כ-400 אלף ישראלים נרשמו עד כה לארנקים הדיגיטליים, וכ-60% מהם - כ-240 אלף צרכנים - משלמים באופן קבוע באמצעות הטלפון הנייד (תשלום בטאפ). כך עולה מנתוני חברת כאל, שבדקה את כלל השוק. רק כ-4% מהעסקאות המבוצעות במסופי כרטיס חכם (הפועלים בטכנולוגיית האבטחה EMV), נעשות באמצעות ארנק דיגיטלי.

לפי נתוני החברה, כ-70% מהמשתמשים בכלל הארנקים הדיגיטליים הם גברים, כלומר 168 אלף גברים לעומת 72 אלף נשים שמשלמות בקופה באמצעות הסלולרי. זאת למרות שגברים מהווים 50% ממחזיקי כרטיסי אשראי באוכלוסייה.
1 צפייה בגלריה
אפל פיי
אפל פיי
ארנק דיגיטלי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הגיל הממוצע של המשתמשים בארנקים דיגיטליים בישראל נמוך בהשוואה לגיל הממוצע של משתמשי כרטיס אשראי: 33 לעומת 42. מגילאי 60 ומעלה השימוש בארנק הדיגיטלי נמוך במיוחד.
ארנקים דיגיטליים הם אפליקציות שמאפשרות תשלום באמצעות הזנה חד פעמית של פרטי כרטיס אשראי (או מספר כרטיסי אשראי) לאפליקציה ואז הצמדת הטלפון הסלולרי או השעון החכם למסוף הקופה, במקום הצמדה או גיהוץ של כרטיס אשראי. בין חברות האשראי והבנקים שמאפשרות תשלום כזה בטאפ באמצעות אפליקציה: לאומי, מקס, כאל, anypay של ישראכרט וביט של בנק הפועלים. אפליקציית התשלומים הפופולרית ביותר כרגע בישראל היא אפל פיי (Apple Pay) ואחריה לפי ההערכות ביט ו-anypay.
עוד נמצא כי כ-71% מהעסקאות הפיזיות המבוצעות במסופי כרטיס חכם (הפועלים בטכנולוגיית האבטחה EMV), מבוצעות בשיטת כרטיס אשראי "ללא מגע", כלומר על-ידי הצמדת כרטיס האשראי למסוף הקופה וביצוע הליך תקשורת באמצעות אנטנה (NFC). רבע מהעסקאות נעשות באמצעות הקלדת קוד סודי. זה קורה כשסכום הקנייה בכרטיס אשראי גבוה מ-300 שקל - בנק ישראל מחייב אז הקלדת קוד סודי במסוף. כאמור, כ-4% מהעסקאות נעשות באמצעות ארנק דיגיטלי - שהתשלום בו לא מצריך הקלדת קוד סודי בשום סכום.
מדובר במספר נמוך יחסית, בעוד שביולי רוב בתי העסק בישראל יחויבו לאפשר תשלום באמצעות הצמדת כרטיס האשראי למסוף הקופה ובכך יאפשרו גם תשלום באמצעות הצמדה של הטלפון הנייד למסוף הקופה.
הכניסה של אפל פיי לישראל, הביאה לעלייה של 1,200% בשימוש בטלפונים כאמצעי תשלום במקום כרטיס אשראי, כך לפי נתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים). כמו כן חלה עלייה של 50% בשימוש בארנקים אלו ביוני לעומת מאי, אבל נראה שרוב הישראלים לא יודעים עדיין שאפשר להשאיר את כרטיס האשראי בבית, או מהססים לשלם כך. חברות האשראי והבנקים מנסים לעודד תשלום כזה באמצעות מתן קופונים והטבות. כאל אף תצא בקמפיין לעידוד מעבר לתשלום בטאפ.
ההיסוס של הישראלים להשתמש בטלפון הנייד במקום כרטיס האשראי, ניכר גם בהבדלים בגובה העסקאות: גובה עסקה ממוצעת בכרטיס אשראי עומד על 160 שקל, בעוד שגובה עסקה ממוצעת באמצעות ארנק דיגיטלי עומד על כ-120 שקל בהשוואה לכ-80 שקל בתשלום באמצעות כרטיס אשראי ללא מגע, וכ-380 שקל באמצעות הזנת קוד סודי. צרכנים משלמים באמצעות ארנקים דיגיטליים בעיקר במסעדות (אם כי לא כולם מאפשרות עדיין תשלום כזה בקופה), סופרמרקטים וחנויות אופנה.