כסף חדש
איך קריסת הרשות תשפיע על הכלכלה בישראל ומי ימצמץ ראשון במלחמת הסחר בין סין לארה"ב? | 5.7.2023
32:23

אתר בוקינג החל להציג מחיר מלא הכולל מע"מ לצרכנים ישראלים שרוכשים לינה במלון ונופש בישראל. זאת, לאחר הליך משפטי שניהלה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן נגד האתר הבינלאומי המצליח, שכלל גם קנס של 2.5 מיליון שקל כבר ב-2017.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
מטה בוקינג האג
מטה בוקינג האג
בוקינג
(צילום: shutterstock)
אתר בוקינג, בו משתמשים ישראלים רבים להזמנת מקום לינה בארץ ובחו"ל, הציג באופן שיטתי את מחיריו בשקלים מבלי לכלול את שיעור המע"מ החל על העסקה. זאת, תוך הפרה בוטה של חוק הגנת הצרכן, המחייב הצגת "מחיר כולל" ומונה במפורש את מיסי החובה החלים על העסקה כחלק מן המחיר הכולל.
לטענת הרשות, "זוהי פרקטיקה הגורמת בפועל להטעיית הצרכן באשר למחיר של השירות. הצרכן גילה את המחיר האמיתי של העסקה רק בשלב קבלת השירות (במקום האירוח). פרקטיקה זו גם הטעתה את הצרכן בשלב השוואת מחירים בין אתרי הזמנות שונים, בטרם הרכישה. החסרת המע"מ ממחיר השירות המוצע אפשרה לאתר להציג מחיר נמוך יותר לשירות, בעוד שלא בהכרח כך הדבר בפועל.
2 צפייה בגלריה
עכשיו עם מע"מ. בוקינג
עכשיו עם מע"מ. בוקינג
עכשיו עם מע"מ. בוקינג
"לצד הטלת הקנס כאמור, הרשות אף הוציאה אזהרה בחודש יולי 2020 וביקשה לגלות ערנות בעת הכניסה והשימוש באתר booking.com, ועדכנה את הצרכנים כי המחיר המוצג באשר לשירותים המוצעים בישראל אינו המחיר הסופי והצרכן יצטרך להוסיף, בעת התשלום בפועל, 17% על המחיר המוצג באתר".
כעת, לאחר השיח בין הרשות לאתר, אתר בוקינג מציג כאמור מחיר מלא, הכולל את המע"מ, לצרכנים ישראליים שרוכשים לינה במלון ונופש בישראל.
מדובר בפרקטיקה הנהוגה בקרב גופי תיירות זרים שפועלים בישראל וכן בקרב אנשי מקצוע שפועלים באופן פרטי מול צרכנים, כדוגמת שיפוצניקים ועורכי-דין, הפועלים כך בטענה שהם מציגים לצרכן את הסכום שהם משלשלים לכיסם והשאר מתגלגל למדינה. יחד עם זאת, כאמור, זה לא חוקי.
עו"ד אריאל דיאמנט, היועץ המשפטי של הרשות, מסר כי "אנו שמחים כי חברת בוקינג הסדירה את עניין השמטת המע"מ מהרכישה לצרכן ישראלי שרוכש שירותים בישראל, ומעתה הצרכנים הישראלים יוכלו לדעת את המחיר הסופי ללא הפתעות בהמשף. הרשות שבה ומבהירה כי הוראות חוק הגנת הצרכן חלות גם על חברות בינלאומיות המעניקות שירות לצרכן הישראלי בארץ (כדוגמת בוקינג)".
מבוקינג נמסר: "אנו ב-Booking.com עובדים כל העת על מנת לשפר את חווית השימוש בפלטפורמה שלנו ולהבטיח יותר שקיפות, אפשרויות בחירה וערך למטיילים ולשותפינו ממקומות האירוח. לכן אנו שמחים שהגענו להסכם עם רשות הגנת הצרכן, שהחל מ- 1 ביולי 2023 מע"מ של 17% יהיה כלול במחיר שיוצג כבר משלב תוצאות החיפוש למזמיני חופשה המשתמשים בפלטפורמה בישראל להזמנת חופשה מקומית".