הביטוי "האינפלציה משתוללת" מקבל חיזוק מדי שבוע. לאחר שהאינפלציה באיחוד האירופי כבר עלתה בשבוע החולף ל-8.6%, השבוע התברר כי האינפלציה בבריטניה עלתה כבר לשיעור שנתי של 9.4%, לעומת 9.1% בחודש שעבר - שיא מזה 40 שנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כעת האינפלציה בארה"ב מגיעה ל-9.1%, וספרד מחזיקה בשיא האירופי עם אינפלציה שכבר הגיעה לשיעור של 10%.
3 צפייה בגלריה
עורכים קניות לכבוד כריסמס בצל הקורונה באקספורד, לונדון
עורכים קניות לכבוד כריסמס בצל הקורונה באקספורד, לונדון
אנשים עורכים קניות בלונדון
(צילום: EPA)
בבנקים ובבתי השקעות ברחבי העולם כבר ציינו כלכלנים בימים האחרונים כי אין מדובר ב"בועת אינפלציה זמנית", אלא בתפנית משמעותית שעוברת על רוב ארצות העולם וכעת כבר ברור שאלו שיעורי אינפלציה גבוהים שאינם ברי-חלוף תוך חודשים אחדים.
היום (ה') יצטרף האיחוד המוניטרי האירופי לסבב העלאות הריבית ברחבי העולם ולראשונה מזה 11 שנים צפויה להודיע נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד, על העלאת ריבית ההערכות הן שהריבית תעלה מהרמה האפסית בחצי אחוז. יצוין שעל פיקדונות הריבית באירופה היא שלילית כבר שנים אחדות ומדובר במפנה משמעותי במיוחד במדיניות.
מספר סיבות לעליית הריבית החריגה הצפויה היום באירופה: הפיחות החד בשער האירו מול הדולר בשבועות האחרונים, שהתהפך בימים האחרונים בשל הציפייה להעלאת הריבית, נתוני האינפלציה שהגיעו בארצות השונות לשיאים של 40-20 שנה והמשך המלחמה באוקראינה שסופה לא נראה באופק וגורמת לעליית מחירי חומרי הגלם לאורך זמן.
3 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
האירו צנח אל מול הדולר
(צילום: Shutterstock)
לעומת זאת, סכנת מיתון מוחשית ברבות ממדינות אירופה עשויה למנוע, לדעת אנליסטים, מהעלאות ריבית בקצב גבוה בחודשים הבאים והבנק האירופי צפוי לנקוט בהעלאות זהירות ונמוכות לאחר העלייה הראשונה היום.
בשבועות האחרונים בוצעו העלאות ריבית של חצי אחוז ואף יותר מכך בבנקים מרכזיים רבים ברחבי העולם, כולל בישראל. הבנק הקנדי אף העלה את הריבית בפעם אחת באחוז שלם.

בכמה תעלה הריבית באירופה?

בינתיים, בשוק ההון באירופה צפוים עלייה של 0.25% בריבית, אולם לדעת כלכלני בנקים ובתי השקעות ביבשת האפשרות הסבירה היא שהפיחות המתמשך באירו לצד נתוני האינפלציה החריגים יגרמו ברגע האחרון לכך שגם הבנק האירופי יעלה את הריבית בשיעור גבוה מכך, כפי שקרה גם בארה"ב ובישראל.
3 צפייה בגלריה
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
בכמה תעלה הריבית באירופה? כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי
(צילום: EPA)
עם זאת, קושי שעליו מצביעים בבתי ההשקעות הוא שחלק מהממשלות בגוש האירו יתקשו בעתיד למחזר את החוב בריביות גבוהות, ופערי הריביות מול ארה"ב ימשיכו להתרחב עוד בחודשים הבאים.
בינתיים, מאחר שהריבית בארה"ב כבר זינקה לשיעור הגבוה ביותר מאז שנת 1981 - 9.1% - ונמשכו העליות במחירי הדלק והחשמל ביוני, יש כלכלנים שלא שמוציאים מכלל אפשרות שהריבית בארה"ב תועלה ביום רביעי הבא בשיעור גבוה ביותר של אחוז שלם. עם זאת, רוב הכלכלנים מעריכים עדיין שהריבית תועלה בפעם השנייה ברציפות "רק" ב-0.75%, שיעור גבוה כשלעצמו.
העלאות ריבית משמעותיות בארה"ב ובאירופה צפויות להוביל גם את הוועדה המוניטרית של בנק ישראל להעלות את הריבית פעם נוספת בשיעור של חצי אחוז ב-22 באוגוסט. עם זאת, עד למועד זה יש עדיין חודש שלם ובבנק ישראל יעקבו בעניין אחר ההתפתחויות של האינפלציה בארץ ובעולם והחלטות הריבית במדינות אחרות.
על פי התחזיות הראשונות, מדד יולי צפוי לעלות כנראה בין 0.7% ל-0.8% ומדד חודש אוגוסט יעלה בכחצי אחוז, כאשר הדבר תלוי בעיקר בעלייה במחירי החשמל ובמחירים נוספים שיועלו בעקבותיה.
עם זאת, ירידה צפויה במחירי הדלק עשויה לקזז את העלייה במחירי החשמל ולהביא למדד מפתיע לטובה שבמקרה כזה צפוי לעלות באוגוסט רק ב-0.3%-0.4%.
בכל מקרה, התחזיות העדכניות הן שהאינפלציה בישראל תחצה בסוף הקיץ את השיעור של 5% ואולי אף תתקרב ל-5.5%, ושהריבית הבסיסית בישראל בסוף שנת 2022 תגיע ל-2.75%-3%.
פורסם לראשונה: 15:30, 20.07.22