בעולם מזהירים כי בהמשך השנה צפויים נתונים כלכליים טובים פחות, ואף ניצני מיתון, אבל כבר היום (חמישי) מתברר שברבעון הראשון של השנה המצב בישראל היה פחות טוב משצפו תחילה.
אומדן חדש, השני השנה, של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) על אודות המשק הישראלי מצביע על החמרה בירידה בתוצר המקומי הגולמי ברבעון הראשון ב-1.9%, לעומת נתוני האומדן שפורסם בחודש שעבר, ולפיו הצמיחה בישראל הייתה בנסיגה של 1.6% בלבד. יצוין שהתוצר המקומי הגולמי לנפש רשם ירידה משמעותית יותר של 3.5% בשל הגידול באוכלוסייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
על פי כלכלנים, נהוג לטעון כי שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית מעידים על תחילתו של מיתון, אולם לפי שעה אין עדיין נתונים על הרבעון השני של השנה, שיסתיים בעוד שבועיים, אך ההערכות הן שהצמיחה בו לא תהיה שלילית, זאת כיוון שעיקר הירידה בתמ"ג הייתה ברבעון הראשון, כאשר זן האומיקרון גרם למאות אלפי עובדים להיות ימים אחדים בבידוד בביתם, מה שגרם בין השאר לירידה בפעילות במשק.
מהנתונים שפרסמה היום הלמ"ס עולה כי הירידה בתמ"ג ללא מיסים על היבוא אף גבוהה יותר - מינוס של 3.2%, בעוד שהתמ"ג במגזר העסקי ירד רק ב-1.7%. הגורם שהביא לצמיחה הגבוהה בשנת 2021, שהגיעה אף ל-8.2% ברבעון האחרון, הצריכה הפרטית, רשם ירידה משמעותית ברבעון הראשון של השנה בשיעור של 1.5%. הירידה בהוצאה הציבורית, עם גמר רוב התמיכה של הממשלה במשק בשל נגיף הקורונה, הייתה גבוהה בהרבה, בשיעור של 7.6%. ביצוא נרשמה ירידה מדאיגה למדי בשיעור של 7%, לאחר עליה ברובה של השנה החולפת.
יחד עם זאת, נרשמה עלייה גבוהה במיוחד בייבוא הסחורות והשירותים בשיעור של 17.9%, עוד לפני פתיחת הייבוא לתחרות מלאה. גם בהשקעות בנכסים נרשמה עלייה (2.1%).
בהשוואה של הרבעון הראשון של 2022 לרבעון הראשון של 2021, שבחלקו היה סגר כמעט מלא בארץ, הרבעון השנה משקף עליה בתמ"ג ב-8.9%, ובתמ"ג העסקי אף ב-10.5%. ההוצאה לצריכה הפרטית הייתה גבוה בינואר עד מרץ השנה ב-13% בהשוואה לחודשים הללו בשנת 2021, בעת הסגר.
לעומת הרבעון הראשון של 2021, הייתה עלייה ברבעון הראשון של 2022 ב-10.6% בהשקעות בנכסים, עלייה של 9.6% ביצוא ועלייה של 18.8% ביבוא הסחורות והשירותים.
עוד נתון מעניין בדוח הוא שההוצאה לנפש למוצרים בני קיימא (מכוניות, מקררים, מכונות כביסה וכדומה) עלתה ברבעון הראשון ב-16.3% בחישוב שנתי, בעוד שההוצאה על הלבשה, הנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים, ירדה ברבעון הראשון ב-6.2%.

הסברים: מהו בעצם תוצר מקומי גולמי ומהי צמיחה?

התמ"ג (תוצר מקומי גולמי). הקיצור שבו משתמשים, מבטא את סל כל הסחורות והשירותים המופקים בתקופת זמן מסוימת - שנה, רבעון, חודש - במשק של מדינה, למשל ישראל. לכך יש להוסיף את כל ההכנסות של גורמי הייצור המקומיים הפועלים מחוץ למדינת ישראל, אך להפחית את ההכנסות של גורמי ייצור חיצוניים שעובדים במשק, כמו למשל עובדים זרים.
אם מחלקים את התוצר המקומי הגולמי במספר האנשים שחיים במדינה, מתקבל הנתון של תמ"ג לנפש, שמצביע על רמת החיים באותה מדינה. ככל שהתמ"ג לנפש גבוה יותר כך המשק איתן יותר והאזרחים חיים ברמה גבוהה יותר.
צמיחה כלכלית היא גידול האפשרויות של משק לצריכה או לייצור מוצרים. הצמיחה מתארת את כלל הביצועים של ענפי המשק לעומת תקופה קודמת, שנה קודמת, רבעון קודם. צמיחה אפשר לחשב למדינה, לענף מסוים, לתעשייה, או לחברה מסוימת. כאשר הצמיחה עולה ואף מזנקת - מצב המשק משתפר ומצבם הכלכלי של האזרחים טוב יותר. צמיחה שלילית מבהירה כי בישראל מייצרים פחות, צורכים פחות ומייצאים פחות. וזה יכול לסמן על כיוון רע, כיוון שאם מייצרים פחות, כיוון שצורכים פחות, צריך פחות עובדים במפעלים ובחברות.
פורסם לראשונה: 12:58, 16.06.22