כסף חדש
איך קריסת הרשות תשפיע על הכלכלה בישראל ומי ימצמץ ראשון במלחמת הסחר בין סין לארה"ב? | 5.7.2023
32:23

הישראלים צורכים יותר קוטג' למרות שהמחיר עלה: לפי נתוני סטורנקסט, שמחוברת לקופות ברוב רשתות השיווק, יש עלייה של 2.5% בצריכת גבינת קוטג' בשנה האחרונה ותנובה - שמחזיקה ברוב המכר בשוק - לא תמיד עומדת בעומס.
בשבועיים האחרונים לא הצלחנו למצוא בקלות גביע גבינת קוטג 9% ברשת שופרסל. באחד הסניפים גם קוטג' 5% נעדר כליל מהמדפים כבר בשעות הצהריים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
קוטג' תנובה
קוטג' תנובה
קוטג' תנובה
באחת מרשתות השיווק מדווחים על מחסור של 15% בכמויות שמסופקות לרשת כבר מספר שבועות, בעיקר בקוטג' תנובה. לעומת זאת, ברשתות כמו יוחננוף ורמי לוי לא חשים במחסור.
מה שבטוח, הנתונים חד משמעיים ומעידים על עלייה בביקוש. יש עלייה של 9% בכמות הקוטג' שתנובה מכרה בינואר-יוני 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם בהשוואה של חודש מול חודש: יוני 2023 מול יוני 2023 - יש עלייה בכמויות הנמכרות של כ-8%. "זה נתון פסיכי כי קוטג' זה מוצר עם ביקוש קבוע בדרך כלל", אומרים בענף החלב. "הגידול באוכלוסייה הוא רק 1.8%".
קוטג' זה מוצר מורכב לייצור. הוא מצריך שימוש בתהליך הכי ארוך בייצור מוצרי חלב והוא המוצר הכי הכי רגיש לקלקולים. לכן המחלבות טוענות שכשיש עלייה בביקוש, הן מתמקדות במוצר הפופולרי ביותר: קוטג' 5%, ובשל כך יכולים להיות שבועות בהם תנובה מפסיקה לייצר קוטג' עם 9%, 3% ו-1% שומן.

כולם הכינו גלידת קוטג'?

בין הסיבות שעשויות להיות הגורם לעלייה בצריכת קוטג': השקה של מהדורה מוגבלת - של קוטג' 12%, שהרחיבה את הקטגוריה, פופולריותן העולה של דיאטות כמו אבא חטוב ודיאטות שמעודדות צריכת חלבון ושומן ואחד מלהיטי הטיקטוק: מתכון לגלידת קוטג' שהתפוצץ ברשתות החברתיות בארה"ב ואז בישראל וגרם לנהירה אחר קוטג'.
במכר הכספי של קוטג' חלה עלייה עוד יותר גדולה יותר בשל התייקרות מוצרי החלב השנה. כלומר, למרות ההתייקרות הצרכנים קונים יותר. חלק מהרשתות מוכרות גבינת קוטג' ב-5.70-5.50 שקלים לגביע (רמי לוי ואושר עד למשל) ואילו אחרות ב-6.50 שקלים לגביע (טיב טעם בעיר).
העלייה בצריכה היא רק בקוטג' תנובה, והיא עד כדי כך משמעותית שבמחלבה ישקלו להרחיב את קווי הייצור אם העלייה בביקוש תימשך. תנובה מהווה כעת כ-76% מהמכר הכמותי של קוטג', לעומת 72% לפני שנה. שטראוס מחזיקה ב-14.5% מנתח השוק הכמותי לעומת 17% לפני שנה. טרה מחזיקה ב-11% מכמות המכר (לעומת 9% בשנה שעברה). כלומר, בשטראוס יש ירידה של כ-10% בכמות הקוטג' הנמכרת ובטרה ירידה של כ-19% בכמות הקוטג' שנמכרה.