במשרד האוצר, שם הציגו לפני 10 ימים מתווה פיצוי לעסקים שזכה לביקורת חריפה, עוד עובדים על תוכנית משופרת לסיוע לעסקים ולאזרחים, כפי שפורסם אתמול ב-ynet, אך בינתיים עסקים רבים נמצאים בחוסר וודאות מוחלט - שלושה שבועות אחרי תחילת המלחמה.
על הרקע הזה, עמותה שנקראת התאגדות העסקים בישראל, המאגדת לטענתה אלפי עסקים קטנים, פתחה היום (א') בקמפיין חוצות וברשתות החברתיות נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ', כאשר כותרת הקמפיין היא: "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
המתווה, לדברי ההתאגדות, אינו מספק מענה ראוי לעסקים הקטנים והבינוניים שספגו נזקים משמעותיים במהלך מלחמת חרבות ברזל.
1 צפייה בגלריה
קמפיין "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס"
קמפיין "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס"
קמפיין "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס"
(צילום: יח"צ)

יו"ר ומייסדת התאגדות העסקים בישראל, דקלה אבוטבול, אמרה כי "אנו קוראים לשר האוצר להתעורר או להתפטר. אתה מחריב את הכלכלה, אתה מחריב את המדינה. שר האוצר לא משתף פעולה עם שר הכלכלה. בעלי העסקים יקבלו בממוצע פיצוי של 5,000 שקל".
לדבריה, "זה מתחיל להראות כאילו שר האוצר קיבל הנחיה למוטט את הכלכלה ולגרור רגליים. אין שום סיכוי ששלושה שבועות אל תוך המלחמה אנחנו ללא מתווה. אין הסבר מדוע עסקים בעוטף עזה לא קיבלו פיצויים עד כה".
לדבריה, לפי המתווה שיזם שר האוצר ישולמו לבעלי העסקים סכומים זעומים שאפילו לא יכסו את התשלומים עבור העסק. "אם לא יהיה מתווה פיצויים יציב לעסקים, כל בעלי העסקים ישלחו את העובדים לחל"ת ופיטורים. הכלכלה צפויה ליפול אם שר האוצר לא יתעורר".
יוזמי הקמפיין ציינו, כי מתווה הפיצויים הראשוני שהציג השר סמוטריץ' ב-19 בחודש, מפצה עסקים עד 18% מההוצאות הקבועות שלהם. זאת, בעוד שיש עסקים רבים שניזוקו בעקבות המלחמה, נשרפו, הושחתו, נפגעו מרקטות ועוד. "המתווה אינו ריאלי, בזמן שהעסקים הקטנים והבינוניים קורסים והבנקים סגרו להם את החשבונות".
בעקבות הקמפיין הודיעו בכירים במשק כי אין להם כל קשר ליוזמה והם מתנגדים לה. נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר: "אני מדגיש באופן מלא ומוחלט כי לאיגוד לשכות המסחר אין שום קשר, בשום צורה שהיא, למודעות שהופצו נגד שר האוצר אישית בכל הנוגע לעיצוב התוכנית הכלכלית".
נשיאות המעסיקים והעסקים, הכוללת את התאחדות התעשיינים, התאחדות הקבלנים והתאחדויות נוספות, הודיעה גם כן כי "אנו מתנגדים לקמפיין אישי נגד שר האוצר בתקופת המלחמה. אנו נגד השקת קמפיינים אישיים והשיח צריך להישאר מקצועי וענייני ולא להוביל לפילוג".