יממה לאחר שאסם הודיעה לרשתות על עליית מחירים של 3%-7% ומתוך חשש שהדבר יוביל לעליית מחירים בשוק המזון כולו, בוועדת הכלכלה אמרו שבקרוב יתקיים דיון דחוף בנושא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יקר פה בגלל הזנחת תשתיות ושירותים של שנים, שכר נמוך והיעדר דיור נגיש, אך גם ליוקר המחיה חלק משמעותי בחיים הקשים בישראל. אסור לנו להעמיק את המצב הזה. הציבור הישראלי לא עומד יותר בנטל החיים כאן. חייבים לבלום את כוח המונופולים מול האזרחים ולהציל את מעמד הביניים שנמצא תחת קריסה", אמרה ח"כ נעמה לזימי (העבודה), חברת ועדת הכספים.
1 צפייה בגלריה
כנס חדשנות אסם נסטלה חטיפים חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
כנס חדשנות אסם נסטלה חטיפים חדשנות ביונד מיט בשר טבעוני חקלאות חכמה סיכונים סיכון אוטומציה אגרונומיה
מוצרים של אסם בסופרמרקט
(צילום: shutterstock)
לזימי, אשר דרשה לקיים דיון מהיר בוועדת הכלכלה בנושא, הוסיפה: "אני תוהה מה יעשו הממשלה והאוצר על מנת לבלום את עליית המחירים הצפויה, בפרט לאחר ההודעה של חברת 'אסם', שתעניק, לפי החשש, לספקים נוספים לגיטימציה לעלות את מחירי מוצריהן".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, אמר גם הוא כי "נעמוד על כך שכל הגופים הרלוונטים עושים עבודתם - המועצה לצרכנות, הרשות להגנת הצרכן וכמובן רשות התחרות שנדרשת להפעיל את כל הסמכויות שקיבלה מהמחוקק - החל מחקירות ועד קנסות וכתבי אישום במידה ויידרש. כל הצהרה פומבית שכזו של העלאת מחירים צריכה להיבחן לעומק ולוודא שאינה פתיחה של תזמורת באותו ענף להעלאת מחירים.
"אסם סיפרה כי העליות במחירים הן בעקבות שינויי שוק כדוגמת עלויות השינוע בשוק. נכון, יש שינויים במחירי השוק, ובכל זאת, היצרניות באחוזי רווח עצומים והן יכולות ונדרשות לגלות הוגנות כלפי הצרכנים שלהם", הוא אמר.
ביטון הוסיף והתייחס גם לאחריות של הצרכן למנוע את עליית המחירים: "מחאת הקוטג' של שנת 2011 הוכיחה שלצרכנים כוח עצום, זו צריכה להיות בחירה צרכנית נרחבת לא לתת יד להעלאת מחירים. אם הציבור מראה את כוחו - החברות היצרניות וגם רשתות השיווק מורידות מחירים ועדיין מרוויחות".

"כמעט 50% מהמוצרים במינימרקט זה של אסם"

בהקשר ישיר לכך, מוטי ממיה, בעלים של מינימרקט בגבעתיים, סיפר הבוקר לאולפן ynet על ההשלכות הצפויות של עליות המחירים. "כמעט 50% מהמוצרים במינימרקט זה של אסם. עליית מחירים של 7% זה מאוד משמעותי.
"אני חושב שהצרכנים יפחיתו מאוד מהקניות ויחפשו דברים זולים יותר. 7% פה, עוד חמישה שקלים. שם, עוד שני שקלים, עוד שקל וחצי, זה כסף, זה משמעותי", הוסיף ממיה.
ומה לגבי תחליפים? "יש פסטות, דברים של סוגת ושל ברליה וכל מיני חברות, אבל אסם חברה מאוד גדולה. אם למישהו אין אסם (בחנות) הוא לא יכול להתקיים".
באשר להשלכות על בעלי העסקים, טוען ממיה: "דבר ראשון הם בטח יורידו את המבצעים שנתנו לנו ויעלו את המחיר. לדוגמה אם היינו מוכרים 3 במבה ב-11, יגידו לנו או 3 ב-14 או שתורידו את ההנחה בכלל ותמכרו רגיל. זו פגיעה משמעותית במכירות. אנשים אומרים שאנחנו גונבים אותם כל הזמן, הם לא מבינים שאותנו מעלים כל פעם פה 10 אגורות ושם 15 אגורות. אנחנו לפעמים סופגים את זה, אבל עכשיו לא יהיה אפשר לעצור את זה".
ממיה מוסיף, כי לדעתו עליות המחירים לא יגמרו באסם. "הבאים בתור לדעתי זה שטראוס, בגדול, וגם תנובה, יוניליוור ואחרים".