אחרי כלכלנים, משפטנים, פוליטיקאים ובכירים בהווה ובעבר במשק הישראלי, 30 נספחים כלכליים לשעבר של מדינת ישראל מצטרפים לקריאה נגד המהפכה המשפטית. "אנו מביטים בדאגה עמוקה על הרפורמה במערכת המשפט שמובילה הממשלה, מביטים בחשש על יוזמות לחוקים נוספים, המעמידים בספק את היותה של ישראל מדינה דמוקרטית", כתבו במכתב ששלחו הנספחים לשעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר החוץ אלי כהן ולשר הכלכלה ניר ברקת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הנספחים הכלכליים שירתו בעשורים האחרונים כנציגים הכלכליים הבכירים של מדינת ישראל במרכזי העסקים, הסחר וההשקעות ברחבי העולם וכן בתפקידים בכירים שונים במינהל סחר חוץ וביחידות שונות של משרד הכלכלה והתעשייה.
1 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו עם גילי עובדיה, הנספח המסחרי לחוף המערבי-ארה"ב לשעבר
רה"מ נתניהו עם גילי עובדיה, הנספח המסחרי לחוף המערבי-ארה"ב לשעבר
רה"מ נתניהו עם גילי עובדיה, הנספח המסחרי לחוף המערבי-ארה"ב לשעבר
למעשה, המסר של הנספחים הכלכליים במכתב הוא: אנחנו ייצגנו את המדינה במשך שנים במקומות בהם מערכת המשפט כפופה לשלטון ואינה עצמאית. ראינו מה זה עושה לכלכלה. עסקים עושים עם אנשים, ובעיקר עם אנשים שחולקים עולם ערכים דומה המאפשר יצירת אמון. צעדי החקיקה המהירים והלא מאוזנים יוצרים פער ערכי גדול בין ישראל לקהילה העסקית הבינלאומית שאנו רוצים, וחייבים, להיות חלק ממנה.
>> לקריאת מכתב הנספחים המלא לחצו כאן
במכתב עוד נטען כי "אנו יודעים, לאחר ניסיון של עשרות שנים במרכזי הסחר הגלובליים, כי מערכת משפט עצמאית היא קריטית לקיומה של כלכלה בריאה ומשגשגת. זאת ועוד - מערכת משפט יציבה וחזקה מספקת ודאות לחברות עסקיות ולמשקיעים והיא מיסודות הסכמי הסחר עליהם חתומה ישראל ביחד עם שאר מדינות העולם. איזון בין הרשויות הוא מרכיב קריטי בהמשך שילובה ופריחתה של ישראל בעולם ולצמיחה כלכלית בת קיימא וארוכת טווח שכל כך חשובה לישראל".
עוד כתבו הנספחים לשעבר, כי "אנו קוראים לכם לפעול מתוך אחריות ומחויבות לכלכלתה של ישראל- לעצור את סבב החקיקה הנוכחי, לפתוח ברב שיח חוצה מגזרים ולהגיע להבנות נרחבות בין כל חלקי הציבור, על מנת לאפשר את המשך פריחתה של אומת הסטארטאפ והמשך שלטון החוק במדינת ישראל לטובת כל אזרחיה, וכלכלתה".
בין החותמים על המכתב: נספחים כלכליים ששירתו בארה"ב, בריטניה, ויטנאם, סין, הודו, מקסיקו, יפן, ספרד, תאילנד, אוסטרליה, שוויץ, צרפת, הולנד, גרמניה, סינגפור, יוון, דרום קוריאה, ברזיל ודרום אפריקה, ובהם גם בעלה לשעבר של שרת ההסברה של ממשלת נתניהו, גלית דיסטל אטבריאן, עודד דיסטל - ששימש בעבר כנספח הכלכלי של ישראל ביוון.
דיסטל אמר בשיחה ynet כי "חשוב לנו להאיר את הזוית הספציפית שלנו כאנשים שהיו אמונים על קידום התעשייה הישראלית ברחבי העולם. במשך שנים ישראל הייתה 'מוצר' לא קל לשיווק. בעמל רב של כל הגורמים הרלוונטים, ובראש ובראשונה החברות והיזמים הכשרוניים שיש פה, הצלחנו להפוך את ישראל למותג שמדבר חדשנות, יוזמה, טכנולוגיה וקידמה. הבעיה הקשה שאנו מתריעים עליה היא שהשינויים הדרמטיים במערכת המשפט, תקרין גם על המיתוג והתדמית של ישראל בעולם העסקים הבינ"ל. אלה נזקים שיהיה קשה מאוד לשקם אותם".
צפריר אסף, נספח כלכלי לשעבר בוויאטנם ומיוזמי המכתב, סיפר כי "הרגשנו שבגלל הרקע המקצועי שלנו - אנחנו היינו גם שליחי המדינה בחו"ל וגם מחוברים חזק מאוד לעולם העסקי - יש לנו זווית משמעותית על התהליכים שעוברת המדינה ועל ההשלכות של הרפורמה המשפטית המוצעת על היצוא הישראלי וההשקעות הזרות".