחר שמנהלת רשות החברות דאז, מיכל רוזנבוים, הבהירה כי מדובר במינוי בלתי הגיוני, שכן לא יתכן שמנכ"ל חברת ענק כמו חברת החשמל ימונה גם לפרויקטור הלאומי – הודיע שפיגלר בתוך ימים ספורים כי לא יסכים להתמנות לפרוייקטור הלאומי האזרחי החדש.
בעקבות זאת מונה על ידי שר האוצר, אחרי חיפושים קדחתניים אחר מועמד מתאים, לפרויקטור מנכ"ל חברת המתנ"סים, טל בסכס. המינוי החדש לווה בשורה של מסיבות עיתונאים, הצגת הפרויקטור החדש לציבור במפגש מיוחד עם עיתונאים, ובפרסום הודעות "חגיגיות" על הקמת היחידה החדשה. בעקבות זאת אף הוצאו תוך שבועות אחדים, כפי שפורסם ב-ynet, שלושה מכרזים לאיוש תפקידים בכירים ביחידת הפרויקטור ואף נבחרו כבר שני מועמדים לתפקיד, שהחלו בעבודתם בשכר גבוה של עובדי מדינה בכירים.
1 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
התפטר תוך פחות משלושה חודשים בתפקיד הפרויקטור. טל בסכס
(צילום: דנה קופל)

הגוף החדש שאמור היה להיות "גוף על משרדי שנועד לתכלל ולנתב את עבודת משרדי הממשלה בצד האזרחי של המלחמה" החל בעבודתו, אולם שום גורם לא התייחס אליו ברצינות ולמעשה היחידה החדשה הייתה נטולת כל סמכויות ומעמד. חדרים שהוקצו לגוף החדש במשרד האוצר נותרו רוב שעות היממה שוממים ואיש במשרד לא הבין מהו בדיוק תפקידו של הפרויקטור. "אין לנו מושג על מה בדיוק הוא אחראי ומה עבודתו. מדובר באיש רציני וטוב, שניהל כמה פגישות וישיבות ראשונות, אולם אין לו שום תפקיד בעצם במלחמה הזאת", אמר ל-ynet גורם בכיר במשרד האוצר.
תחילה דובר שיוקצו לגוף החדש 15 מיליארד שקל, אולם משהוקמה מנהלת התקומה, התקציבים הגדולים הובטחו לה, בעוד שלפרויקטור הוקצו בקושי 10 מיליון שקל. כעבור פחות משלושה חודשים הבין סופית טל בסכס כי אין לו כל סמכויות והודיע על התפטרותו ב-21 בינואר השנה. שר האוצר סמוטריץ' פרסם בעקבות זאת הודעה שבה קיבל את התפטרות בסכס ואמר:"אני מודה לו על ההתגייסות והעבודה המאומצת". גורם באוצר אמר ל-ynet בעקבות זאת כי "כולם פה תמהו מה הייתה העבודה המאומצת, הממשלה לא נתנה לאיש הזה שום סמכויות ועבודה".
כעת כאמור פוזרה היחידה כולה, תוך כדי תהליך של גיוס שישה עובדים. שני עובדיה שכבר גויסו נאלצו להתפטר והועברו ליחידות ממשלתיות אחרות. החדר שהוקצה במשרד האוצר ללשכתו של טל בסכס והיה בעבר חדרו של אחד מיועציו הבכירים של שר האוצר סמוטריץ' – נותר עומד בשיממונו.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "למרכז השליטה האזרחי אושרו על ידי נציבות שירות המדינה שש משרות, לא כולל משרתו של טל בסכס. במשרה אחת נקלטה עובדת ומיד עם קליטתה היא ביקשה לחזור למשרדה הקודם. משרה שנייה אוישה על ידי עובד שביקש לסיים את העסקתו בעקבות התפטרותו של טל בסכס. ארבע המשרות האחרות טרם אוישו במועד התפטרותו של בסכס".