לאחר עיכוב של חודשים, עצמאים יוכלו לבקש מהיום (ה') קבלת תשלומים על ימי בידוד בשל נגיף הקורונה. הביטוח הלאומי השיק היום את המערכת המקוונת שפיתח לצורך זה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המערכת החדשה מבוססת על תנאי החוק והותאמה לפי המידע של משרד הבריאות. באמצעות המערכת, כל מי ששהה בבידוד ודיווח על כך למשרד הבריאות יכול להגיש בקשה ולקבל תשלום רטרואקטיבי מאז חודש יולי.
1 צפייה בגלריה
הפגנת "גזר דין מוות" לבעלי העסקים הקטנים
הפגנת "גזר דין מוות" לבעלי העסקים הקטנים
הפגנה של עצמאים
(צילום: מוטי קמחי)
התשלום, אשר יינתן כאמור עבור תקופות בידוד מ-1.7.2021 ועד 31.5.2022 יינתן רק עבור ימי בידוד שדווחו למשרד הבריאות בזמן אמת. כלומר, לא ניתן לדווח בדיעבד על בידוד שנעשה במהלך תקופה זו אם לא דווח עליו אז.
עוד יצויין כי גם עובד עצמאי שאינו עונה על ההגדרה כעצמאי בביטוח הלאומי, כדוגמת מי שאינו בעל עסק אולם גם אינו שכיר, זכאי לדמי בידוד. מדובר בתשלום דמי בידוד לעצמאים בסך 430 שקל לשבוע בלבד.
באוגוסט 2021 נחקק תיקון לחוק דמי הבידוד לשכירים ונקבעה הוספת זכאות לדמי בידוד להורה אשר פטור מבידוד עקב היותו מחוסן או מחלים, אשר ילדו שוהה בבידוד, וההורה נדרש לכן להיעדר מעבודתו על מנת להשגיח על ילדו. כמו כן, נקבע כי יופחת שיעור הזכאות לדמי בידוד ל-75% משווי יום מחלה וזאת כאשר עובד יכול היה לבחור למנוע את הבידוד אם התחסן ובחר שלא לעשות זאת ובכך הטיל עלויות על המעסיק ועל המדינה.
בעקבות עתירות של ארגוני העצמאים לבג"ץ בטענה לאפליה, הודיעה הממשלה לראשונה רק בנובמבר כי תגבש מתווה למימון היעדרות בשל ימי בידוד של עצמאים ממקום עבודתם ועוד לפני כשלושה חודשים הבטיח שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי דמי הבידוד לעצמאים ישולמו לראשונה "בקרוב", אולם התהליך הושלם רק עכשיו.
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, אמר: "פיתוח מערכות מחשוב לתשלום מאות אלפי עצמאיים הוא לא דבר של מה בכך. בנוסף לכל שינויי החקיקה בנושאים בהם מטפל המוסד ופיתוח מערכות בהתאמה, עכשיו ניתן לעצמאיים לבקש את ימי הבידוד שלהם רטרואקטיבית מאז חודש יולי. הביטוח הלאומי עדיין סבור שיש לקדם דמי אבטלה לעצמאיים כחלק מההגנה הסוציאלית עבורם".