1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דחתה לאחרונה ערר שהגישה מועצה מקומית מזכרת בתיה נגד אישור תוכנית ההתחדשות העירונית "מתחם אליהו" שבשטחה. חברי הוועדה בראשות נציג משרד המשפטים מורן בראון קבעו פה אחד שמדובר בתוכנית איכותית וראויה, ושאין מקום להורות על שינויה או על החזרתה לבחינה נוספת.
התוכנית מבקשת להרוס 20 מבני מגורים ישנים במרכז מזכרת בתיה, שבהם 318 יחידות דיור, לטובת בניית בניינים חדשים בני שש עד תשע קומות שיכילו 1,196 יחידות דיור וחניות תת-קרקעיות. היא הופקדה לפני שנה מבלי שהמועצה המקומית הגישה התנגדות. במרץ האחרון החליטה ועדת המשנה להתנגדויות לתת תוקף לתוכנית בתנאים.
אלא שבשלב מסוים גילתה המועצה המקומית, לטענתה, שאין צורך בבנייה כה צפופה כדי שהפרויקט כולו יהיה רווחי. לפיכך, בערר שהגישה היא טענה שניתן לקיים את חידוש המתחם בצפיפות נמוכה יותר ועם פחות קומות. היא טענה שבניית רבי-קומות במתחם שמכיל כיום מבנים נמוכים וצמודי קרקע תהיה חריגה בנוף. היא הוסיפה שיש לבחון שוב את היבטי התחבורה על מנת למנוע עומסים חריגים.
מנגד טענו הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז מרכז והרשות להתחדשות עירונית, שלשיקול הכלכלי אין משקל מכריע בקידום הפרויקט. בפן התחבורתי נטען כי לתוכנית תהיה אמנם השפעה כלשהי על צפיפות התנועה באזור, אלא שלא מדובר בעניין חריג הדורש התייחסות מיוחדת.
עו"ד ג'ני ריינדוביץעו"ד ג'ני ריינדוביץצילום: מריה ויסמן
חברי הוועדה חידדו בפני המועצה המקומית כי השיקול המכריע בקידום תוכניות להתחדשות עירונית הוא זה התכנוני, לא הכלכלי: "השיקול הכלכלי, שכבודו במקומו אכן מונח, ודאי אינו חזות הכול בהליך התכנון ואיננו כזה אף בסיטואציה של תוכנית להתחדשות עירונית. משכך לא ניתן לקבל את הלך הטיעון העקרוני של העוררת שמהותו מתן משקל יתר לשיקול הכלכלי של התוכנית, אם לא משקל מכריע".
ואכן, מבחינת השיקול התכנוני קבעו חברי הוועדה שמדובר בתוכנית ראויה. לדבריהם, גם המועצה המקומית – כשותפה מלאה לגיבוש התוכנית – לא כופרת בכך. הם דחו את טענת המועצה שלפיה מדובר בבנייה חריגה בנוף. לדבריהם הגבלת בנייה לגובה של תשע קומות משתלבת היטב בסביבה. בתמונה הכוללת נקבע שהן מבחינת כמות יחידות הדיור והן מבחינת מספר הקומות, מדובר בתוכנית מיטיבה ומוצדקת.
חברי הוועדה דחו אף את הטענות בהקשר התחבורתי. לדבריהם המועצה לא הציגה חוות דעת רשמית המוכיחה שהתוכנית תקשה על חיי התושבים באזור מבחינת עומסי תנועה, אלא נסמכה על התנגדויות כלליות של התושבים, וזאת אין לקבל.
חברי הוועדה סיכמו שהתוכנית איכותית וראויה שמאזנת בין הצורך של פינוי ובינוי באזור ובין מדיניות התכנון העדכנית, תוך ביצוע התאמה לצורכי ואופי היישוב. לפיכך, הם דחו את הערר ונתנו אור ירוק לביצוע התוכנית.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ מועצה מקומית מזכרת-בתיה: עו"ד עפר שפיר • ב"כ הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז: עו"ד ניצן בן ארויה • ב"כ הרשות להתחדשות עירונית: עו"ד איריס פרנקל כהן • ב"כ אפריקה ישראל מגורים: עו"ד טלי סלטון ישועה ועו"ד רונית אשד • עו"ד ג'ני ריינדוביץ עוסקת בתמ"א 38 • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין