אחרי עיכוב של חודשים ארוכים - העצמאים מסתערים על אתר הביטוח הלאומי בבקשה לפיצויים על ימי בידוד שנכפו עליהם בשל מגפת הקורונה. במהלך סוף השבוע הופתעו אפילו בביטוח הלאומי מכמות הגשת הבקשות, כאשר בתוך 24 שעות - עד יום שישי בצהריים, הגישו מעל ל-6,500 עצמאים בקשות לתשלום עבור ימי הבידוד. היום (א') הוגשו עוד בקשות רבות, אשר מספרן הכולל טרם ידוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בביטוח הלאומי מסרו ל-ynet כי התשלום יעבור אל חשבונות העצמאיים בתוך 48 שעות מרגע אימות הנתונים, אשר עשוי לקחת כמה ימים נוספים. ההערכות הן כי התשלום הסופי יועבר בתוך 14-10 יום.
1 צפייה בגלריה
עצמאים מפגינים
עצמאים מפגינים
עצמאים מפגינים
(צילום: אבשלום ששוני)
ביום חמישי האחרון העלה הביטוח הלאומי את מערכת תשלום ימי הבידוד לעצמאיים ולבעלי עסקים לאתר האינטרנט. המערכת הוקמה במיוחד למטרה זו, המבוססת על תנאי החוק הרבים בה, ומאפשרת תשלום רטרואקטיבי לעצמאים ששהו בבידוד מאז חודש יולי 2021.
מדובר בחוק שיזמו במשרד האוצר, שעבר בתקופת תחילת האומקירון ועד ההצבעה עליו היו חילוקי דעות רבים בדבר מספר ימי הזכאות וגובה התשלום לעובדים העצמאים. הביטוח הלאומי היה מבין אלו שצידדו בהעלאת ימי הזכאות והתשלום עבורם.
במהלך החודשים האחרונים, עובדי המחשוב של הביטוח הלאומי נאלצו לבצע התאמות לחוק ותשלום ימי בידוד למאות אלפי עצמאיים, מהלך שלא היה מוכר עד כה בארץ, ובמקביל לחבר בין מערכות משרד הבריאות ורישום ימי הבידוד בו, כיוון שהחוק מחייב תשלום רק אם יום הבידוד אושר על ידי משרד הבריאות בזמן אמת.
מבין תנאי הזכאות, עצמאי יהיה זכאי לדמי בידוד אם עבד לפחות 20 שעות בשבוע או שממוצע הכנסתו החודשית היא 5,272 שקל ומעלה או שהוא עובד 12 שעות בשבוע והכנסתו החודשית הממוצעת היא 1,583 שקל (החל מה-1.1.2020).
כמו כן, עצמאי יהיה זכאי לבידוד גם אם טיפל בילדו החולה או טיפל בחסר ישע או כל מקרה שהרופא קבע שצריך להיכנס בגינו לבידוד.