הנאמן של נכסי מייק בן ארי, החשוד בהונאת משקיעים, פנה ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להורות לכמה משקיעים להשיב לקופת הנשייה סך כולל של כמעט 600 אלף דולר, שלטענת הנאמן הועברו אליהם על ידי בן ארי לאחר התפוצצות הפרשה ומהווים לטענתו "העדפת נושים מובהקת".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהבקשה עולה כי הנאמן, עו"ד ליאור דגן, פגש לפני מספר ימים את מייק בן ארי באירופה ובן ארי חתם מולו על תצהירים שבמסגרתם הוא טוען כי העביר את אותם כספים לאותם משקיעים. טענותיו של בן ארי מוכחשות על ידי אותם משקיעים שאף נחקרו על ידי הנאמן. במסגרת הבקשה שהגיש הנאמן, ניתן להבין כיצד התנהל מייק בן ארי מול המשקיעים שלו והיקף החובות העצום שנוצר.
1 צפייה בגלריה
מייק בן ארי
מייק בן ארי
מייק בן ארי
(צילום: חן גור אריה)
הנאמן מציין במסגרת הבקשה כי מייק בן ארי באמצעות תאגידי EGFE ניהל עסק לייעוץ השקעות במרמה במשך שנים רבות. "מייק בן ארי ו-EGFE גייסו כספים מלקוחות, והתיימרו להשקיע כספים אלה בשם הלקוחות בקרן בלו ריבר, אך למעשה מעולם לא השקיע את הכספים. במקום זאת EGFE שלחה ללקוחותיה דוחות חשבון חודשיים או רבעוניים המציגים פעילות מסחרית פיקטיבית, השקעות פקטיביות בקרן בלו ריבר שלא נעשו מעולם, ורווחים פיקטיביים שמעולם לא נוצרו בפועל.
"כאשר לקוחות ביקשו למשוך כסף, EGFE נענתה לבקשות אלה באמצעות העברת כספי השקעות של לקוחות אחרים. בכל 31 בדצמבר של כל שנה, הפיקה EGFE לכל לקוח תדפיס בנקאי מזויף שבו הוצגו היתרות הפיקטיביות המוחזקות עבור כול לקוח בבנק. מדובר בהונאת פונזי רחבת היקף, שנמשכה על פני 15 שנים לפחות, במהלכם נוצרו חובות בהיקף כולל של כ-600 מיליון שקל (כולל הרווחים הפיקטיביים), כתב הנאמן בבקשה".
בראשית אפריל 2021 פתחה רשות ניירות ערך בחקירה פלילית בעניינו של בן ארי. בתחילת חודש מאי 2021 עזב בן ארי את הארץ למרות קיומו של צו עיכוב יציאה מן הארץ בעניינו, ותוך הפרה בוטה של תנאי שחרורו. בעקבות הפרת תנאי השחרור, חילטה הרשות את הערבות הבנקאית שהעמיד בן ארי להבטחת עמידתו בתנאי שחרורו, בסך שני מיליון שקל, והעבירה את הסכום לקופת הפירוק לצורך איתור נכסים על ידי הנאמן והשבת כספים למשקיעים.
הנאמן מציין בבקשתו כי ב-5 במאי 2021 מייק בן ארי "נמלט מישראל באמצעות דרכון מזויף". בעקבות הליכי חדלות פירעון שננקטו נגד בן ארי על ידי מאות משקיעים באמצעות עו"ד איתן ארז ומשקיעים נוספים הוצא במאי צו פתיחת הליכים כנגד החברה של בן ארי וכן ניתן צו פתיחת הליכים נגד בן ארי ומונה נאמן לנכסיו. בית משפט אסר על בן ארי לבצע פעילות בנכסיו.
הנאמן טוען כי אותם משקיעים הנדרשים עכשו להשיב כספים שכביכול קיבלו מבן ארי, פעלו מול בן ארי לאחר התפוצצות הפרשה ולאחר חקירתו של בן ארי ברשות ניירות ערך באפריל 2021 במטרה להשיב לעצמם חלק מכספי ההשקעה. לטענת הנאמן, מדובר בפעולה אסורה שכן מדובר בהעדפת נושים. כאמור, טענות הנאמן מכחשות על ידי אותם משקיעים.
בפן הפלילי, תיק החקירה נגד בן ארי עבר בשבוע שעבר מרשות ניירות ערך לפרקליטות מיסוי וכלכלה.
עו"ד ליאור דגן, הנאמן לנכסי מייק בן ארי מסר בתגובה לידיעה: "לאחר התפוצצות הפרשה ובסמוך לה הועברו מיליוני דולרים מחשבונות החייב (מייק בן ארי - ל.ד) ותאגידים בשליטתו לצדדי ג' (כולל משקיעים מסוימים). בכוונתי לפעול להשבת כל הכספים ששולמו שלא כדין על מנת לשמור על חלוקה צודקת ושוויונית בין כלל הנושים והמשקיעים".